آیا خواستگاری حضرت علی از دختر ابوجهل دروغ است؟

 می گویند: دروغ است که علی دختر ابو جهل را خواستگاری کرد. برای اینکه قرآن اجازه داده است که مرد ۴ زن بگیرد. چرا رسول الله صلى الله علیه و سلم على را نکوهش کند؟ پس خبر دروغ است! جواب ما به این شبهه :اولا: می گویید: این خبر دروغ است؟ یعنی دروغ است که علی رضى الله عنه  دختر ابوجهل را خواستگاری کرد؟!! باشد قبول داریم پس وقتی خواستگاری نکرد؛ یعنی، پیامبر نفرمود که هرکس حضرت فاطمه را بیازارد مرا آزرده است!

وقتی اول حدیث دروغ باشد، پس تمامش دروغ است! این یک جواب بشما.
اما جواب دوم: ببینید ازدواج یک قرارداد دوطرفه است و تا آنوقت ادامه میابد که طرفین راضی باشند.
وقتی حضرت محمد – صلى الله علیه وسلم- پیامبر شد آثار خوب و بد این واقعه بر زندگی دخترانش  ظاهر شد.
کفار دو دختر او را فقط به جرم اینکه پدرشان پیامبر بوده و با عقائد مشرکانه آنان مخالفت داشته (و خود دخترها گناهی نداشتند) طلاق دادند و به خانه پیامبر باز گرداندند.
اما وقتی پیامبر به مدینه آمدند وضع فرق کرد. علاوه بر مومنان نزدیک به پیامبر همه بزرگان قبایل آرزوی خویشاوندی با رسول الله را داشتند.
و دختر کوچک پیامبر که عزیز دردانه پدر بود هم اگر زن علی نمیشد خواستگاران بیشماری از مشخص‌ترین و ثروتنمدترین قبایل عرب میداشت.
در این میان رسول الله او را به علی رضی الله عنه داد، و علی از بس که فقیر بود یک خادم برای زنش که از کار روزانه به تنگ آمده بود استخدام کند درحالیکه خواهرش (زن عثمان)، نوکر و کنیز داشت. چون حضرت عثمان بر خلاف حضرت علی، ثروتمند بود.
بی شک رسول الله به علی لطف بزرگی کرده بود چون ثروت هم در زندگی مهم است دختر که به خانه مؤمن ثروتمند برود بهتر است که به خانه مومن فقیر برود.
نیاز فاطمه به خادم او را به خانه پدر کشاند. از آن طرف دست رسول الله هم بسته بود. دختر محبوبش آمد که ای پدر، حالا که علی نمی‌تواند، اقلا تو یک کنیز از کنیزهای خیبر به من بده و رسول الله فرمود: بجای خادم به تو ذکری یاد میدهم که وقت خواب بگویی. (۳۳ بار سبحان الله، ۳۳ بار الحمدلله و ۳۴ بار الله اکبر). اما کنیزی به ایشان نداد.
حالا در این گیرودار و در این فقر علی می‌خواهد با دختر ابوجهل عروسی کند آنهم به پیشنهاد فامیل دختر !!
اگر علی شوهر فاطمه نمی بود، با این فقر کی فامیل ثروتمند ابوجهل به او دختر می‌داد؟ و کی دختر ابوجهل او را بشوهری قبول می‌کرد. پس علی مقام خود را نیز از دامادی رسول الله داشت.
خانواده بی‌حیثیت شده ابوجهل باز می‌خواست خود را به صف اول در جامعه برساند و میخواستند از علی بعنوان پل عبور استفاده کنند.
البته درخاندان ابوجهل مردانی مثل حضرت عکرمه بن ابوجهل داریم، اما عموم خانواده بعد از فتح مسلمان شده بودند و کفو خاندان اهل بیت نبودند.
علت مخالفت پیامبر با ازدواج علی، این نبود که چرا علی از قانون ازدواج دوم استفاده می‌کند؟ علت اصلی، این بود خانواده ابو جهل برایش پیغام فرستادند که به تو دختر می دهیم تا دخترشان هم سطح دختر پیامبر شود. فاطمه این را نپذیرفت و رسول الله (صلی الله علیه و سلم) این را نپذیرفت.
در حدیث صریح آمده است که رسول الله فرمود: من حلال الله را حرام نمی کنم.
درخواست طلاق دختر به دلیل کراهت نادرست نیست؛
اگر علی دختر ابوجهل را بجای فاطمه انتخاب میکرد دختر پیامبر، بی شوهر نمیماند ولی در بین همه رسول الله، او به علی داد که فقیر بود. علی وقتی دید که رسول ناراضی است تا فاطمه زنده بود زن دیگر نگرفت.
یک مثال موضوع را روشنتر می‌کند:
پادشاهی بخاطر شجاعت سربازش دخترش را میدهد به این سرباز، حالا اگر این سرباز فقیر بخواهد زن دیگری بگیرد کسی حق ندارد او را منع کند.
اما کسی هم حق ندارد دختر پادشاه را بگوید چرا میخواهی طلاق بگیری هردو آزادند، حالا اگر اون سرباز فقیر نفع خود را در ترک دومی ببیند این یک تصمیم شخصی است و ربطی به دستورات دین ندارد.
در زمانه ما هم خیلی از مردها می‌خواهند زن دوم بگیرند، زن اول می‌گوید یا مرا طلاق بده یا نگیر.
و مرد وضع خود را سبک و سنگین می‌کند و آن کاری را می‌کند که برایش سودمندتر است.

 

نویسنده: سجودی

مقاله پیشنهادی

راز هستی من در این جهان چیست؟!

راز هستیِ من در این جهان چیست؟! برای چه اینجا آمده‌ام؟! پس از مرگ به …