شاید شما بگویید این، مگر پرسیدن دارد؟ البته که ندارد، اما چه کنیم با عقیده شیعه؟! آنها گمان میکند امامان مقامشاند از درجه پیامبران بالاتر است. و این سوال را آنها مطرح کرده اند ببینیم جوابشان چیست؟
پاسخ شیعه :
این جای دقت و تأمل است که قرآن امامت را بعد از انجام آزمایش و امتحان مهم الهی برای ابراهیم علیه السلام جعل و قرار داده و میفرماید:
«وَ إِذِ ابْتَلىَ إِبْرَاهِمَ رَبُّهُ بِکلَِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنىِّ جَاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِمَامًا قَالَ وَ مِن ذُرِّیَّتىِ قَالَ لَا یَنَالُ عَهْدِى الظَّالِمِینَ» . بقره/۱۲۴٫
و چون ابراهیم را پروردگارش با کلماتى بیازمود ، و وى آن همه را به انجام رسانید، [خدا به او] فرمود: «من تو را پیشواى مردم قرار دادم.» [ابراهیم] پرسید: «از دودمانم [چطور]؟» فرمود: «پیمان من به بیدادگران نمىرسد.»
در مکتب تشیع، امامت یکی از مناصب مهم الهی بوده که خداوند بعد از این که حضرت ابراهیم به مقام نبوت رسیده بود او را به مقام نبوت برگزیده است؛
لذا از نظر قرآن خلافت، نبوت و امامت در این که تابع نظام جعل و تشریع الهى است هیج تفاوتی نداشته جز این که امامت عالی ترین مقام و منصب الهی بوده که دارای شئون و مراتبی همچون رهبری سیاسی و مرجعیت دینی و ولائی می باشد که این شئونات در پیامبران الهی جز تعدادی محدودی از آن ها وجود ندارد؛ لذا پیامبرانی که دارای مقام امامت نیز هستند با تشریع و جعل جداگانهای به این مقام الهی منصوب شدهاند .
پاسخ اهل سنت:
:بیشک ابراهیم از بزرگترین پیامبران الهی است, ما مسلمانان نیز بر ملت ابراهیم هستیم و ابراهیم علیه السلام پدر معنوی ما و امام ماست
وَجَاهِدُوا فِی اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ هُوَ اجْتَبَاکُمْ وَمَا جَعَلَ عَلَیْکُمْ فِی الدِّینِ مِنْ حَرَجٍ مِلَّهَ أَبِیکُمْ إِبْرَاهِیمَ هُوَ سَمَّاکُمُ الْمُسْلِمِینَ مِنْ قَبْلُ وَفِی هَذَا لِیَکُونَ الرَّسُولُ شَهِیدًا عَلَیْکُمْ وَتَکُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ فَأَقِیمُوا الصَّلَاهَ وَآَتُوا الزَّکَاهَ وَاعْتَصِمُوا بِاللَّهِ هُوَ مَوْلَاکُمْ فَنِعْمَ الْمَوْلَى وَنِعْمَ النَّصِیرُ (۷۸) سوره حج
و در راه خدا چنانکه حق جهاد [در راه] اوست جهاد کنید اوست که شما را برگزیده و در دین بر شما سختى قرار نداده است ؛آیین پدرتان ابراهیم ؛ او قبلا شما را مسلمان نامید و در این [قرآن نیز همین مطلب آمده است] تا این پیامبر بر شما گواه باشد و شما بر مردم گواه باشید پس نماز را برپا دارید و زکات بدهید و به پناه خدا روید او مولاى شماست چه نیکو مولایى و چه نیکو یاورى (۷۸)
اما این یعنی چه که مقام امامت (پیشوایی) را از نبوت بالاتر میدانید؟
الله به پیامبر خود دستور میدهد که جهاد کند آیا باید نتیجه بگیریم که مقام مجاهد از مقام نبوت بالاتر است
آخر شیعه دارد به کجا میرود ؟!!ما حداکثر میتوانیم نتیجه بگیریم که پیغمبری که جهاد کرده مقامش بالاتر است از پیغمبری که جهاد نکرده ( تازه این حق را هم نداریم حالا فرضا ….)
ولی اصلا این حق را نداریم که نتیجه بگیریم هر مجاهدی ،ولو که به مقام پیامبری نرسیده باشد نیز مقامش از پیامبران بالاتر است، پس حق ندارید که نتیجه بگیرید که امام علی شما که به مقام پیامبری نرسیده مقامش از پیامبران بالاتر است
الله به پیغمبری گفته جهاد کن به یکی نگفته جهاد کن نه این به او برتری دارد نه اون به این ( از این لحاظ)
الله یک پیغمبر را امام مردم قرار داده یکی را نداده این شخص سوم که اصلا پیفمبر نیست و فقط امام است چه حقی دارد که در این رقابت داخل شود؟ !!
