شبهه شیعه: أحمد حنبل در فتوایى عجیب و غریب در مورد بچّه اى که دو نفر در باره وى ادّعاى پدرى داشته باشند مى گوید: اگر هیچ یک از آن دو نفر دلیل و مدرک قانع کننده اى نداشته باشند و یا دلیل و مدرک هر یک در تضادّ و مخالف دیگرى بود باید آن کودک را بر کسى که قیافه شناس است عرضه کنند پس اگر او تشخیص داد که یکى از آن دو پدر آن کودک است به آن یک نفر ملحق مى شود واگر تشخیص داد که هر دو نفر پدر کودک هستند به هر دو ملحق مى شود و از هر دو ارث مى برد و آن دو نفر هم از او ارث مى برند.
همچنین اگر بیش از یک نفر ادّعا داشته باشند، با تشخیص قیافه شناس به همه آنان تعلّق خواهد داشت.
نقد این فتوا:
بر اساس این فتوا یک کودک در آن واحد مى تواند چندین پدر داشته باشد.
اوّلاً: آیا عقل وعلم پذیراى چنین سخنى مى تواند باشد؟
ثانیاً: انتساب بچه به پدر بر اساسا رأى و نظر قیافه شناس از رسوبات دوران جاهلیّت است و اسلام آن را نمى پذیرد.
ثالثاً: این فتوا با سخن برخى از فقیهان اهل سنّت مخالفت دارد،
ابن حزم مى گوید: یک انسان نمى تواند فرزند دو مرد و یا فرزند دو زن باشد.
پاسخ اهل سنت:
این یک واقعه استثنایی است، فرض کنید زلزله ای آمده و شهر بم را ویران کرده است، از زیر آوار کودکی پیدا میشود و دو مرد؛ هردو نفر؛ ادعا میکنند که این نوزاد از ماست و شاهدان همه مرده اند و قاضی در کار خود حیران میماند که چه حکمی باید صادر کند
در این حالت خاص؛ نه همیشه؛ قاضی چون چاره ای ندارد، ازقیافه شناس کمک میگیرد.بلاخره قیافه شناسی هم علمی است، در زمانه ما علم قیافه شناسی توسعه پیدا کرده و علم ژنتیک هم نوعی علم قیافه شناسی است
اما اگر این علم هم نتواست مشکل را حل کند
احمد بن حنبل میگوید: هر دو مرد، پدر بچه محسوب میشوند او نمیگوید که بچه دو پدر دارد او هم میداند که پدر فقط یکیست اما او را نمیشناسد او هم میداند که یکی از آن دو مرد اشتباه میکند یا دروغ میگوید
پس چرا این حکم را صادر کرده؟ چون حقیقت را نمیداند.
و در اینجا قاضی اول باید بفکر بچه باشد. چون او در این وسط هیچ گناهی ندارد.
پس پسر باید از ارث پدر واقعی خود محروم نشود و پدر حقیقی معلوم نیست، لذا قاضی برای محکم کاری هر دو را پدر اعلام میکند، پدر دروغگو هم تاوان دروغگویش را میدهد
اگر شما راه بهتری را میشناسید نشان دهید تا ما فتوای امام احمد را رها کنیم
امامان ما مثل امام های شیعه نیستند که ما نتوانیم حرف آنها را رد کنیم
راه بهتری میشناسید نشان بدهید تا حرف امام خود را فورا رها کنیم .
اما شیعه دنبال راه حل نیست دنبال هیاهو است
و با عوض کردن متون به خواننده ساده شیعه اینطور القاء میکند که سنی ها میگویند یک بچه میتواند دو پدر داشته داشته باشد.
و شما دیدید که دروغ است! حکم برای یک مساله خاص است که دو نفر ادعای پدری دارند و و حکم برای زمانی است که راه قاضی برای شناخت حقیقت مسدود است .
حوزه علمیه قم با تلبسی ابلیسانه، فتواها را از کتب ما با تحریف بیرون میکشد تا شیعه را نسبت بما بدگمان کند.
حوزه علمیه قم ؛خودش با فتواهای احمقانه غرق و بی آبرو شده، حالا میخواهد با دروغ، ما را نیز بی اعتبار کند