به پیشواز رمضان…

شمارش معکوس عقربههای زمان برای رسیدن ماه مبارک رمضان آغاز شده است. بوی خوش رمضان از کرانههای گیتی به مشام شیفتگان و عاشقان این ماه مبارک میرسد. ماهی که در آن چهره گیتی در مقابل دیدگان خلایق بکلی عوض میشود. جهان و جهانیان پوستینی نو به تن نموده، زندگی نوینی را آغاز میکنند. ماهی که در فضای ملکوتی آن تمام گناهان و لغزش‌ها و کوتاهی‌هایی که در طول سال گذشته از انسان سرزده بخشوده میشود. به فرموده رسول حق صلی الله علیه وسلم: رمضان تا رمضان کفاره و بخشش گناهان در میان آن دو است، چنان‌چه از گناهان بزرگ و کبیره دوری شود!

ماهی که در آن‌ها درهای بهشت بروی خلایق گشوده، درهای جهنم سوزان قفل زده میشوند. ماهی که بر جبین خود تاج شب قدر را دارد. شبی که به گواهی الله مجید از هزار ماه برتر و بهتر است. ﴿لَیۡلَهُ ٱلۡقَدۡرِ خَیۡرٞ مِّنۡ أَلۡفِ شَهۡرٖ﴾ [القدر: ۳] «شب قدر بهتر از هزار ماه است».
آری! بهتر از ۸۴ سال عمر زمانه. به عبارتی گویاتر چون در این شب مبارک طاعتی بجای آوری، نمازی بر پا داری، زکات و صدقه بدهی، دست کرم بر سر یتیم و افتادهای برکشی و غیره… گویا بیش از ۸۴ سال زمان چنین خوبی‌هایی به طور مداوم از شما سر زده است!

الله اکبر!…
وا عجبا رحمت و بخشایش و جود و کرمت را ای پادشاه دو جهان!..
در ماه رمضان همه قوانین و ترازوهای عدالت الهی برچیده شده در جایش اقیانوس‌های بی‌ساحل رحمت و بخشایش و سخاوت نصب میگردد. خداوند عالم به فرشتگان مسئول ثبت و شمارش و تعیین اجر و پاداش و نیکی‌های بندگان دستور میدهد: مگر روزه!.. روزه از آن من است.. و من – شخصا – اجر و پاداشش را میدهم!.. یا الله!…عجب شرف و مکانتی است روزه را!…
و عجب سعادتی روزه‌دار را!.. کسی که روزه میگیرد، روزهاش را خداوند از آن خود مینامد. و خود بکرم و سخاء و جودشان مقدار اجر و پاداش آن را بر عهده میگیرند. حال خودت بنگر؛ آیا بخشایش پادشاه جهان و جهانیان قابل تصور است؟!

پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم  13 سال تمام در مکه در جسم‌های بیروح و کالبدهای خموش و تار بت تراشان مشرک، نفس توحید، ایمان، اخلاق، خداشناسی و یکتاپرستی دمید. پس از اینکه مؤمنان بدان درجه از تعالی رسیدند که بتوانند برای خداوند یکتا جان، مال، شهر و دیار، خانه و کاشانه خود را رها کرده، با توکل بر ذات پاک یکتا سوار بر ریگزارهای سوزان گرسنه و تشنه از زیر تیغ جلادان خون آشام بسوی شهری مجهول و مسیری تار فرار کنند، و در عبادت و بندگی مثالی از وارستگی گردند، در ماه شعبان سال دوم پس از هجرت، روزه ماه مبارک رمضان از جانب حق متعال بر مسلمانان فرض شد.

مدرسهای در جهاد با نفس و خودسازی، و سکوی پرتابی سریع بسوی خداوند ذی الجلال..
از آنجا که سرور رسولان و خاتم پیامبران بیش از هر بشری از ارزش و جایگاه رمضان آگاه بود، با فروغ هلال ماه رجب، – یعنی درست دو ماه قبل از رمضان – دست نیایش و زاری بسوی پروردگار یکتا دراز کرده، اشک تمنا و بندگی برگونههای مبارک جاری میشد و از اعماق قلب دعا میکرد: «اللهم بارک لنا فی رجب وشعبان، وبلغنا رمضان»..بار الها در ماه رجب و شعبان ما برکت ده، و ما را به رمضان برسان..

آری!…
پیامبر حق و رسول هدایت و شیفته دیدار پروردگار از ذات پاک یکتا طول عمری میخواهد تا لطافت و جمال وجلال رمضان را به آغوش کشد، و در فضای ملکوتی رمضان بیش از پیش به خدایش نزدیک، و در نزد او عزیزتر شود. رمضان میآید تا ما را آلایش دهد و از پستی‌ها و زشتی‌های اخلاقی و عادات زننده، و رفتار و گفتار سوء و پلید، پاک ساخته بسوی پرهیزکاری و تقوا سوق دهد.