شیعه میخواهد بگوید پیامبران امتحان پس دادند به درجه بالاتری رفتند و امام شدند بفرض درست، باز این سودی برای علی رضی الله عنه ندارد
پیامبری امتحان میدهد درجه میگیرد!
انسان عادی امتحان میدهد همان درجه را میگیرد باز کدام برترند ؟ خب شما بگویید.
پس شیعه، اگر حتی از بازی های کلامی بهره گیرد باز هیچ راهی ندارد که امامش را از پیامبران بهتر و برتر و افضل تر بداند
ولی شیعه این غلو عظیم را با همین تاویل های آبکی یا بهتر بگویم (زهرکی) مرتکب میشود و درجه علی را از درجه ابراهیم علیه السلام بالاتر میداند علی که بجای خود امام نقی را از ابراهیم بهتر میداند انا لله و انا الیه راجعون
حالا اصلا فرض می کنیم خداوند اینجا ابراهیم را امام کرده این موضوع چه ربطی به امامت علی و ۱۱ امام دیگر دارد؟ چرا خداوند مستقیم از علی و ۱۱ امام دیگردر قرآن هیچ سخنی به میان نیاورده است؟ ای شیعه ها وقتی میخواهید در مورد موضوع مهمی مانند امامت دلیل بیاورید بهتر است دلایل محکمی برای حرفهایمان داشته باشید نه اینکه موضوع ابراهیم علیه السلام را به علی رضی الله عنه و ۱۱ امام دیگر ربط بدهید.اگر امامت منصبی فراتر از نبوت است پس چرا خداوند به جز همین یک جا و در چند آیه دیگر در هیج جای قرآن به آن اشاره نمیکند؟ و چرا همیشه مردم را به سمت ایمان آوردن به نبوت (و نه امامت) تشویق میکند؟
و قرآن فرعون را امام می داند اما امام بدها و بدی ها
«وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّهً یَدْعُونَ إِلَى النَّارِ وَیَوْمَ الْقِیَامَهِ لَا یُنْصَرُونَ (۴۱) »
و آنان را پیشوایانى که به سوى آتش مىخوانند گردانیدیم و روز رستاخیز یارى نخواهند شد (۴۱) سوره قصص
و شما میگویید علی امام خوبها بود و امام خوبی ها
ولی قرآن از امامت فرعون یادی میکند اما از امامت علی رضی الله عنه هیچ یاد و نشانی نیست و شیعه چسبیده به امامت ابراهیم علیه سلام تا امامت فرد مهمتری! را ( امام تقی و یا امام نقی ) را ثابت کند!!!
قال الله تعالی:و لا تلبسو الحق بالباطل
الله میفرماید حق را با باطل نپوشانید سوره بقره
خلاصه منظور آیه چه نبوت باشد و چه امامت، هیچ ربطی به ائمه شیعه ندارد. زیرا اسم آنها را شیعیان، امام گذاشته اند
و این امامت با آن امامت، از زمین تا آسمان فرق دارد . کجا در آیه ای از قرآن برای ائمه شیعه، از لفظ امام استفاده شده است.
که شما میایید مقامی بالاتر!!! از مقام نبوت را به این آقایان ائمه اهدا می نماید؟
امامان شما لقب های خود را از شما گرفته اند و قرآن که هیچ یادی از آنها ندارد . این به جای خود، اما حتی تاریخ بشری نیز خیلی از أنها را بعنوان افرادی نسبتا معمولی میشناسد با یک کارنامه معمولی نه امام و پیشوا.
«إِنْ هِیَ إِلَّا أَسْمَاءٌ سَمَّیْتُمُوهَا أَنْتُمْ وَآَبَاؤُکُمْ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ بِهَا مِنْ سُلْطَانٍ إِنْ یَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَمَا تَهْوَى الْأَنْفُسُ وَلَقَدْ جَاءَهُمْ مِنْ رَبِّهِمُ الْهُدَى (۲۳) »
اینها جز نامهایى بیش نیستند که شما و پدرانتان نامگذارى کردهاید [و] خدا بر [حقانیت] آنها هیچ دلیلى نفرستاده است [آنان] جز گمان و آنچه را که دلخواهشان است پیروى نمىکنند با آنکه قطعا از جانب پروردگارشان هدایت برایشان آمده است (۲۳) سوره نجم