سوالهای ملحدین از مسلمانها درباره خلقت آدم علیه السلام

ملحد میگوید: برای شناخت اسلام، بهترین گزینه قرآن است؛ اگر دلایلی غیر قرآنی آورده شود، بی‌گمان خواهند گفت که این حدیث جعلی است. قرآن داستان خلقت را این‌گونه آغاز می‌نماید: هنگامیکه الله به فرشتگانش گفت: من قصد پیدایش انسان را به عنوان خلیفه‌ی خویش بر زمین  دارم، فرشتگان اعتراض کردند که چرا او را خلق می نمائی؟ او موجودی است خونریز: (وَإِذْ قَالَ رَبُّکَ لِلْمَلاَئِکَهِ إِنِّی جَاعِلٌ فِی الأَرْضِ خَلِیفَهً قَالُواْ أَتَجْعَلُ فِیهَا مَن یُفْسِدُ فِیهَا وَیَسْفِکُ الدِّمَاء وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِکَ وَنُقَدِّسُ لَکَ قَالَ إِنِّی أَعْلَمُ مَا لاَ تَعْلَمُونَ) «بقره/۳۰ »
حالا سوال این است: فرشتگان الله چگونه خون را شناخته بودند؟ مگر آنها در بدنشان خون داشتند؟ قرآن می‌گوید که جنس آنها از نور است. فرضاً که خون را می‌شناختند، چگونه فهمیدند که انسانها خونریزی می‌کنند؟ چگونه دانستند که انسانها فساد می‌کنند؟

پاسخ اهل سنت: ای ملحد تو چگونه آبشش ماهی ها را میشناسی؟ مگر تو آبشش داری؟!!
مگر آدم پر نداشته باشد باید پرندگان را نشناسد که میگویی مگر فرشتگان خون داشتند که خون انسان را میشناختند؟!!
 آخر این چه سخن پوچی است که میگویی؟!
ای ملحد! فرشتگان که از جمادات نبودند آنها موجودات زنده و دارای فهم و شعور بودند, مثلا، من با علمی که دارم میتوانم پیش بینی کنم که اگر نژاد پرستها در کشوری به حکومت برسند امکان خون ریزی زیاد میشود. این که تعجب ندارد!
فرشتگان و جن ها برای خود عالمی دارند  اما ملحد اول سعی کرده فرشته و جن را جماد معرفی کند بعد تعجب کرده که چرا آنها علم داشتند در حالیکه در دنباله آیه آمده که فرشتگان علم داشتند.
قران در اینباره میگوید:(فَقَالَ أَنْبِئُونِی بِأَسْمَاءِ هَؤُلَاءِ إِنْ کُنْتُمْ صَادِقِینَ«31» قَالُوا سُبْحَانَکَ لَا عِلْمَ لَنَا إِلَّا مَا عَلَّمْتَنَا إِنَّکَ أَنْتَ الْعَلِیمُ الْحَکِیمُ) «بقره/۳۲» پس فرمود: «اگر راست می‌گویید، اسامی اینها را به من خبر دهید!» فرشتگان عرض کردند: «منزهی تو! ما چیزی جز آنچه به ما تعلیم داده‌ای، نمی‌دانیم؛ تو دانا و حکیمی.»
 پس جواب ساده این است که الله، علمی به آنها داده بود و سنگ و  جماد نبودند! علم باعث استنباط شد.  پس آنها خونریز بودن انسان را با علم  استباط کردند، استنباطی که البته هم درست بود هم غلط! و  این که اینهمه هیاهو نمیخواهد!

ملحد میگوید: الله، همین خلیفه بودن را در برهه‌ای از زمان  از تمام انسانها می‎‌گیرد و به شخصی خاص می‌دهد:
(یَا دَاوُودُ إِنَّا جَعَلْنَاکَ خَلِیفَهً فِی الْأَرْضِ فَاحْکُم بَیْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ وَلَا تَتَّبِعِ الْهَوَىٰ فَیُضِلَّکَ عَن سَبِیلِ اللَّـهِ ۚ إِنَّ الَّذِینَ یَضِلُّونَ عَن سَبِیلِ اللَّـهِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِیدٌ بِمَا نَسُوا یَوْمَ الْحِسَابِ)
)ص/۲۶ ) اى داوود ما تو را در روى زمین خلیفه [خود] برگماشته‏ایم، پس در میان مردم به حق داورى کن، و از هوى و هوس پیروى مکن، که تو را از راه الله گمراه کند، بى‏گمان کسانى که از راه الله گمراه مى‏شوند عذاب سخت و سنگینى در پیش دارند چرا که روز حساب را فراموش کرده‏ اند.

پاسخ اهل سنت:عجب حرفی زدی ای ملحد
اینها همه از کوری قلب است آری انسان خلیفه و برگزیده در زمین است و  داود هم یک انسان بود  و الله او را  در یک برهه از زمان فرمانده در زمین کرد،اینکه منافاتی با آیه ندارد!  هر استان کشور حاکمی دارد، و  بالا سر همه آنها رییس جمهور حاکم است، این حاکمیت که دروغ بودن آن حاکمیت را ثابت نمیکند! عجب حرفی گفتی!!

