پاسخ به شبهات ملحدین درباره قرآن کریم (بخش دوم)

شبهه بعدی: از نظر قرآن حرکت خورشید باعث پیدایش شب و روز می‌گردد، چنانچه که در سوره یس آیات:۳۷و ۳۸ به روشنی به این امر اشاره شده: ﴿وَالشَّمْسُ تَجْرِی لِمُسْتَقَرٍّ لَّهَا ذَلِکَ تَقْدِیرُ الْعَزِیزِ الْعَلِیم﴾ و خورشید که پیوسته به سوی قرارگاهش در حرکت است، این تقدیر الله قادر و دانا است ﴿وَالْقَمَرَ قَدَّرْنَاهُ مَنَازِلَ حَتَّى عَادَ کَالْعُرْجُونِ الْقَدِیمِ﴾ و برای ماه منزل هایی قرار دادیم تا اینکه به صورت شاخه کهنه هلالی شکل و زرد رنگ خرما برگردد ِ قرآن تصور میکرد که خود ماه باریک می‌گردد)
 
پاسخ: در این آیه سخن از حرکت خورشید و ماه است. حرکت های خورشید عبارت اند از حرکت انتقالی خورشید در درون کهکشان راه شیری (حرکت طولی) و حرکت انتقالی خورشید همراه با کهکشان (حرکت دورانی) و حرکت وضعی خورشید به دور خود و حرکت درونی خورشید که همه این حرکت ها را دانشمندان به طور قطع ثابت کرده اند و جلمه « وَالشَّمْسُ تَجْرِی لِمُسْتَقَرٍّ لَّهَا» به معنی خورشید تا قرارگاه خود روان است میباشد. زندیق با توجه به کدام قرینه حرکت خورشید را مختص به گردش آن به دور زمین میداند؟ و حرکت ماه نیز از این آیه ثابت شده است که با گردش خود باعث قرص کامل دیده شدن و قرص قوسی شکل دیده شدن میشود و این اتفاق را هر شب در آسمان میبینیم که ماه در منازلی که برای آن تعیین شده است در حرکت بوده و به شکل قوس دیده میشود.
متاسفانه جهل و غرض ورزی زندیق در هر جمله اش به وضوح دیده میشود و با این شبهات نه تنها خدشه ای به قرآن وارد نشده بلکه به ایمان ما نیز افزوده است.﴿یرِیدُونَ لِیطْفِؤُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ﴾ ‏(الصف: ۸) ‏« می‌خواهند نور خدا را با دهانهایشان خاموش گردانند ، ولی خدا نور خود را کامل می‌گرداند ، هرچند که کافران دوست نداشته باشند .» ‏
زندیق نوشته است: «قرآن تصور میکرد که خود ماه باریک می‌گردد» اما در آین آیه خداوند فرموده « حَتَّى عَادَ کَــالْعُرْجُونِ الْقَدِیمِ» حرف «کـ» برای تشبیه است و در عربی به معنی همانند یا شبیه یا تمثیل میباشد و معنی آیه چنین است« تا به شکل پایه خوشه خرما که پس از چیدن خوشه بر درخت می‌ماند و زرد رنگ و قوسی شکل است در می آید. حال زندیق بی سواد باز میگوید قرآن تصور کرده که خود ماه باریک میشود؟
 
ادامه شبهه: قرآن در ادامه خورشید را مانند ماه تصور می‌نماید که در فلک(فضای مدور) در حال گردش است: ﴿لَا الشَّمْسُ ینبَغِی لَهَا أَن تُدْرِکَ الْقَمَرَ وَلَا اللَّیلُ سَابِقُ النَّهَارِ وَکُلٌّ فِی فَلَکٍ یسْبَحُونَ﴾ (یس/۴۰) نه خورشید را سزد که به ماه رسد و نه شب بر روز پیشى جوید و هر کدام در سپهرى شناورند.
 
