آیا کتب اهل سنت نیز مثل مثل شیعه، به مرض غلو و گزافه گویی دچار است؟

متن سوال:درمختصر صیحیح بخاری که به فارسی ترجمه شده خواندم که پیامبر صلی الله علیه وسلم از میان انگشتانش در هنگام بی آبی برای اصحابشان آب جاری شده آیا باید این راباور کرد درحالی که درقرآن کریم خاک پاشیدن رسول الله صلی الله علیه وسلم را گفته ولی اشارهای به اینگونه معجزات ایشان نشده  وبارها درخواست معجزه مشرکین رد شده است, اینها مرابه یاد گزافه گویی و غلو شیعیان می اندازد .گاهی اوقات دچار شبهه میشوم لطفا مرا راهنمایی کنید

جواب اهل سنت:
دوست گرامی، سالها قبل من هم وقتیکه مذهب شیعه را ترک کردم،با خواندن این نوع احادیث، با  همین سوال و با همین تردید، روبرو شدم و در ابتداء گمان نمودم که عقاید سنی ها شبیه به غلو شیعیان است!
اما مطالعه و سوال از بزرگان مرا به این جواب که الان قصد دارم برایتان بنویسم، رساند: ببینید دوست گرامی، بین این بنظر شما غلو سنی ، و  غلو شیعه فرق از  زمین تا آسمان است و شباهتی بین آندو نیست زیرا :
اولا اگر سنیها احادیثی از این دست دارند، خب احادیثی هم دارند که رسول الله را  در امور روزمره، فردی کاملا عادی جلوه میدهد مثلا این حدیث را از کتاب مسلم برایتان انتخاب کرده ایم:  أن النبی صلى الله علیه و سلم مر بقوم یلقحون فقال لو لم تفعلوا لصلح قال فخرج شیصا فمر بهم فقال ما لنخلکم ؟ قالوا قلت کذا وکذا قال أنتم أعلم بأمر دنیاکم
{وقتی پیامبر به مدینه مهاجرت کردند روزی به مردمی برخوردند که داشتند شاخه درختان نر خرما را به درختان ماده میزدند فرمودند چنین نکنید بهتر است!
 بعد از مدتی باز با ان مردم روبرو شدند و فرمودند: حاصل خرمای شما چگونه است؟
 گفتند (بعد از اطاعت امر شما) محصول  خراب و کم شد!!

 پیامبر فرمود: در امور دنیاتان شما بهتر از من میدانید

و همین حدیث با لفظ دیگری آمده که بله شما امور دنیایتان را بهتر از من میدانید  و من یکی از شماها هستم، اما اگر  درباره خبری گفتم  که این خبر از طرف  الله است پس  دوست شما دروغ نمیگوید}
این حدیث که در مهمترین کتب ماست ثابت میکند که پیامبر در این امور  روزمره، فردی عادی بودند و غیب نمیدانستند و عالم به همه امور نبودند و توانایی مافوق عادی نداشتند، پس عقیده سنی ها در غلو هرگز و هزگز  مثل باور شیعه ها نیست .
و  شیعه ها این حدیث ما را کفر و توهین میدانند
دوما ما هرگز از معدود کارهای خارق العاده ای که رسول الله انجام دادند، نتیجه نگرفتیم که ایشان قادر به هرکار دیگری بوده اند  ولی شیعه چنین نتیجه ای میگیرد شیعه عقیده دارد که برگ از درخت نمیافتد مگر اینکه پیامبر اگر بخواهد بداند، میداند!!
 اما ما، وقتیکه میگویم فلان دعای رسول فورا اجابت شد در کنارش این را هم میگوییم که بهمان  دعای پی در پی پیامبر هرگز اجابت نشد ! مثلا دعای مکرر ایشان برای هدایت ابوطالب را، الله اصلا قبول نکرد و این عزیز پیامبر (یعنی ابوطالب)  در گمراهی مرد و به جهنم رفت
سوما و از همه مهمتر، ما از این احادیث نتیجه نمیگیریم که باید برویم سر قبر  رسول الله حاجت بخواهیم یا  ایشان را واسطه بین خود و خدا کنیم و یا هرگز نمیگویم که بعد از وفاتش میتواند گرسنگی یا تشنگی ما را تسکین دهد یا بیماری را درمان نماید  در حالیکه غلو شیعه او را به این نتیجه عجیب رسانده و  او را به گمراهی دور برده و مرده پیامبر را قوی تر از زنده او میداند
پس  بعد از دانستن این فرق ها نمیتوانیم بگوییم آن غلو و این غلو یکی است

