آیا در قرآن آیه ای درباره امامت علی رضی الله عنه است؟

شیعه عقیده دارد که دست کم، ۳۰۰ آیه قران درباره علی رضی الله عنه است . و گمان میکنند مهمترین آنها،این آیه است:   "إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آَمَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلَاهَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاهَ وَهُمْ رَاکِعُونَ ". مائده / ۵۵٫ «دوست شما، تنها الله و پیامبر و مومنان هستند یعنی مومنانی که نماز برپا مى دارند و در حال رکوع زکات مى دهند.»

شیعه میگوید:
مراد از « الذین آمنوا… » قطعاً امام امیر المؤمنین علیه السلام است ؛ زیرا این آیه در زمانی نازل شده است که امام علی علیه السلام در حال رکوع به فقیری که از مردم استمداد می‌کرد، انگشتری خود را صدقه داد.
بنابر تصریح بسیاری از علمای اهل سنت، این آیه در بارۀ امیر المؤمنین علیه السلام نازل شده است. قاضی عضد الدین الإیجی، متوفای ۷۵۶ در این باره می‌گوید:
وأجمع أئمّه التفسیر أنّ المراد علی.
المواقف فی علم الکلام، ص ۴۰۵٫
تمامی مفسرین اجماع دارند که این آیه در بارۀ امام علی علیه السلام نازل شده است.
و سعد الدین تفتازانی نیز تصریح می‌کند:
نزلت باتّفاق المفسّرین فی علی بن أبی طالب، رضی اللّه عنه، حین أعطى خاتمه وهو راکع فی صلاته.
شرح المقاصد فی علم الکلام، ج ۵، ص۲۷۰٫
[این آیه] به اتفاق مفسران دربارۀ علی بن أبی طالب (علیه السلام) هنگامی که در حال رکوع انگشترش را به فقیر نیازمند بخشید نازل شده است

پاسخ اهل سنت
ما منکر علم تفسیر نیستیم اما وقتی الله میگوید من یکتا هستم (قل هو الله احد ) کسی حق ندارد تفسیر کند که دو الله داریم ! پس قبل از نگاه کردن به تفسیر،خوب است نگاهی به کلمات آیه بنماییم
سوال ما این است
آیا همین کافی نبود که الله،حضرت علی را با با اشاره و با ضمیر معرفی کند؟ همین سردرگمی ما را بس نبود که بار بیشتری بر سر ما گذاشت؟ منظورم این است که الله، حضرت علی را با ضمیر مفرد معرفی نکرده بلکه در آیه از ضمیر جمع استفاده شىده است !! آیه میگوید ولی شما الله و رسولش و کسانی هستند (نمیگوید و کسی است که ) نماز میخوانند و زکات میدهند و رکوع کنندگانند ( نمیگوید که نماز میخواند زکات میدهد و و رکوع میکند ) خبری از فعل مفرد نیست همه جا حرف از اولیاء است نه یک ولی
چگونه ممکن است آیه در حق علی باشد در حالیکه ضمیر و فعل ها همه جمع باشند؟!

شیعه میگوید حل این معما که کاری ندارد مقصود ۱۲ امام هستند، اما همینطور الکی که هر حرفی پذیرفتنی نیست، چرا درباره امامان اسماعیلیه یا زیدیه یا بهاییه نباشد؟ و شما میگویید آیه درباره عمل علی است که در حال رکوع زکات داد، بقیه امامانتان که در حال رکوع زکات ندادند بلکه تا آنجا که من میدانم در مذهب شما در حالت نماز با اشاره به گدا گفتن که بیا از دست من انگشتری را در بیاور جایز نیست !
و همین ادعا که علی رضی الله عنه در حال رکوع داد نیز غلط است،شما فقط تصور کنید که در حالت نماز؛ آنهم در حال رکوع؛ به چه شکلی علی به گدا گفته بیا از دست من انگشتری را بکش؟!! این قابل تصور نیست مگر اینکه فکر کنیم نماز باطل میشود و آیا با دست اشاره کرد یا با آبرو؟!!
شیعه با این تفسیر آبروی خود را برد.

الله به تعبیر شیعه نه فقط در این آیه به حضرت علی اشاره کرده (و صراحتی نیست) نه فقط به جای ضمیر مفرد ضمیر جمع بکار برده بلکه حتی برای تکمیل چیستان خود، برای معرفی حضرت علی از کلمه ولی استفاده کرده که یک معنی بسیار متداول آن بمعنای (دوست و یاور ) است و عجیب اینکه در آیات قبل و بعد نیز این کلمه آمده همه جا به معنی دوست است و اینجا هم ظاهرا معنی ولی یعنی دوست و یاور ولکن شیعه اصرار دارد که اینجا ولی یعنی خلیفه و جانشین پیامبر!!
سوال ما از خدای شیعه این است که چرا در این یک آیه، اینقدر از کلمات مبهم استفاده شده و علمای شیعه را به زحمت انداخته! مگر الله از چه واهمه داشته؟ ( نعوذ بالله)

برای درک بهتر آیه یک راه این است که روال سخن نیز را ببینیم یعنی ببینم آیات قبل و بعد درباره چه موضوعی است ؟
در آیات قبل و بعد از آیه مورد نظر شیعه، نیز کلمه اولیاء آمده است پس سخن روالی و سر رشته ای دارد
ما بعضی از آیات را ذکر میکنیم و شما خودتان قرآن را باز کنید و آیات قبل و بعد را ببینید تا در یابید ماجرا چیست.