پاسخ: هر یک از سیاره ها با توجه به فاصله و شعاع خود از خورشید که نقطه مرکزی میباشد، به دور خود و به دور خورشید در چرخش هستند. حال تصور کنید که ماه از مسیر خود خارج شود و به خورشید نزدیک تر شود یا برعکس خورشید از مدار خود یعنی نقطه مرکزی خارج شود در هردو صورت جاذبه خورشید بر روی ماه تاثیر گذاشته و ماه از مسیرخود خارج میشود و خورشید و ماه به هم ملحق میشوند. خداوند در سوره قیامه میفرماید: ﴿فَإِذَا بَرِ‌قَ الْبَصَرُ‌ ﴿٧﴾ وَخَسَفَ الْقَمَرُ‌ ﴿٨﴾ وَجُمِعَ الشَّمْسُ وَالْقَمَرُ‌ ﴿٩﴾﴾ (قیامت ۷-۹) یعنی: «روزی که چشم ها خیره میماند * و ماه تاریک می شود* و خورشید و ماه در هم جمع می شوند.»
دانشمندان ثابت کرده اند که ماه در هر سال به اندازه ۳۰ سانتیمتر از زمین دور می شود و این دور شدن باعث می شود که کم کم ماه به خورشید نزدیک شود و سپس جذب خورشید شده و در هم ادغام شوند.
همچنین « یسْبَحُونَ» از مصدر سباحت به معنی شناور بودن و در حرکت بودن میباشد، خداوند در این آیه فرموده ﴿وَلَا اللَّیلُ سَابِقُ النَّهَارِ﴾ یعنی: و نه شب بر روز پیشی گیرد. این آیه اثبات چرخش زمین به دور خودش میباشد. خداوند در آیه دیگری فرموده است. ﴿وَهُوَ الَّذِی خَلَقَ اللَّیلَ وَالنَّهَارَ وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ کُلٌّ فِی فَلَکٍ یسْبَحُونَ﴾ ‏ (انبیاء :۳۳) یعنی: خدا است که شب و روز و خورشید و ماه را آفریده‌است و هریک در مداری می‌گردند.
 
در این آیه جای تدبر است و باید گفت که چطور شب و روز در مداری میگردند؟ و هیچ کدام بر دیگری پیشی نمیگیرند؟
نور خورشید وقتی به سطح زمین میتابد یک فضای مخروطی شکل را تشکیل میدهد و با چرخش زمین به دور خود شب و روز در کره زمین بر حسب مکانی که در آن زندگی میکنیم به وجود می آید. یعنی شب و روز پدیده ای موضعی بر روی زمین و برای ساکنان میباشد و به عبارت دقیق تر مثلا در سطح خورشید شب و روز مفهومی ندارد و آنجا همیشه روشن و یا روز میباشد. در سطح زمین نیز خداوند شب و روز را خلق کرده است و طبق آیه ۳۳ سوره انبیاء این شب و روز نیز در مدار خود در چرخش هستند پس برای به وجود آمدن شب و روز زمین باید به دور خود بچرخد.
خداوند حکیم میفرماید: ‏﴿ وَجَعَلْنَا اللَّیلَ وَالنَّهَارَ آیتَینِ فَمَحَوْنَا آیهَ اللَّیلِ وَجَعَلْنَا آیهَ النَّهَارِ مُبْصِرَهً لِتَبْتَغُواْ فَضْلاً مِّن رَّبِّکُمْ وَلِتَعْلَمُواْ عَدَدَ السِّنِینَ وَالْحِسَابَ وَکُلَّ شَیءٍ فَصَّلْنَاهُ تَفْصِیلاً﴾ (اسراء:۱۲) معنی: ما شب و روز را دو نشانه قرار داده‌ایم . نشان شب را محو (تاریکی) گردانده‌ایم و نشان روز را تابان کرده‌ایم تا از فضل پروردگارتان بهره‌مند گردید و شماره سالها و حساب را بدانید . و ما هر چیزی را دقیقاً مشخّص ساخته‌ایم.
 
