شبهه شیعه:در صحیح بخاری آمده است :نماز جماعت به امامت هر فاسق و فاجری ممکن است و اینهم حدیث بخاری«أرشدکم الی الصلاه خلف کلّ برّ و فاجر».شما را به نماز خواندن پشت سر هر انسان خوب و بدی سفارش می کنم. صحیح بخاری ، محمد بن اسماعیل ( ۲۵۶ هـ ) ، ج ۲ ، ص ۱۱۸ . دیگر بر اساس این روایت ،امامت ابوبکر بر نماز چه نفع و سودی برای ابوبکر داشته و چگونه میتواند دلالت بر فضیلت او داشته باشد؟
پاسخ اهل سنت :
اولا به این الفاظ ،حدیثی در بخاری نداریم البته در کتابهای دیگر مشابه این است: ( الصلاه المکتوبه واجبه خلف کل مسلم برا کان أو فاجرا وإن عمل الکبائر ) . رواه أبو داود )
واجب است که نماز های پنجگانه را با جماعت بخوانید ، چه امام نیکوکار باشد چه بدکار
و باید به جماعت بخوانید اگرچه که امام گناه کبیره انجام دهد
اما این حدیث نزد ما ضعیف است ودر بخاری شریف این روایت آمده: «أن رسول الله صلى الله علیه و سلم قال ( یصلون لکم فإن أصابوا فلکم وإن أخطؤوا فلکم وعلیهم»
رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود امیران بر شما امامت میکنند اگر درست نماز خواندند ،ثواب بشما و آنها میرسد و اگر غلط خواندند گناه آنهاست و ثواب شما،برجاست
اما این احادیث چه ربطی دارد به امامت ابوبکر؟
رسول الله صلی الله علیه وسلم هنوز در قید حیات بودند که بیماری ایشان را عاجز کرد و از رفتن به مسجد باز ماندند پس امر کردند که ابوبکر امام جماعت باشند.
گمان نمیکنم که رسول الله صلی الله علیه وسلم بین امام صالح و امام بدکار، امر به امامت بدکار داده باشند
پس این حرفهای بچه گانه شما از فضیلت ابوبکر نمیکاهد ،
پس از دو حال خارج نیست :
یا همین امام جماعت شدن در حضور رسول الله صلی الله علیه وسلم دلیل است بر اینکه ایشان افضل تر از علی و بقیه هستند ،
یا نعوذ بالله رسول الله صلی الله علیه وسلم دنبال انتخاب اصلح نبودند بلکه دنبال انتخاب افسد بودند!!!!!
پس معلوم شد که استدلال شیعه بچه گانه بلکه احمقانه است
اما قضیه نماز خواندن پشت سر آدم فاجر و فاسق:
گفتم که حدیث ضعیف است اما معنی آن درست است یعنی اهل سنت و جماعت، اگر مجبور شدند پشت امیر یا امام فاسق (از اهل قبله) نماز جماعت میخوانند و نماز جماعت را تعطیل نمیکنند
اما اگر کار بدست خودشان باشد در انتخاب امام جماعت شروط زیر را بکار میبرند و اینها شروطی است که از رسول الله صلی الله علیه وسلم یاد گرفته اند:
۱ – پشت امیر صالح نماز میخوانند
۲ – امامشان باید از همه داناتر به قرآن باشد
۳ – بعد از اینها شرط سنی هم مهم است بزرگتر اولی تر است به امامت
و این سه شرط در ابوبکر جمع بود
پس اینکه میگویم ، پشت سر امام فاجر نماز خواندن جایز است نه به این معنی است که اینکار را دوست داریم فقط بخاطر مصالح عالی تر است برای اینکه نماز جماعت تعطیل یا کمرنگ نشود این عقیده را داریم و پشت فاجر مسلمان نماز میخوانیم
اما در کل این باور ربطی به امامت ابوبکر ندارد اما راست گفته اند:
انسانی که در حالت غرق شدن است به هر علفی چنگ میزند و شیعه چون غریقی است که دارد در دریای دروغ های خود آخرین دست پا ها را میزند گرنه باید این ایراد جاهلانه را مطرح نمیکرد
سجودی