آیا «خمینی» اصالتاً هندی بوده است؟

سؤال: آیا روح الله الموسوی الخمینی رهبر انقلاب ایران اصالتاً هندی بوده است؟ و آیا سخنانی که در این باره از این و آن می شنویم سندی دارد یا خیر؟
جواب:قبل از پاسخ گفتن باید بدانیم که هیچ شخصی به خاطر هندی بودن و یا عرب و ترک و فارس بودن و … مذموم نیست، تمام اقوام محترم هستند و:  نه افغان و نی ترک و تتاریم  …  چمن زادیم و از یک شاخساریم
تمییز رنگ و بو بر ما حرام است …  که ما پروردۀ یک نو بهاریم (اقبال لاهوری)
اما چون این سؤال از سوی یکی از دوستان مطرح شد و همچنین گمان میکنم که این سؤالِ خیلی از ذهنهای کنجکاو می باشد، به اختصار و البته مستند به آن پاسخ خواهم داد. به گفتۀ برادر خمینی یعنی "مرتضی پسندیده": «جد خمینی یعنی "سید احمد الهندی" از اهالی شهر کشمیر هند بوده که در ایام جوانی به ایران سفر کرده است»(روزنامۀ اطلاعات ، ۲۵ دیماه سال ۱۳۵۷ ؛ ر.ک: گفته نشده ها دربارۀ روح الله خمینی ،ص:۱۶ ، مهدی شمشیری)
پدر خمینی یعنی "مصطفی" به هند مسافرت میکرده و در یکی از این سفرها تجدید فراش نموده و خانمی انگلیسی را به زنی اختیار می کند؛ خانم انگلیسی پسری به دنیا می آورد که بعدها رئیس کل فروشهای خارجی نفت بوده و به "حاج ویلیام سَن" مشهور بوده است. (بنا بر گفته های مهدی شمشیری)

خمینی در کتابهای مختلف خود و در گفتار و در نامه ها و اسناد حقوقی متعددی که نوشته یا بر دیگران املا کرده است، ریشۀ هندی بودن خود را ظاهر کرده است، از جمله:
در صحیفۀ امام متن یکی از نامه های او اینچنین آمده است: « احمد عزیزم‏ نامه شما واصل شد. از سلامت همه مسرور شدم. ماها با گرفتاریها مواجه هستیم تا چه شود. از سلامت خودتان و دیگران مطلعم کنید. از آقاى هندى‏ به طور تفصیل بنویسید که کجا رفته‏اند و چه معالجاتى شده است و نتیجه چه بوده است.» (صحیفه امام، ج‏2، ص: ۴۹۹ ، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى( س) _تهران)
محقق کتاب در پاورقی ، در مورد "آقای هندی" می نویسد: «آقاى سید نور الدین هندى برادر امام که به جهت بیمارى ریوى، سفرى به خارج از کشور داشته است.»
همچنین در یکی از اسناد حقوقی می گوید: « این جانب سید روح اللَّه خمینى، حضرت مستطاب حجت الاسلام آقاى آقا مرتضى – مد ظلّه العالى- را در فروش تمامى چهار دانگ و نیم از هشت قطعه زمین مزروعى محله شهنه خمین و چهار ساعت و نیم از مجارى المیاه قنات خمین که معظم له مشترکاً براى این جانب و سرکار خانم همدم‏ هندى خریدارى فرموده‏اند…» (صحیفه امام، ج‏1، ص: ۱۳)
محقق در پاورقی در مورد "همدم هندی" می نویسد: « خواهر امام خمینى» !
تا به اینجا فهمیدیم که جد خمینی اهل کشمیر بوده و همچنین برادر و خواهرش مشهور به "هندی" بوده اند ؛ اما در مورد پدر خمینی یعنی سید مصطفی!!

 

 

 

 

 

خمینی در مقدمۀ کتاب " شرح دعاء السحر" می نویسد:«اما بعد، این فقیر درگاه پروردگار عظیم که افتخار انتساب به رسول کریم را دارد، سید روح ‏الله بن سید مصطفى خمینى هندى، عفى عنهما، مى‏گوید: دعاهایى که از خزائن وحى و…..»
(شرح دعاء السحر(ترجمه فارسى)، ص: ۷ ،مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى؛ تهران، سال ۱۳۸۸ش،ط۲)
و در ترجمه عربی: «أما بعد، فیقول المفتقر  الى الرب العظیم، و المفتخر بالانتساب الى الرسول الکریم، السید روح اللَّه ابن السید مصطفى الخمینی ‏الهندی‏،  عفی عنهما: لمّا کان من اعظم النعم على العباد و الرحمه الواسعه فی البلاد..»
(شرح دعاء السحر(الطبع الجدید)، متن، ص: ۴ – 5 ،مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى _تهران؛۱۳۸۶ش،ط۴)

 

 

 

 

محقق کتاب "شرح دعاء السحر" دستخط آقای خمینی را در اول کتاب آورده است که متن فوق در آن دستخط موجود است .
خواهر و برادر و پدر و جد خمینی ، به "هندی" مشهور بوده اند با این وجود ثابت می شود که اصل و ریشۀ خمینی "هندی" بوده است! لازم است که بدانید، آقای خمینی مجموعه اشعاری دارد که به عنوان "دیوان امام" به چاپ رسیده است وی در این اشعار ، تخلص "هندی" را برگزیده است! مثلاً می سراید:
 «راز عشق تو نگوید «هندی»  …  چه کنم من که ز رنگش پیداست»
(دیوان امام، ص:۵۰ ، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى ،ط۶ ،۱۳۷۴ش)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

و می سراید: «همه ایّام چو «هندی» سر راهش گیرم  …  گر چه توفیق نظر در همه ایّامم نیست.» (دیوان امام، ص:۶۸)
همچنین می سراید: « «هندی» این بسرود، هر چند اوستادی گفته است: … مرد این میدان نیم من گر تو خواهی بود مرد» (دیوان امام، ص:۷۸)

و همچنین صفحات : ۸۱ ؛ ۹۲ ؛ ۱۲۸ ؛ ۱۳۱ ؛ ۱۳۹ ؛ ۱۵۶ ؛ ۲۹۹ را بنگرید.

 

 

برادر آقای خمینی ، یعنی "آیه الله مرتضی پسندیده" کتاب خاطراتی دارد و در آن کتاب می گوید که نام خانوادگی وی و برادرش نور الدین هر دو «هندی زاده» بوده است ولی چون این فامیلی شبهۀ وابستگی به انگلیس را ایجاد می کرد  ، آقای مرتضی فامیل خود را به پسندیده عوض کرد!» (خاطرات آیه الله پسندیده ، صص ۵۳ – 54 ؛ ر.ک: گفته نشده ها دربارۀ روح الله خمینی ،ص:۲۴ ، مهدی شمشیری)
به هر حال بنا بر مدارکی که ارائه شد ، مشخص می شود که خمینی و خاندان او اصالتاً هندی بوده اند و ما به این کار نداریم که اشخاصی چون مهدی شمشیری و حمید خواجه نصیری ؛ هندی بودن خمینی و خاندان او را به مزدور انگلیس بودن مربوط می دانند!
التماس دعا

نویسنده: ابوبكر بن حسين (رحمه الله)

مقاله پیشنهادی

راز هستی من در این جهان چیست؟!

راز هستیِ من در این جهان چیست؟! برای چه اینجا آمده‌ام؟! پس از مرگ به …