و در آیه دیگری میفرماید:﴿خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ بِالْحَقِّ یکَوِّرُ اللَّیلَ عَلَى النَّهَارِ وَیکَوِّرُ النَّهَارَ عَلَى اللَّیلِ وَسَخَّرَ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ کُلٌّ یجْرِی لِأَجَلٍ مُسَمًّى أَلَا هُوَ الْعَزِیزُ الْغَفَّارُ﴾ (‏زمر:۵) معنی: خداوند آسمانها و زمین را به حق آفریده است. شب را بر روز، و روز را بر شب می‌پیچد، و خورشید و ماه را فرمانبردار کرده است. هر یک از آنها تا مدّت معین و مشخّصی در حرکت خواهد بود. هان! خدا بسیار مقتدر و بخشنده است. در آیه خداوند از کلمه «یکَوِّرُ» استفاده کرده است که به معنی پیچیدن است. همانند وقتی که با پیچکوشتی یک پیچ را میپیچانیم زمین هم به این شکل میپیچد و حرکت چرخشی دارد. و جلمه﴿کُلٌّ فِی فَلَکٍ یسْبَحُونَ﴾هریک در مداری می‌گردند، نیز اثبات گردش زمین در مدار مخصوصی که دارد به دور خود و خورشید میباشد.
 
 
شبهه دیگر: همه‌ی ستارگان مشغول سجده کردن الله هستند: ﴿أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ یسْجُدُ لَهُ مَن فِی السَّمَاوَاتِ وَمَن فِی الْأَرْضِ وَالشَّمْسُ وَالْقَمَرُ وَالنُّجُومُ وَالْجِبَالُ وَالشَّجَرُ وَالدَّوَابُّ وَکَثِیرٌ مِّنَ النَّاسِ وَکَثِیرٌ حَقَّ عَلَیهِ الْعَذَابُ وَمَن یهِنِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِن مُّکْرِمٍ إِنَّ اللَّهَ یفْعَلُ مَا یشَاءُ﴾ (حج/۱۸) آیا ندیدی که سجده می‏کنند برای الله تمام کسانی که در آسمانها و زمین هستند و همچنین خورشید و ماه و ستارگان و کوهها و درختان و جنبندگان، و بسیاری از مردم، اما بسیاری ابا دارند و فرمان عذاب در باره آنها حتمی است، و هر کسی را الله خوار کند کسی او را گرامی نخواهد داشت، خداوند هر کار را بخواهد انجام میدهد! سجده‌ی ماه، خورشید و ستارگان، هنگامی است که در مسیر گردششان بدور زمین، به پائین ترین جائی که خورشید در هنگام گرش بدور زمین, به آن نقطه می‌رسد و زمین بر روی آن قرار دارد می‌رسند.
 
پاسخ: در کجای این آیه گردش خورشید و ستارگان به دور زمین آمده است؟ کجای آیه آمده است که سجده آنان هنگامی است که در مسیر گردششان بدور زمین، به پائین ترین جائی که خورشید در هنگام گرش بدور زمین, به آن نقطه می‌رسد؟ کلمه « یسْجُدُ» مراد اطاعت و فرمان برداری از خواست و اراده خداوند میباشد همانطور که در دیگر آیات این موضوع را توضیح و تبیین کرده است.
خداوند میفرماید :‏ ﴿أَفَغَیرَ دِینِ اللّهِ یبْغُونَ وَلَهُ أَسْلَمَ مَن فِی السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ طَوْعاً وَکَرْهاً وَإِلَیهِ یرْجَعُونَ ﴾‏ 83 آل عمران
‏ آیا جز دین خدا را می‌جویند ( که اسلام است) ؟ ولی آنان که در آسمانها و زمینند از روی اختیار یا از روی اجبار در برابر او تسلیم اند و به سوی او بازگردانده می‌شوند. ‏
مراد از « یسْجُدُ» در اینجا « أَسْلَمَ» میباشد اما زندیق از عقل ناقص خود قیاس کرده و فکر میکند که سجده خورشید و ماه همانند سجده انسان میباشد. ﴿فَمَا لِهَؤُلاء الْقَوْمِ لاَ یکَادُونَ یفْقَهُونَ حَدِیثاً﴾ ( نساء:۷۸) معنی: این مردمان را چه شده است که سخن نمی‌فهمند؟ بدون شک خورشید و زمین و ستارگان همه تسلیم فرمان الله هستند و با زبان حال خود مشغول تسبیح و کرنش خالق خود میباشند مگر کسانی که ابا ورزند و تعصب و جهالتشان باعث عدم تدبر در کلام خدا شود.
 