﴿یَٰٓأَیُّهَا ٱلَّذِینَ ءَامَنُواْ کُتِبَ عَلَیۡکُمُ ٱلصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَى ٱلَّذِینَ مِن قَبۡلِکُمۡ لَعَلَّکُمۡ تَتَّقُونَ﴾ [البقره: ۱۸۳]. «اى اهل ایمان! روزه بر شما واجب شد چنان‌که بر امّت‌هاى گذشته واجب شده بود، باشد که پرهیزکار شوید».
شایسته عاقلان است که از همین امروز خود را برای رسیدن رمضان آماده سازند. آمادگی رمضان در انباشت اسباب خورد و نوش نیست، رمضان بر خلاف آنچه بسیاری از مردمان درک نمیکنند ماه استراحت دستگاه گوارش است. ماهی که با تنظیم سیستم گوارشی روح و روان انسان را تعالی میبخشد. آمادگی رمضان با عهد و پیمان‌هایی با خود و یا با گذاشتن سنگ بنای برخی برنامههای سازنده تحقق مییابد.

برنامههایی برای تلاوت و زیستن با قرآن. در آغوش قرآن خود و خدای خود را شناختن. برنامههایی برای دعا، ذکر، نیایش، راز و نیاز با پروردگار خالق، برنامههایی برای شناختن پیامبر و پیک بیمثال آسمان؛ حضرت رسول خاتم محمد مصطفی صلی الله علیه وسلم . برنامههایی برای دعوت و گوشزد کردن دیگران به روش و مرام درست زندگی و بازداشتن خود و دیگران از بدی‌ها، و تشویق به کارها و گفتارهای نیک. برنامههایی برای رسیدن به بیبضاعتان و تنگ دستان.
این سیمای واقعی مؤمنان است: ﴿کُنتُمۡ خَیۡرَ أُمَّهٍ أُخۡرِجَتۡ لِلنَّاسِ تَأۡمُرُونَ بِٱلۡمَعۡرُوفِ وَتَنۡهَوۡنَ عَنِ ٱلۡمُنکَرِ وَتُؤۡمِنُونَ بِٱللَّهِۗ وَلَوۡ ءَامَنَ أَهۡلُ ٱلۡکِتَٰبِ لَکَانَ خَیۡرٗا لَّهُمۚ مِّنۡهُمُ ٱلۡمُؤۡمِنُونَ وَأَکۡثَرُهُمُ ٱلۡفَٰسِقُونَ﴾
[آل‌عمران: ۱۱۰].«شما بهترین امتی هستید که [برای اصلاح جوامع انسانی] پدیدار شده اید، به کار شایسته و پسندیده فرمان می‌دهید و از کار ناپسند و زشت بازمی دارید، و [از روی تحقیق، معرفت، صدق و اخلاص] به خدا ایمان می‌آورید. و اگر اهل کتاب ایمان می‌آوردند قطعاً برای آنان بهتر بود؛ برخی از آنان مؤمن [به قرآن و پیامبرند] و بیشترشان فاسقند».
تصمیم جدی در دست کشیدن از همه گناهان و زشتی‌ها و عادت‌های بد و توبه و بازگشت بسوی پروردگار یکتا: ﴿…وَتُوبُوٓاْ إِلَى ٱللَّهِ جَمِیعًا أَیُّهَ ٱلۡمُؤۡمِنُونَ لَعَلَّکُمۡ تُفۡلِحُونَ﴾ [النور: ۳۱]. «اى مؤمنان، همگان به درگاه خدا توبه کنید، باشد که رستگار گردید».

رمضان در راه است و ما در شوق دیدار آن لحظه شمار..
در مدرسه رمضان مؤمن چگونگی شکر نعمت و سپاس پروردگار بر فضل و کرمش را میآموزد. در مکتب رمضان مؤمن سعی میکند از صفت‌های بیمنت‌های کمال الهی بویی ببرد. سخاوت، گذشت، ایثار و شفقت بر زیر دستان میآموزد. معنا و مفهوم بندگی را دریافته از عبادت الهی لذت میبرد. صفت‌های فرعونیگری، خودخواهی، نفسپرستی و خودستایی در او ضعیف میگردد.  و او خود را برای ساختاری جدید، و انسانی بکلی تغییر یافته آماده میسازد. تا با نیروی برگرفته از رمضان سالی دیگر را با روحیه خوشبختی، و تلاش و همتی سازنده شروع کند.

اللهم بارک لنا فی رجب و شعبان، و بلغنا رمضان..
بار الها در ماه رجب و شعبان ما برکت ده، و ما را به رمضان برسان..

دکتر نور محمد جمعه

مقاله پیشنهادی

راز هستی من در این جهان چیست؟!

راز هستیِ من در این جهان چیست؟! برای چه اینجا آمده‌ام؟! پس از مرگ به …