فرهنگ صفوی یا سنّت نبوی؟(۲)

سنّت نبوی: « لَّقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَ‌سُولِ اللَّـهِ أُسْوَهٌ حَسَنَهٌ- ۲۱سوره احزاب»- در ایام جاهلیت مردم به هنگام برخورد با مصیبت (مرگ و کشته شدن عزیزانشان) به نوحه خوانی و سر و سینه زنی می پرداختند و خاک و گل بر سر می ریختند و صورت خود را می خراشیدندو … امّا اسلام این رویّه را ناپسند و زشت دانسته و در عوض دستور داده است مسلمانان صبر و خویشتنداری پیشه کنند چنان که در آیه ی ۱۵۵ و ۱۵۶ سوره ی بقره می خوانیم: « وَلَنَبْلُوَنَّکُم بِشَیْءٍ مِّنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنفُسِ وَالثَّمَرَ‌اتِ وَبَشِّرِ‌ الصَّابِرِ‌ینَ ﴿البقره: ١۵۵﴾ » یعنی: « و شما (مؤمنان) را به چیزی از قبیل ترس و گرسنگی و از دست دادن مال و جان و دسترنج می آزماییم و به صابران مژده بده آنهایی که اگر مصیبتی به ایشان برخورد کرد می گویند ما از خداییم و به سوی خدا باز می گردیم.»

پیامبر اکرم  و امامان نیز مسلمانان را هنگام برخورد با مصیبت به صبر و خویشتن داری دعوت کرده و از جزع و فزع و سر و سینه زنی و نوحه خوانی و … باز داشته اند در اینجا به ذکر چند نمونه از سخنان پیامبر  و ائمّه می پردازیم:

۱ـ ابن بابویه به سند معتبر از امام محمد باقر روایت کرده است که رسول اکرم قبل از اینکه دار فانی را وداع گوید به حضرت فاطمه گفت: « ای فاطمه چون بیمرم روی خود را برای من مخراش و گیسوی خود را پریشان مکن، و واویلا مگو و بر من نوحه مکن و نوحه گران را مطلب» (جلاءالعیون مجلسی جلد ۱ ص ۹۲ چاپ تهران)

۲ـ امام جعفر صادق از پیامبر گرامی نقل کرده است که: « در وقت مصیبت دست بر زانو کوبیدن اجر و ثواب مسلمان را حبط و ضایع میکند» (فروع کافی ج ۱ ص ۲۲۴)

۳ـ از امام جعفر صادق روایت شده است: « صبر و مصیبت هر دو به سوی مؤمن سبقت میبرند مصیبت در حالی به وی می رسد که او شکیبا است و همانا جزع و مصیبت به سوی کافر سبقت می برند پس مصیبت در حالی به وی می¬رسد که وی بسیار جزع کننده است» (فروع کافی ج ۱ ص ۲۲۳)

۴ـ امام جعفر صادق در پاسخ به این پرسش که جزَع چیست؟ می فرماید: « شدیدترین نوع جَزَع با شور و فغان و با صدای بلند واویلا کردن و سینه و صورت خود را زدن و موهای پیشانی را کندن است و هر کسیکه مجلس ماتم را برگزار نماید پس به تحقیق او صبر را ترک کرده و خلاف روش آن رفتار نموده است.» (فروع کافی ج ۱ ص ۲۲۲)

راستی کدام مصیبت از هر مصیبتی بزرگتر است و به هنگام برخورد با مصیبت چه باید کرد؟ بهتر است پاسخ این سؤال را از جعفر صادق بشنویم. آن بزرگوار وفات حضرت محمد را از تمام مصائب بزرگتر دانسته و به هنگام مصیبت بر صبر توصیه و سفارش فرموده است چنانکه:

۵ـ شیخ طوسی و دیگران به سند معتبر از حضرت جعفر صادق روایت کرده اند که آن حضرت فرمود: « چون مصیبتی به تو رسید بیاد آور مصیبت رسول خدا را که به مردم چنین مصیبتی نرسیده و هرگز نخواهد رسید.» (جلاءالعیون مجلسی ج۱ ص ۹۵)

۶ـ علی  رضی الله عنه هنگام غسل پیامبر در نهایت غم و اندوه فرمود: « اگر امر به شکیبایی و نهی از ناله و فریاد و فغان نفرموده بودی هر آینه (در فراق تو) سرچشمه های اشک چشم را (با گریه) خشک می کردیم» (نهج البلاغه ترجمه فیض الاسلام ص۷۳۲ کلام ۲۲۶)

۷ـ حسین قبل از آغاز نبرد به خواهرش حضرت زینب اینچنین وصیّت نمود: «ای خواهرم ترا به حقّ خود سوگند می دهم که بر مصیبت و مفارقت من صبر کن و هرگاه که من کشته شدم هرگز رویت را برای من مخراش و موهای خود را مکن و گریبانت را پاره نکن زیرا تو دختر فاطمه هستی همانطور که او به هنگام مصیبت جدم پیامبر اکرم صبر نمود تو نیز در وقت مصیبت صبر را پیشه کن» (تاریخ یعقوبی ص ۲۹ ـ جلاءالعیون مجلسی ج ۱ ص ۲۸۲)

 آری با وجود دلایل قطعی و  مدارک معتبر فوق الذکر می گوییم  سینه زنی و زنجیر زنی و مجلس نوحه خوانی و تکرار ماتم و عزا به طور قطع و مسلّم از فرهنگ جاهلی است و ربطی به اسلام ندارد. و هیچ یک از علمای شیعه نمی توانند حتّی یک دلیل از قرآن و سنّت پیامبر و سخنان ائمّه برای تأیید مراسم سوگواری موجود ارائه دهند.

شگفتا خدا و پیامبر و ائمّه می فرمایند این کارها را نکنید، ولی مردم ما همچنان این اعمال حرام و زشت وننگین را انجام می دهند و برای قرآن و سنّت پیامبر و سخنان امامان هیچ ارزشی قائل نیستند. اگر مردم عوام معذور باشند، محقّقاً عالمان بخاطر کتمان حقایق و ادامه ی فرهنگ جاهلی و خرافی مقصر هستند و چون برای تحمیق مردم بر سخنان صریح و قاطع پیامبر و امامان در نهی از برگزاری مراسم سوگواری و سینه زنی و زنجیر زنی و … سرپوش می گذارند، فردای قیامت در پیشگاه خدا هیچ عذری نخواهند داشت.

متأسفانه تعصب بیجا در میان ما شیعیان چنان فضا و جوّی را ایجاد کرده که کمتر کسی شهامت پیدا می کند به خرافه زدایی بپردازد و عملاً از آن دوری نماید.ما باید اندیشه و ذهن خود را از زنگار تعصب منفی پاک کنیم و توجیهات غیر منطقی و نامعقول را کنار بگذاریم و با جرأت و شهامت اعلام کنیم سیاه پوشی و سینه زنی و زنجیرزنی و نوحه خوانی و … مخالفت سنّت و روش عملی پیامبر و می باشد.در پایان از مسلمانان آگاه و شجاع و متعهد انتظار داریم با حجّت قرار دادن قرآن و سنّت پیامبر و سخنان ائمّه به خرافه زدایی بپردازند.

borhanma1.blogsky.com

بر گرفته از برهان ما ( اهل سنت)

 

 

 

نویسنده: عبدالله ناصح

مقاله پیشنهادی

راز هستی من در این جهان چیست؟!

راز هستیِ من در این جهان چیست؟! برای چه اینجا آمده‌ام؟! پس از مرگ به …