شبهه دیگر: خب حالا با هم خرافه بعدی را بررسی می کنیم: ابتدا آسمانها به زمین چسبیده بودند! از نظر قرآن، ابتدا زمین را آفریده شد و سپس الله بر روی زمین قرار گرفت و آسمان را خلق نمود، در این هنگام بود که این دو به هم چسبیده بودند، سپس آنرا (آسمان) بالا برد در سوره (نازعات/۳۰) و آیات قبل از آن (أَأَنتُمْ أَشَدُّ خَلْقًا أَمِ السَّمَاءُ ۚ بَنَاهَا ﴿٢٧﴾ رَ‌فَعَ سَمْکَهَا فَسَوَّاهَا ﴿٢٨﴾) این موضوع را قرآن آشکارا در(انبیاء/۳۰) می‌گوید :(أَوَلَمْ یَرَ‌ الَّذِینَ کَفَرُ‌وا أَنَّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْ‌ضَ کَانَتَا رَ‌تْقًا فَفَتَقْنَاهُمَا ۖ وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاءِ کُلَّ شَیْءٍ حَیٍّ ۖ أَفَلَا یُؤْمِنُونَ) آیا کفار ندیدند(نمیدانند) که آسمان و زمین(نه زمین ها) (در ابتدا) به هم چسبیده بودند, پس ما آنها را از هم جدا کردیم و هر چیز زنده‏اى را از آب پدید آوردیم آیا ایمان نمى‏آورند.
این این آیه، نشان می‌دهد که همگان چنین تصوری از آسمان را داشتند ، زیرا قرآن این را علم می‌نامد. در آن زمان طبق بعضی از اسطوره‌های یونانی،گمان می‌کردند که آسمان و زمین در ابتدا به هم چسبیده بودند و سپس یکی از اله های آنها،آن دو را از هم جدا کرد.
 
پاسخ: متاسفانه تعصب شبهه پرداز باعث شده برای ایراد گرفتن از قرآن حقایق علمی کشف شده توسط دانشمندان را نیز منکر شود و راستگویی و امانت را کنار گذاشته و دست به دامان دروغگویی تزویر شود.در این مورد قبلا نیز توضیح دادم و شبهه تقریبا تکراری است اما در ذیل توضیاتی دیگر برای ابهام زدایی داده شده است.
خداوند میفرماید: ﴿أَوَلَمْ یرَ الَّذِینَ کَفَرُوا أَنَّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ کَانَتَا رَتْقاً فَفَتَقْنَاهُمَا وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاء کُلَّ شَیءٍ حَی أَفَلَا یؤْمِنُونَ﴾ (‏30 انبیاء) معنی: « آیا کافران نمی‌بینند که آسمانها و زمین به هم متّصل بوده و سپس آنها را از هم جدا ساخته‌ایم و هرچیز زنده‌ای را از آب آفریده‌ایم . آیا ایمان نمی‌آورند؟ ‏
 
این سخن پروردگار جهانیان است که ۱۴۰۰ سال قبل این حقیقت را بیان داشته است که در ابتدا آسمان ها و زمین به هم چسپیده و یک تکه بوده اند سپس با انفجار بزرگ و طبق نظریه امروزی بیگ بنگ گسترش یافته است؛ مِه بانگ یا انفجار بزرگ به انگلیسی :Big Bang مدل کیهان شناسی پذیرفته شده برای توصیف مراحل نخستین شکل گیری جهان می باشد. [۱] بنا بر این نظریه جهان تقریباً ۰.۰۳۷± ۱۳٫۷۹۸ میلیارد سال قبل در نتیجه انفجاری بسیار بزرگ به نام مهبانگ پدیدآمده است[۲] تئوری بیگ بنگ (مهبانگ) برجسته ترین تئوری علمی است که تاکنون در مورد پیدایش جهان ارائه شده است. به طور تخمینی انفجار بزرگ در حدود ۱۵ میلیارد سال گذشته رخ داد.
مطابقت آیات قرآن با یافته های جدید دانشمندان باعث مشوش شدن ناباوران شده و آنهایی که دنبال هدایت هستند با دیدن این اعجار بزرگ قرآنی ایمان می آورند و ایمان داران نیز به ایمانشان اضافه میشود و کسانی هم که در این وادی کور و کر و لال شده اند و پنبه جهالت در گوش های خود فرو برده اند بر شدت خشمشان اضافه میشود و ما نیز میگوییم ﴿قُلْ مُوتُواْ بِغَیظِکُمْ إِنَّ اللّهَ عَلِیمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ﴾ (آل عمران: ۱۱۹) «بگو : با خشمی که دارید ، بمیرید ، بیگمان خداوند از آنچه در درون سینه‌ها می گذرد آگاه است»
 