الله اول میگوید:
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ لاَ تَتَّخِذُواْ الْیَهُودَ وَالنَّصَارَى أَوْلِیَاء بَعْضُهُمْ أَوْلِیَاء بَعْضٍ وَمَن یَتَوَلَّهُم مِّنکُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللّهَ لاَ یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ ﴿المائده-۵۱﴾ خلاصه ترجمه اینکه الله میگوید ای مومنان یهود و نصارا را ولی نگیرید ولی یعنی چی اینجا ؟ واضح است ! یعنی دوست نگیرید و متحد نشوید با آنها
و در آیه بعد علت دوستی مسلمانان سست ایمان و منافقین را مینویسد که علتش این است که از ضرر رسیدن به خود بیمناکند و بعد حال مومنانی را وصف میکند که که در راه خدا جهاد میکنند واز هیچکس باک ندارند و رفته رفته میرسد به آیه ۵۶ آیه مورد نظر شیعه یک دفعه اینجا الله ( از نظر شیعه ) سر رشته سخن از دستش در میرود و میگوید رهبر شما،علی و ۱۱ امام دیگرهستند!!!
ولی برای رسوا کردن تفسیر شیعه هنوز فرصت های دیگری داریم ! حالا ببینید آیه بعد از آیه ۵۶ چه میگوید ؟
وَمَن یَتَوَلَّ اللّهَ وَرَسُولَهُ وَالَّذِینَ آمَنُواْ فَإِنَّ حِزْبَ اللّهِ هُمُ الْغَالِبُونَ ﴿۵۶﴾
آیه بعد میگوید هرکس روی دوستی بیاورد بسوی الله و رسول و مومنین آنها حزب الله هستند که غالبند و آیه بعد جالب است در ان آیه هم کلمه اولیاء بکار رفته:
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ لاَ تَتَّخِذُواْ الَّذِینَ اتَّخَذُواْ دِینَکُمْ هُزُوًا وَلَعِبًا مِّنَ الَّذِینَ أُوتُواْ الْکِتَابَ مِن قَبْلِکُمْ وَالْکُفَّارَ أَوْلِیَاء وَاتَّقُواْ اللّهَ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ ﴿۵۷﴾
ای مومنان کسانی که دین شما را به تمسخر گرفته اند؛ از اهل کتاب یا کافران؛ دوست نگیرید
پس میبینید تمام آیات حول دوستی نکردن با کفار و اهل کتاب است و آیات دارد به مسلمانان خاطی میگوید که دوست واقعی شما الله و رسولش و مومنان هستند و بس

و این هم دو آیه دیگر در همین سوره، شاید دیگر همه چیز را روشن شود. آیه را ببینید:
ترَى کَثِیرًا مِّنْهُمْ یَتَوَلَّوْنَ الَّذِینَ کَفَرُواْ لَبِئْسَ مَا قَدَّمَتْ لَهُمْ أَنفُسُهُمْ أَن سَخِطَ اللّهُ عَلَیْهِمْ وَفِی الْعَذَابِ هُمْ خَالِدُونَ ﴿۸۰﴾ وَلَوْ کَانُوا یُؤْمِنُونَ بِالله والنَّبِیِّ وَمَا أُنزِلَ إِلَیْهِ مَا اتَّخَذُوهُمْ أَوْلِیَاء وَلَکِنَّ کَثِیرًا مِّنْهُمْ فَاسِقُونَ ﴿۸۱﴾
بسیارى از اهل کتاب را مى‏بینى که با کسانى که کفر ورزیده‏اند دوستى مى‏کنند راستى چه زشت است آنچه براى خود پیش فرستادند که [در نتیجه] خدا بر ایشان خشم گرفت و پیوسته در عذاب مى‏مانند (۸۰)

و اگر به خدا و پیامبر و آنچه که به سوى او فرود آمده ایمان مى‏آوردند آنان را به دوستى نمى‏گرفتند لیکن بسیارى از ایشان نافرمانند (۸۱)
من این ترجمه را از روی دست مترجمین شیعه نوشته ام. یعنی هیچ راهی نیست جز اینکه کلمه اولیاء و فعل یتولون را به معنی دوست و دوست گرفتن ترجمه کنیم و بعنوان خلیفه نمیتوانیم ترجمه نمایم
اما آنچه که شیعه شاهد از اهل سنت و کتب تفسیر ما میاورد، همان ترفند همیشگی آنهاست. یعنی ترفند استفاده از جملات،بصورت بریده و بریده و دلیل آوری از شیعه های سنی نما و دلیل آوری از احادیث جعلی و کتب ضعیف
ترفندی که دیگر رنگ و بو و اثر ندارد و مال زمان و دوره صفویان بوده نه عصر ما که با یک دگمه کامپیوتر میتوانی همه تفسیر ها را مثل برق حاضر کنی و به این ادعای شیعه که میگوید( همه اهل سنت همینطور تفسیر میکنند!!!!!!!!) بخندی

یا الله عقل و ایمان ما را از ما نگیر. آمین

 

نویسنده: محمد باقر سجودی

مقاله پیشنهادی

راز هستی من در این جهان چیست؟!

راز هستیِ من در این جهان چیست؟! برای چه اینجا آمده‌ام؟! پس از مرگ به …