سلسله شیعه و ارکان ایمان (۵)

ایمان به کتابهای آسمانی..اهل سنت و جماعت ایمان به تمام کتابهاى آسمانی را رکنی از ارکان ششگانه ایمان می دانند. خداوند متعال می فرماید:
﴿یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا آمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَالْکِتَابِ الَّذِی نَزَّلَ عَلَى رَسُولِهِ وَالْکِتَابِ الَّذِی أَنْزَلَ مِنْ قَبْلُ وَمَنْ یَکْفُرْ بِاللَّهِ وَمَلائِکَتِهِ وَکُتُبِهِ وَرُسُلِهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلالا بَعِیداً﴾. [سوره النساء/ ۱۳۶].
«ای مومنین، به خداوند و رسول او و کتابی که بر پیامبر خویش و کتابهایی که از قبل نازل کرده ایمان آورید. و بدانید هر کس به خداوند و فرشتگان و کتابها و پیامبران او و به روز قیامت کفر می ورزد سخت به گمراهی و ضلالت افتاده است».
اهل سنت و جماعت در رابطه با وحی الهی ایمان دارند که بر کسی جز پیامبران وحی نازل نمی شود و با توجه به این مسأله بر این اعتقاد و باور هستند که نزول وحی الهی با وفات خاتم الانبیاء محمد بن عبدالله (صلى الله علیه وسلم) به پایان رسیده است.
– پس از این می پردازیم به بررسی اعتقاد شیعه در مورد این رکن از ارکان ایمان. در مذهب شیعه این اعتقاد وجود دارد که بر ائمه نیز کتابهایى آسمانى نازل گشته که مخصوص شیعیان می باشند. ما در اینجا برخی از این کتابها را نام برده و به اختصار در مورد آنها سخن خواهیم راند.

۱– مصحف فاطمه:
شیعه اعتقاد دارد این کتاب یعنی مصحف فاطمه، پس از وفات پیامبر (صلى الله علیه وسلم) بر دختر ایشان فاطمه -رضی الله عنها- نازل شده است. خمینى در وصیت نامه خود مى گوید: ما مفتخریم که مصحف فاطمیه که کتاب الهام شده از جانب خداوند تعالى به زهراى مرضیه است از ماست.
در یکی از روایات کتاب «اصول کافی» گفته شده:
«… پس از وفات رسول الله (صلى الله علیه وسلم) فاطمه را چنان غم و اندوهی فرا گرفت که کسی جز خداوند از مقدار آن خبر ندارد. به همین سبب خالق مهربان فرشته ای را برای آرامش بخشیدن و تسکین دادن بر ایشان نازل کردند. فاطمه (علیها السلام) این مسأله را با امیر المومنین -علیه السلام- در میان گذاشتند. امیرالمومنین -علیه السلام- به ایشان گفتند: هنگامیکه وجود فرشته را حس کردی و صدایش را شنیدی مرا با خبر ساز، پس از گذشت مدتی فرشته بسراغ فاطمه (علیها السلام) آمد. ایشان امیرالمومنین -علیه السلام- را با خبر ساختند و امیرالمومنین نیز هر آنچه از فرشته می شنیدند آنرا می نوشتند. تا اینکه بالاخره به مرور زمان از آن نوشته ها کتابی گرد آمد. در این کتاب هیچ سخنی از حلال و حرام به میان نیامده بلکه در مورد آنچه در آینده رخ می دهد صحبت شده است»[1].
در مورد حجم این مصحف خیالی می گویند: سه برابر قرآن مجید می باشد[۲].
و در روایتی دیگر در مورد اهمیت و ارزش مصحف فاطمه گفته می شود: «در این مصحف چیزی از آنچه در قرآن هست وجود ندارد. این مصحف ما را از دیگران بی نیاز و آنها را به ما محتاج می سازد»[3].
در کتاب «دلایل النبوه گفته می شود مصحف فاطمه شامل این مسائل می باشد: «اخبار آنچه در هر یک از آسمانها می گذرد و بیان تعداد فرشتگان و سایر موجودات آسمانها و بیان نام پیامبران و تعداد آنها. و اسامی افراد هر قومی که پیامبران بسوی آنها مبعوث گشتند. و ذکر نام آنانیکه به پیامبران ایمان آوردند و آنانیکه به آنها کفر ورزیدند. اسامی ائمه و بیان آنچه آنها بدست خواهند آورد.اسامی تمام مخلوقات و بیان آجال آنها. اسامی بهشتیان و دوزخیان. آیات و احکامی که در قرآن و تورات و زبور بیان شده اند بیان تعداد تمام درختان دنیا»[4].
گفته می شود: «این مصحف بطور کامل در یکبار توسط سه فرشته یعنی جبریل و اسرافیل و میکائیل از آسمان نازل شده است[۵].