اما شما هنوز میتوانید بگویید که بسیار خوب! غلو سنی مثل غلو شیعه نیست ولی بلاخره غلو که هست! و میتوانید بگویید که  قرآن نوشته که رسول الله به منکران  گفت من نمیتوانم معجزه های که خواستید رابیاوریم! پس  این روایت چرا؟
ببینید ای دوست گرامی همان قرآنی که شما آن را شاهد آوردید میگوید حضرت موسی چوبی داشت که این چوب تبدیل به اژدها میشد، پس پیامبران میتوانند کاری غیر عادی انجام دهند غیر عادی ترین کار پیامبر ما ( معجزه ) نشان دادن قرآن است که بهترین دستورات را برای همه عصرها دارد ، اما این مانع از آن نبوده که الله بدست پیامبرش بعضی از امور غیر عادی را برای مردم تازه مسلمان شده نشان دهد.
 اما این هرگز به پیامبر  ما سنی ها، حتی  در همان عصر  خودش هم مقامی فوق بشری نداد  و احادیث زیادی داریم که بما میگوید که گاهی پیامبر اظهار نظری میکردند یا  عملی انجام میدادند و مردم میگفتند یا رسول الله این نظر شماست یا از طرف الله است اگر میفرمود نظر من است مردم نظر خود را میگفتند و پیامبر نظر بهتر را انتخاب میکرد.
و این عقیده ما نیز در نزد شیعه نوعی کفرگویی است،

این نکته را نیز همه باید بخاطر بسپایم که وقتی قرآن میگوید محمد بشری مثل شماست اشاره اش به  غلو کنندگانی است که سعی میکنند از نبی خدا یک  اله بسازند  والا  پیامبر ویژگی های خاص  به خود را نیز داشتند  که البته ناشی از وحی بود مثلا الله میفرماید:
وَاللَّهُ یعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ ای پیامبر! خداوند تو را از (خطرات) مردم، نگاه می‌دارد؛ «المائده/۶۷»
و در جایی دیگر قرآن میفرماید: إِنَّا لَنَنْصُرُ رُسُلَنَا وَالَّذِینَ آمَنُوا فِی الْحَیاهِ الدُّنْیا ) به یقین پیامبران خود و کسانی را که ایمان آورده‌اند، در زندگی دنیا یاری می‌دهیم!«غافر/۵۱»

یعنی پیامبران نسبت به مومنان از درجه حمایت بیشتری برخوردارند و این امتیاز مستلزم داشتن بعضی از قدرات نیز هست برای همین است که میبینیم در روز خبیر پیامبر و دوستش هر دو از یک کاسه زهرالود غذا خوردند  ، یار پیامبر مرد ولی پیامبر نجات یافت ،
ما نمیتوانیم بگوییم این روایت غلو است این از اختصاصات نبی است ولی در عین حال ما عقیده داریم در جریان تهمت به عایشه باوجودیکه ام مومنین بیگناه بود اما رسول الله به ایشان اطمینان نداشتند  و رفتار سردی را عایشه در پیش گرفتند  یعنی غیب نمیدانستند تا وحی نازل شد و شکشان برطرف گردید.
الله در زندگی روزمره بشر دخالت میکند و  حتی مومنان عادی را هم همیشه به نسبت اعمالشان مدد میکند بارها از مجاهدین شنیدم که میگفتند: در بیابان که تشنگی جان را بر لبمان اورد ناگهان بطریق معجزه اسایی به آب رسیدیم وقتی این حال مجاهد باشد  پس نباید تعجب کنیم اگر این درمورد پیغمبر و یارانش نمایان تر باشد و پناه میبریم به الله از غلو  و این آیه همواره نصب عینمان است:
یا أَهْلَ الْکِتَابِ لَا تَغْلُوا فِی دِینِکُمْ وَلَا تَقُولُوا عَلَى اللَّهِ إِلَّا الْحَقَّ ای اهل کتاب! در دین خود، غلو (و زیاده روی) نکنید! و در باره خدا، غیر از حق نگویید! «النساء/۱۷۱»
البته این آیه را هم باید همیشه در نظر بگیریم و نباید گمان کنیم  الله دست خود را با قوانین طبیعی بسته است  و معجزه ای درکار نبوده و نیست :وَقَالَتِ الْیهُودُ یدُ اللَّهِ مَغْلُولَهٌ غُلَّتْ أَیدِیهِمْ وَلُعِنُوا بِمَا قَالُوا بَلْ یدَاهُ مَبْسُوطَتَانِ ینْفِقُ کَیفَ یشَاءُ )
و یهود گفتند: «دست خدا بسته است.» دستهایشان بسته باد! و بخاطر این سخن، از رحمت (الهی) دور شوند! بلکه هر دو دست (قدرت) او، گشاده است؛ هرگونه بخواهد، می‌بخشد!  «المائده/۶۴»

نویسنده: محمد باقر سجودی

مقاله پیشنهادی

راز هستی من در این جهان چیست؟!

راز هستیِ من در این جهان چیست؟! برای چه اینجا آمده‌ام؟! پس از مرگ به …