شبهاتی در تاریخ امام طبری و جواب آن …

متن سوال: با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما. چند مدتی است که در دانشگاه ما در عید غدیر خم کلیپی گذاشته می شود.در آن چند سؤال برای اثبات شیعه مطرح می شود.
۱- چرا طبری در کتابش در باب چگونگی صلوات فرستادن بعد ذکر چگونگی از زبان پیامبرصلی الله علیه وسلم باز به گونه ی دیگر بر او صلوات می فرستد‏ یعنی درود بر آل محمد را حذف می کند.می خواهد از این نتیجه بگیرد که تاریخ نویسان سنی همیشه می خواستند مقام و منزلت امامان را بپوشانند. از شما می خواهم جواب این سؤال را بدهید تا ابهامات برطرف گردد. درا صل سؤال این است که چرا طبری بعد ذکر چگونگی صلوات می گوید(صلی الله علیه وسلم)

جواب ما اهل سنت:

خود متن شبهه جواب خودش را میدهد!!
الف: خودتان اعتراف بر این دارید که امام طبری روایات مربوط به شیوه صلوات دادن را نقل کرده است و بعد میگویید: او قصد پنهان کردن….؟
ب: امام طبری در مقدمه کتابش اینگونه مینویسد: وصلى الله على محمد نبیه وآله وسلم تسلیما.. (تاریخ طبری ص ۵ // ناشر : مؤسسه الأعلمی للمطبوعات – بیروت – لبنان) و در جایی از کتابش : علقت فاطمه بالحسین صلوات الله علیهما… ( ج۲ ص ۲۱۳) و در جایی: عبد الله بن الحسن بن الحسن بن على بن أبى طالب صلوات الله علیهم ( ج ۵ ص ۳۰۵) و : الحسن ابن یزید بن حسن بن حسن بن على بن أبى طالب صلوات الله علیه( ج ۶ ص ۲۸۸)

اگر امام طبری قصد داشت ، فضایل والای آل نبی صلی الله علیه وسلم را بپوشاند! چرا باید مقدمه و صفحات اول کتابش را با صلوات بر آنها شروع کند؟؟ این خنده دار نیست؟ میبینید که او بر نوه و ندیده حضرت علی رضی الله عنه نیز صلوات میفرستد، آنوقت شما میگویید: او صلوات را ناقص مینوشت تا منزلت آنها نمایان نشود؟؟
پ:ما وقتی میگوییم: آل محمد به این معنی نیست که این را منحصر بر حضرت علی و حسنین و… بدانیم، بلکه هر گاه نام آل و خانواده و خاندان به میان آمد.. در درجه اول همسران و فرزندان آن حضرت مد نظر هستند که از جمله همسران:خدیجه بنت خویلد رضی الله عنها و عایشه بنت ابی بکر صدیق رضی الله عنها و حفصه بنت عمر فاروق رضی الله عنه و ام سلمه و… و در مورد فرزندانش هم که از خورشید و ماه ، مشهور تر هستند: سیده النساء ، حضرت فاطمه رضی الله عنها و ام کلثوم و رقیه(دو همسر حضرت عثمان ذی النورین) و زینب. پس اگر شیعه کمی عقل داشت این موضوع را درک میکرد و اگر طبری چنین قصدی داشته در درجه اول منزلت امهات المومنین را پوشانده است!!
ت: در روایات بسیاری آمده که خود حضرت علی خطاب به پیامبر صلی الله علیه وسلم فرموده اند: صلی الله علیک … پس امام طبری و …. از آن حضرت رضی الله عنه تبعیت میکنند.
( در روز غسل دادن آن حضرت صلی الله علیه وسلم.. فقه الرضا / ابن بابویه قمی / ناشر : المؤتمر العالمی للإمام الرضا علیه السلام – مشهد المقدسه // و تذکره الفقها ج ۲ ص ۹۳/حلی/ ناشر : منشورات المکتبه المرتضویه لإحیاء الآثار الجعفریه)
سـ : امام صادق علیه السلام و امام باقر علیه السلام هر دو در یک روایت نقل میکنند که: حضرت علی علیه السلام خطاب به حضرت عمر رضی الله عنه فرمود: صلى الله علیک یا عمر .. (سمط النجوم، عصامی ص ۴۱۳/ و تاریخ دمشق ابن عساکر ج ۴۴ ص۴۵۲ و ۴۵۳ ناشر : دار الفکر للطباعه والنشر والتوزیع – بیروت – لبنان)
حال من میپرسم: چرا شما سنت حضرت علی علیه السلام را به جا نمی آورید و عوض سلام و صلوات ؛ طعن و نفرین میکنید؟؟
ج:تیجانی در کتاب ثم اهتدیتش مدعی میشود که: بخاری صلوات را مختص حضرت علی علیه السلام میداند!!!( ثم اهتدیت ص (۴۴-۴۲) و ترجمه کتاب (آنگاه هدایت شدم) ص (۶۷-۶۶) )
بعد شیعه ما را متهم به کم لطفی در حق اهل بیت میکند؟؟ (تناقض!!)
ح: هر وقت که شنیدید که ما بگوییم: اللهم صلی علی محمد و صحب محمد، آن وقت بر ما ایراد بگیرید.