۲– کتاب آسمانی با مهره های طلائی
پس از این می پردازیم به سخن در مورد کتاب آسمانی دیگری که بجز در روایات جعلی دروغپردازان در جای دیگری هیچ اثری از آن دیده نمی شود. در مورد این کتاب آسمانی خیالی روایتی در مراجع تشیع وجود دارد به این مضمون: «ابا عبدالله صادق -علیه السلام- می فرمایند: خداوند قبل از وفات پیامبر کتابی بر ایشان نازل کردند و خطاب به ایشان فرمودند: ای محمد! این کتاب، وصیت تو به نجیب اهل بیت تو است. رسول الله فرمودند: ای جبریل، نجیب اهل بیت من کیست؟ جبرائیل در جواب گفتند: نجیب اهل بیت تو علی بن ابی طالب -علیه السلام- است. بر این کتاب مهرهایی طلایی وجود داشت. رسول الله صلی الله علیه وآله این کتاب را به علی -علیه السلام- سپردند و او را امر کردند که در طول زندگی خود تنها یک مهر از این مهرها را بگشایند و به آنچه در آن نوشته شده عمل کنند. علی -علیه السلام- اینکار را انجام دادند. سپس ایشان کتاب را به فرزند خود حسن -علیه السلام- سپردند. ایشان نیز مهری از مهرها را باز کرده و به دستور العمل های آن عمل کردند. سپس …»[6].

۳- لوح فاطمه
لوح فاطمه و مصحف فاطمه دو کتاب متفاوت هستند. بر اساس روایات دروغین، لوح فاطمه بر خلاف مصحف فاطمه بر پیامبر (صلى الله علیه وسلم) نازل گشته و ایشان این لوح را به دختر خود هدیه داده اند. دجالان برای اثبات وجود این لوح روایاتی از خود ساخته اند که در یکی از آنها آمده است: در آن لوح نوشته شده بود: بسم الله الرحمن الرحیم. هذا کتاب من الله العزیز الحکیم لمحمد نبیه ونوره وسفیره وحجابه ودلیله. نزل به الروح الامین من عند رب العالمین. عظم یا محمد اسمائی واشکر نعمائی [۷]

____________________
[۱] اصول الکافی للکلینی ۱/۲۴۰ تصحیح و تعلیق: علی اکبر الغفاری، دار الکتب الاسلامیه، طهران، ط: الثالثه: ۱۳۸۸٫ بحار الانوار للمجلسی ۲۶/۴۴ (چاپ سابق الذکر) بصائر الدرجات ص ۴۳ (چاپ سابق الذکر).
خمینى در وصیت نامه خود مى گویند: ما مفتخریم که مصحف فاطمیه که کتاب الهام شده از جانب خداوند تعالى به زهراى مرضیه است از ماست.
[۲] اصول الکافی ۱/۲۳۹ (چاپ سابق الذکر).
[۳] اصول الکافی ۱/۲۴۰ (چاپ سابق الذکر).
[۴] – دلائل النبوه لمحمد بن جریر بن رستم الطبری ص ۲۷-۲۸٫ ( بایستی توجه کرد این طبری، شیعی مذهب بوده است و نباید او را با مؤلف کتاب تفسیر و تاریخ که سنی بوده اشتباه گرفت).
[۵] – دلایل النبوه لمحمد بن جریر بن رستم الطبری ص ۲۷-۲۸
[۶] – بحار الانوار ۳۶-۱۹۲-۱۹۳ (چاپ سابق الذکر). اکمال الدین لابن بابویه ص ۳۷۶ (چاپ سابق الذکر). امالی الصدوق ص ۲۴۰٫ امالی الشیخ ص ۲۸۲، اصول الکافی ۱/۲۸۰
[۷] – الکافی للکلینی ۱/۲۵۷، ۵۲۸ (چاپ سابق الذکر). الوافی للفیض الکاشانی، ابواب العهود بالحجج و النصوص علیهم صلوات الله علیهم، المجلد الاول ۲/۷۲ المکتبه الاسلامیه، طهران. الاحتجاج للطبرسی ۱/۸۴-۸۵ (چاپ سابق الذکر). اکمال الدین لابن بابویه القمی ص ۳۰۱-۳۰۴ (چاپ سابق الذکر). اعلام الوری للطبرسی ص ۱۵۲ تصحیح و تعلیق علی الغفاری، دارالمعرفه ، بیروت ۱۳۹۹ هـ. الاستبصار للکراجکی ص ۱۸ المطبعه العلویه، النجف ۱۳۴۶ هـ.

 

نویسنده: عبدالله

مقاله پیشنهادی

راز هستی من در این جهان چیست؟!

راز هستیِ من در این جهان چیست؟! برای چه اینجا آمده‌ام؟! پس از مرگ به …