 
شبهه دیگر:اگر از دید قرآن, باران ناشی از تبخیر دریاهاست؛ در آن صورت در جریان طوفان نوح امکان نداشت که کل گیتی را آب فرا گیرد و هیچ خشکی بر جای نماند دوستان گرامی دقت کنید که در قرن بسیت و یکم هنوز محققان هیچ نشانه ای از داستان نوح نیافته اند مگر امکان دارد کل زمین را آب بگیرد و هیچ لایه ای یا اثری از نابودی جنگل ها یا برخی از گونه ها که به قطع در ناحیه جغرافیایی نوح زندگی نمی کردند نباشد داستان نوح بسیار خنده دار است من دلیلی نمی بینم که بخواهم شرح بدهم که چه قدر بی دلیل است.
 
پاسخ: اولا خداوند قادر مطلق است و همانطور که توانسته است کل کائنات را از نیستی به هستی بیاورد پس میتواند با کن فیکن همه زمین را نیز غرق آب کند، خداوند میفرماید: ﴿فَفَتَحْنَا أَبْوَابَ السَّمَاءِ بِمَاءٍ مُّنْهَمِرٍ‌ ﴿١١وَفَجَّرْ‌نَا الْأَرْ‌ضَ عُیُونًا فَالْتَقَى الْمَاءُ عَلَىٰ أَمْرٍ‌ قَدْ قُدِرَ‌ ﴿١٢﴾﴾ ‏)سوره ی القمر( معنی: «پس درهای آسمان را با آب تند ریزان و فراوانی از هم گشودیم* ‏ و از زمین چشمه‌ساران زیادی برجوشاندیم و آبها در هم آمیختند ، برای اجرای فرمانی که مقدر شده بود‏».
و در جای دیگر از قرآن آمده است: ‏ ﴿وَقَالَ نُوحٌ رَّبِّ لَا تَذَرْ عَلَى الْأَرْضِ مِنَ الْکَافِرِینَ دَیاراً﴾ (‏نوح:۲۶) یعنی: ‏ «نوح گفت : پروردگارا ! هیچ احدی از کافران را بر روی زمین زنده باقی مگذار».
حال اگر فرض کنیم که در کل کره زمین مردم زندگی میکرده اند پس آب همه را فرا گرفته است و اگر فرض کنیم که در همه کره زمین مردم زندگی نمیکرده اند و تنها قوم نوح که آن هم مساحت بسیار بزرگی از زمین بوده است زندگی میکرده اند پس تنها شامل همان مردم شده است و در هر صورت بعد از طوفان تمام کافران از بین رفتند و تنها ایمان آورندگان به نوح و ذریه نوح و آن جاندار دیگری که خدا خواسته باشد باقی ماندند و به این ترتیب همه ما انسان ها از ذریه نوح هستیم. و فرزندان نوحف هام و سام و یافث باقی ماندند و نسل مردم مجددا از انها افزایش یافت چنانچه در جای دیگر میفرماید: ﴿وَنَجَّینَاهُ وَأَهْلَهُ مِنَ الْکَرْبِ الْعَظِیمِ ‏* ‏ وَجَعَلْنَا ذُرِّیتَهُ هُمْ الْبَاقِینَ ‏* ‏ وَتَرَکْنَا عَلَیهِ فِی الْآخِرِینَ﴾ (صافات: ‏76 -78) معنی: ‏« ما او را و خانواده و پیروان او را از اندوه بزرگ نجات دادیم . ‏* و نژاد او را بازماندگان ( روی زمین ) کردیم.‏* ‏ و نام نیک او را در میان ملّتهای بعدی باقی گذاردیم».
 
