نظر اهل سنت و شیعه درباره نذر کردن

یکی دیگر از عادات زشت قوم شیعه این است که برای امامان خود نذر میکنند ودرحالیکه نذر باید برای الله باشد اما آنها را میبنی که میگویند نذر سفره امام حسین نذر حضرت عباس نذر امام زمان نذر فاطمه الزهرا.
هر شیعه های بستگی به ذوق یا تجربه خود دامن یک اسم را بیشتر میچسبد مثلا یکی کشته و مرده حضرت عباس است و دیگری فکر میکند فاطمه زهرا به او مهربانتر است و اون سومی حتی به علی اصفر ۶ ماهه چشم امید بسته و او راچاره ساز میداند و نذر را بنام او منسوب میکند.
و اکثریت شیعه ها اعتقاد عجیبی دارند و میگویند بهترین راه رسیدن به حاجات این است که مثلا نذر میکنیم، اگر حاجت ما بر آورده شد برای سپاسگزاری به پابوسی امام رضا میرویم یا یک گوسفند برای امام حسین قربانی میکنیم

وقتی به شیعه میگوییم این کارها شرک است شیعه هم نمیگوید که شرک نیست بلکه میگوید شما منظور ما را درست نفهمیدید منظور ما از نذر این است……
بیایید از زبان خودشان بشنویم که مقصود شان از نذر برای امام حسین چیست:

پاسخ شیعه
معنی نذر آن است که انسان خود را متعهد به پرداخت چیزی معین، در صورت تحقق هدف و برآورده شدن مقصود کند و بگوید:«برای خدا بر گردن من است که اگر چنین شد فلان کار را انجام دهم » و این همان نذر شرعی است.
مرحوم صاحب جواهر در این زمینه می فرمایند:
واجب است در صیغه نذر – که سبب ملتزم شدن به آن می شود – بگوید «برای خداست بر گردن من» ؛ به این معنی که اگر برای غیر خدا مانند پیامبری یا فرشته مقربی نذر کند صحیح نمی باشد. جواهر الکلام ج ۳۵ ص ۱۷۲

پس وقتی که می گوید: «برای فلان نذر کردم» در واقع کلام خود را خلاصه کرده مجاز به کار برده است؛ زیرا معنی آن این است که: « برای خدا نذر کردم که کاری انجام دهم که ثوابش برای فلانی باشد »
و بنا بر این مراد از نذر برای اموات در واقع نذر برای خداوند است و اهدای ثواب آن به صاحب قبر؛ نه این که نذر برای صاحب قبر صورت گرفته باشد؛
وعلت نذر در این موارد، نذر کردن صدقه دادن و هدیه دادن ثواب آن به پیغمبر یا ولی او یا نیکان است، و مقصود از آن تقرب به مرده به سبب نذر برای او نیست؛ بلکه مقصود تقرب به سوی خداست؛ چگونه انسان قصد قربت به مرده ای را بکند با اینکه می داند او از دنیا رفته و نمی تواند از این نذر سودی ببرد، نه می تواند غذای نذری را بخورد و نه می تواند از آن اگر پول باشد استفاده کند و نه اگر لباس باشد آن را بپوشد.

پاسخ اهل سنت
شما دوباره بدروغ شیعه بنگرید
ما شیعه ها وقتیکه میگوییم: «برای امام رضا نذر کردم» در واقع کلام خود را خلاصه کرده مجاز به کار برده ایم ؛ و معنی آن این است که: « برای خدا نذر کردم که کاری انجام دهم که ثوابش برای امام رضا باشد »