ملحد می پرسد: قرآن بیان می‌کند که ابلیس از جنیان بود: «وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِکَهِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِیسَ کَانَ مِنَ الْجِنِّ فَفَسَقَ عَنْ أَمْرِ رَبِّهِ أَفَتَتَّخِذُونَهُ وَذُرِّیَّتَهُ أَوْلِیَاء مِن دُونِی وَهُمْ لَکُمْ عَدُوٌّ بِئْسَ لِلظَّالِمِینَ بَدَلًا » (کهف/۵۰ ) قرآن بیان می‌کند که, ای مردم شما از خانواده و فرزندان ابلیس نیز پیروی نکنید ! فرض کنید که ابلیس بعدا یکی از جنیان را گول زد و او را به همسری اختیار کرد, گناه فرزندان آنها چیست؟ چرا به خاطر گناه او؛ زنش و تمام زاده شدگان از او نیز باید جزء شیطانها باشد؟ گناه ذریه‌ی او چیست؟ آیا ممکن است از ذریه‌ی ابلیس, جنی نیکوکار زاده شود؟

پاسخ اهل سنت: ای ملحد! نیازی به اینهمه عرق ریختن نیست
یک اصل  طلایی پذیرفته شده در بین مسلمانان در طول و عرض تاریخ این است که (الله عادل است) و اگر ای ملحد کمی عینک غرض ورزی را بکناری  مینهادی پس این آیه را هم در قران میدیدی: (إِنَّ اللَّهَ لَا یظْلِمُ مِثْقَالَ ذَرَّهٍ وَإِنْ تَکُ حَسَنَهً یضَاعِفْهَا وَیؤْتِ مِنْ لَدُنْهُ أَجْرًا عَظِیمًا) «النساء/۴۰» خداوند (حتی) به اندازه (وزن) ذره‌ای ستم نمی‌کند؛ و اگر کار نیکی باشد، آن را دو چندان می‌سازد؛ و از نزد خود، پاداش عظیمی (در برابر آن) می‌دهد.

و این نیز یک قانون طلایی ماست،قانون طلایی از اول خلقت موجود بوده!!…  ببین:
(أَمْ لَمْ یُنَبَّأْ بِمَا فِی صُحُفِ مُوسَىٰ ﴿٣۶﴾ وَإِبْرَاهِیمَ الَّذِی وَفَّىٰ ﴿٣٧﴾ أَلَّا تَزِرُ وَازِرَهٌ وِزْرَ أُخْرَىٰ ﴿٣٨﴾ وَأَن لَّیْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَىٰ ﴿٣٩﴾ وَأَنَّ سَعْیَهُ سَوْفَ یُرَىٰ ﴿۴٠﴾ ثُمَّ یُجْزَاهُ الْجَزَاءَ الْأَوْفَىٰ ﴿۴١﴾ «سوره النجم» «یا از آنچه در کتب موسی نازل گردیده با خبر نشده است؟! و در کتب ابراهیم، همان کسی که وظیفه خود را بطور کامل ادا کرد، که هیچ کس بار گناه دیگری را بر دوش نمی‌گیرد، و اینکه برای انسان بهره‌ای جز سعی و کوشش او نیست، و اینکه تلاش او بزودی دیده می‌شود،سپس به او جزای کافی داده خواهد شد! »

پس در پرتو توضیحات این آیات، الله نه فقط هیچ یک از فرزندان  و بستگان بیگناه شیطان را عذاب نمیکند ؛که بر عکس؛ اجر نیکوکاران  آنها بیشتر خواهد بود( اگر نیکوکاری بینشان باشد )
 ای ملحد!قوانین قران ثابت و جلوی چشم توست پس نیازی به این هم اگر و مگر نبود. شاید خواننده بگوید این حرف ها  که ارزش پاسخگویی ندارند،  چرا وقتت را تلف میکنی؟
درست است اما آنها این ایرادات را خیلی تکرار میکنند و این ایرادهای بی ارزش پیش خودشان با ارزش است پس جواب میدهیم تا روز قیامت عذری نداشته باشند.

ملحد میگوید: در این آیه، الله بیان می‌کند که؛ ای مردم! شما دنبال ابلیس و ذریه‌اش را نگیرید؛ آنها گمراه کنندگان شمایند.
پرسشهای که پیش می‌آید این است که: اولا ابلیس که از جنیان بود، در بارگاه الهی چکار می‌کرد؟
جایگاه اصلی جنیان کجا بود؟ آیا جنیان نر و ماده دارند؟ آیا ابلیس در بارگاه الله همراه زنش بود؟ آیا در آنجا مرگ و زندگی هست؟ آیا ابلیس و زنش از نزدیکان الله بودند؟ آیا خانواده‌ی ابلیس همگی دارای عمری دراز هستند؟

مسلمان میگوید: آشکار است که ملحد میخواهد ما جواب همه این سوالات را یکی یکی بگویم و اگر نگوییم نتیجه میگیرد که دین ما غیر علمی است!
این مغلطه است زیرا نسبت  دانش بشر درمقابل نادانی او کمتر از نسبت (یک) به (میلیون)  هم کمتراست، بشر مسئول دانسته های  خود است و مسئول نا دانسته ها نیست. مثلا، بشر در مورد کره ماه صد چیز میداند  و یک میلیون چیز نمیداند حالا آیا میتوان دانش بشری را با  طرح این  سوال که (در عمق هزار متری ماه چه وجود دارد؟) به چالش بکشیم ؟!!
این عین مغلطه ملحد است ما در مورد عالم فرشتگان و جن ها چیزهای را میدانیم که الله بما خبر داده  و بیشتر  از این نمیدانیم و این نداستن گناه نیست و نقص در دین هم نیست  و این سوالات بی معنی فقط بی منطق بودن ملحد  را ثابت میکند و بس!

نویسنده: محمد باقر سجودی

مقاله پیشنهادی

راز هستی من در این جهان چیست؟!

راز هستیِ من در این جهان چیست؟! برای چه اینجا آمده‌ام؟! پس از مرگ به …