در مورد سرانجام این طوفان نیز چنین آمده است: ﴿وَقِیلَ یا أَرْضُ ابْلَعِی مَاءکِ وَیا سَمَاء أَقْلِعِی وَغِیضَ الْمَاء وَقُضِی الأَمْرُ وَاسْتَوَتْ عَلَى الْجُودِی وَقِیلَ بُعْداً لِّلْقَوْمِ الظَّالِمِینَ﴾ ‏(هود:۴۴) (بعد از هلاک کافران) گفته شد که : ای زمین ! آب خود را فرو خور ، و ای آسمان ! از باریدن بایست، و آبها از میان برده شده و فرمان اجرا گردید و کار به انجام رسید ، و کشتی بر کوه جودی پهلو گرفت و گفته شد : نابود باد گروه ستمکاران! ‏
 
بنا به تحقیقات دانشمندان و بررسیهای زمین شناسی در نقاط مختلف دنیا، نابود شدن و مرگهای دسته جمعی موجودات زنده را بر اثر حادثه ای غیر منتظره نشان می دهد. برخی از این حوادث با زمان طوفان نوح همخوانی دارد.
وجود لایه های مخلوط فسیل شده حیواناتی چون فیل، پنگوئن، ماهی، درختان نخل و هزاران هزار گونه گیاه جانوری، تأییدی بر این واقعیت است. این سنگواره ها که بعضاً در برگیرنده حیوانات مناطق گرمسیر با مناطق سردسیر (در کنار هم) هستند، نشان می دهند که با فرونشستن آب، جانوران و گیاهان خارج شده، در زیر رسوبات مانده و به فسیل تبدیل شده اند. امتزاجی عجیب از جانوران خشکی و دریا، حاره و قطبی که مرگی آنی را روایت می کنند.
دوما اگر بگوییم کل زمین بر اثر طوفان غرق نشده است و تنها سرزمینی که نوح در آن زندگی میکرد غرق شده است نیز ایرادی ایجاد نمیکند. و وقتی خداوند میفرماید ﴿قُلْنَا احْمِلْ فِیهَا مِن کُلٍّ زَوْجَینِ اثْنَینِ﴾(سوره هود ۴۰). یعنی: گفتیم : سوار کشتی کن از هر صنفی نر و ماده‌ای را. منظور تمام موجودات نبوده است برای اینکه در جای دیگری از قرآن وقتی ابراهیم علیه السلام از خداوند میخواند زنده شدن مردگان را به او نشان بدهد خداوند به او میگوید چهار پرنده را انتخاب کند و بعد از کشتن و تکه تکه کردن آن ،اعضای این پرندگان را بر روی کوه ها بگذارد و سپس صدایشان بزند و هر کدام به فرمان خدا زنده میشوند. در آن داستان چنین آمده است ﴿ثُمَّ اجْعَلْ عَلَى کُلِّ جَبَلٍ مِّنْهُنَّ جُزْءاً﴾(سوره بقره: ۲۶۰) یعنی: سپس بر سر هر کوهی قسمتی از آنها را بگذار. طبیعی است که ابراهیم علیه السلام چهار پرنده را بر روی تک تک کوه های کره زمین قرار نداده است.
و اخیرا دانشمندان فسیل بقایای کشتی را در نزدیکی کوههای آرارات یافته اند که کوه جودی (همان کوهی که قرآن اشاره کرده که کشتی بر روی آن فرود آمده است) در این کوهها قرار دارد. به هر حال هر چه باشد، کشتی نوح علیه السلام، یک کشتی معمولی نبوده. چون خود کشتی آیت و معجزه ی الهی بوده است این کشتی با نظارت و شدت مراقبت الهی ساخته شده همه چیز حساب شده و پیش بینی شده بود …و سالهای زیادی صرف ساخت آن شده بود.
 
 
 
ادامه دارد…

[۱] ↑Wollack, Edward J. “Cosmology:Study of Universe”.Universe 101: Big Bang Theory. ناسا, ۱۰ December 2010. Archived from the originalon 14 May 2011. Retrieved 22 April 2013.:»بخش دوم از آزمایش های نظریه مهبانگ صحبت می کند که چطور این آزمایش ها گویای این مطلب اند که نطریه مهبانگ به احتمال زیاد درست است«

[۲] “How Old is the Universe?”.WMAP- Age of the Universe. ناسا, ۲۰۱۲-۱۲-۲۱٫ Retrieved 2013-2-22.
 

نویسنده: مجاهد دین

مقاله پیشنهادی

راز هستی من در این جهان چیست؟!

راز هستیِ من در این جهان چیست؟! برای چه اینجا آمده‌ام؟! پس از مرگ به …