شبهه: ۲– چرا در طبری با اینکه در مورد کوچکترین چیزها مثل تعداد شمشیرها و انواع و تعداد بزهای پیامبر به تمامی و کمال سخن به میان آورده ولی وقتی به غدیر خم رسیده فقط در حد نیم صفحه از آن سخن گفته؟

جواب:

در ترجمه فارسی کتاب تاریخ طبری ص ۴۳ از قول مترجم شیعه ( و ایشان به نقل از روضات الجنات) اینچنین نوشته شده: «… ولى در پیش من شبهه بزرگى است درباره مذهب ابو جعفر طبرى بلکه بودن او از اهل مذهب حق (یعنى شیعه) نزد من رجحان دارد بدلایل ذیل:
اول- طبرى از شهرى بوده است که مردمان آنجا از قدیم معروف بتشیع بوده اند و درین مذهب کمال تصلب و تعصب داشته اند بویژه در زمان پادشاهان آل بویه.
دوم: اقدام وى بتألیف کتابى درباره حدیث «غدیر خم»!! در صورتى که عموم اهل سنت و مخصوصاً متعصبان این طایفه بهیچوجه راضى بنوشتن اینگونه کتب نیستند.

سوم: پیروى نکردن طبرى در فروع از هیچیک از مذاهب چهارگانه اهل سنت که تمام سنیان پیرو یکى از آن مذاهب میباشند و غیر از طبرى هیچکس را از اهل سنت سراغ نداریم که پیرو یکى از مذاهب چهارگانه نباشد. با این وصف هیچگونه دلیل و باعثى براى این امور وجود ندارد مگر اینکه بگوییم که طبرى هر چند بظاهر از نظر رعایت جانب خلفاء و بزرگان دولت که همگى مذهب اهل تسنن داشتند، تظاهر بمذهب اهل سنت داشته است ولى در باطن از پیروان مذهب تشیع بوده است …»
حالا چه میگویید؟؟؟ آقای طبری قصد تالیف کتابی در این زمینه را داشته و شما او را در همین مورد متهم میدانید؟؟
مترجم شیعی کمی جلوتر میگوید: کتاب فضائل على بن ابى طالب علیه السلام درین کتاب طبرى از صحیح بودن حدیث غدیر خم سخن رانده و پس از آن بذکر فضائل حضرت على علیه السلام پرداخته ولى موفق باتمام کتاب نشده است.!!(ترجمه تاریخ طبری ص ۸۷)
باز هم از رو نمیروید؟؟

ذهبی می‌‌گوید: «طبری وقتی شنید که «ابن ابی الداود»، حدیث غدیر را تکذیب کرده است، کتابی در فضائل اهل بیت علیه السلام و صحت حدیث غدیر تالیف کرد.» سپس می‌‌افزاید: «من خود یک مجلد از آن را دیده‌ام.» ذهبی، تذکره الحفاظ، ج ۲، ص ۷۱۳٫
ابن کثیر نیز میگوید: کتابى از طبرى دیدم که احادیث غدیر خم را در دو مجلّد فراهم آورده است.( نجاشی و طوسی و یاقوت حموی نیز آن را تایید کرده‌اند.)
و نام آن کتاب را «الرد علی الحرقوصیه» گفته اند . و تصریح شده که در باره حدیث غدیر است: «له کتاب الردّ علی الحرقوصیه، ذکر طرق خبر یوم الغدیر».
(معالم العلما (ص ۱۰۶، ش ۷۱۵)؛ و عمده عیون صحاح الأخبار، ابن بطریق، ص ۱۵۷)

و راست گفته پیامبر اسلام صلی الله علیه وسلم که میفرمایند: «إذا لمتستح، فاصنع ما شئت»(صحیح بخاری)
«هرگاه شرم نکردى، هرچه که خواهى انجام ده!»..

شبهه:۳ – در طبری با اینکه سنی ها آن را صحیح می دانند کفر دیده می شود.برای مثال قضیه ی لباس های حضرت موسی را می آورد که آب برد و مردم به عورت او نگاه می کردند. و نمونه دیگر آن پایین آمدن خدا و وارد دریاچه شدن.!

جواب:
اولا هیچ کس نگفته کتاب تاریخ طبری صحیح است بلکه کتابی است که پر از دروغ و اسرائیلیات و … است که در این مورد امام طبری بی تقصیر است و خود ایشان نیز میفرمایند: من شنیده ها را نوشته ام و تحقیق صحت آن بر عهده محقق است.

گذشته از آن در صحیحترین کتب اهل تشیع صدها برابر بدتر از اسرائیلیات تاریخ طبری موجود است!!
از جمله روایاتی که صحبت از تحریف قرآن میکنند!!!و یا روایاتی که صحبت از نزول خداوند دارد(نعوذ بالله!)
مردی از ابو عبدالله رضی الله عنه پرسید: آیا شما می گویی خداوند به آسمان دنیا پایین می آید ؟ ابو عبدالله گفت : ما این را می گوییم، چون روایات و احادیث صحیح در این مورد آمده است.
بحار الانوار ، ج ۳ / ۳۳۱ .
علمایشان ادعا کرده اند که علی رضی الله عنه گفته است: من فرعی از فروع ربوبیت هستم.
شرح الزیاره الجامعه الکبیره خویی ، ج ۱ / ۷۰ .
و از این جمله روایات زیاد هستند که نقل کردن آن خوشایند نیست!
                                                                                                                                                   التماس دعا
 

نویسنده: ابوبكر بن حسين (رحمه الله)

مقاله پیشنهادی

راز هستی من در این جهان چیست؟!

راز هستیِ من در این جهان چیست؟! برای چه اینجا آمده‌ام؟! پس از مرگ به …