شما حتما این ضرب المثل را شنیده اید( فلانی نفت ریخته را نذر امام رضا کرد) این شیعه حتی در ضرب المثل هایش الله را فراموش کرده باز میگوید وقتی گفتم امام رضا منظورم خداوند است
نذر این است که مثلا مریضی بگوید که ای الله اگر بمن سلامتیم را باز گردانندی یک گوسفند قربانی میکنم
یا دانش آموزی بگوید اگر مرا در امتحان ای الله قبول کردی یک روز روزه میگیرم.
اما شیعه بدروغ مدعی است که وقتی من میگویم اگر سلامتی من برگشت یک گوسنفتذ نذر امام رضا کردم منظورم این است که:
(که ای الله اگر بمن سلامتیم را باز گردانندی یک گوسفند قربانی میکنم که ثوابش را بدهی برای امام رضا !!!)
ما در جواب شیعه میگوییم که در این ادعای تو دو دروغ نهفته است
اولا مگر تو حرف زدن نمیدانی که میگویی نذر امام رضا ولی مقصود تو نذر برای خدای امام رضاست پس داری دروغ میگی و مقصود تو الله نیست و گرنه تلفظ الله راحت است از تلفظ امام رضا.
آیا اگر حالا من بگوییم پناه میبریم به امام رضا از شیطان رجیم باید ترجمه شود؟: پناه میبرم به الله از شیطان رجیم؟!!
مگر مرض دارم که مثل انسان سخن نمیگویم؟
دوما: شیعه میگوید ای الله اگر مرا در امتحان کنکور موفق کردی یک روز روزه میگیرم این معقول است اما شیعه میگوید ای الله اگر در کنکور قبول شدم یک رو روزه میگیرم تا ثوابش را بدهی برای امام رضا
امام رضا اینجا چی کاره است که تو ثواب روزه را میدهی به او قبول کرده ترا یا الله؟!
امام رضا شفا داده ترا یا الله قربانی را هم برای الله میکنی و تشکرش را برای امام رضا؟
پس معلوم است که این حرف ها را برای فریب دادن ما میگویید نه در نذر نام الله را میاورید که بلکه فقط نام اله خود را ذکر میکنید ( علی ابوالفضل امام رضا )
و قربانی و خوراکی را هم برای تشکر کردن از صاحب نذر میدهید و گمان میکنید که این حسین بود که نذر شما را بر آورد و الله را عملا هیچکاره میدانید
اما وقتی موحدین بشما ایراد میگیرند تازه خدا یادتان میاید و میگویید که ماکه میگوییم نذر امام رضا این به این خاطر است که جمله را خلاصه کرده ایم !!!!
ای بدترین مجرمان بروی خاک! ای دروغگویان ! ای کسانی که خود را فریب داده اید ! آیا انسان وقتی جمله ای را خلاصه کند چیز مهمتر را حذف میکند یا چیز کوچکتر را؟
شما وقتی جمله نذر برای الله و ثواب برای امام رضا را خلاصه میکنید باید بگویید
نذر برای الله

اما شما خلاصه میکنید
نذر برای امام رضا
پس از نظر شما امام رضا مهمتر است تا الله و الا در خلاصه گویی نام امام رضا را حذف میکردید نه اسم الله را
و به همان الله قسم که اصلا همه حرفتان دروغ است و شما از اول هم در نذر به الله کاری نداشتید و نذرتان برای امام رضا بود ولی میخواستید دهان ما را ببندید که بیشتر رسوا نشوید.
حالا نذر اهل سنت درباره نذر
۱ -نذر اگر بری الله نباشد این کفر است
۲ – نذر که کردی باید وفا کنی
۳ – ما میدانیم که با دعا و کارهای نیک میتوانیم به حاجات خود برسیم و تقدیر خود را عوض نماییم
اما نذر نه دعا است نه کار نیک، بلکه یک عمل پا در هوا و معلق و خیالی و مربوط به آینده است و مربوط است به اگر ها و مگر ها!!، پس تاثیری بر روند سرنوشت و بر امروز ما ندارد.
۴ بنابر آنچه که در شماره ۳ گفتیم برای مسلمانان بهتر از نذر، این است که برای رسیدن به حاجت دعا کنند یا عمل صالح نمایند.
زیرا نذر کردن یک عمل بیفایده میباشد دلیل ما بر بی سود بودن نذز، این فرموده رسول الله صلی الله علیه وسلم است:

درباره نذر رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند:
قال الله عز وجل: لا یاتی النذر على ابن آدم بشیء لم أقدره علیه ولکنه شیء أستخرج به من البخیل یؤتینی علیه ما لا یؤتینی على البخل. وفی روایه: ما لم یکن آتانی من قبل ] مسند احمد
(رسول الله از الله جل جلاله خبر دادند که الله میفرماید: نذر برای اولاد آدم چیزی را بهمره ندارد که از پیش تقدیر من نبوده و لکن این نذر چیزی است که از بخیل بیرون میکشم و بمن میدهد چیزی را که قبلا، بخلش مانع میشود تا بمن بدهد)
منظور این است که بخیل نذر میکند شفا یافتم گوسفند میکشم شفا یافتن او ربطی به نذرش ندارد
در تقدیرش نوشته شده بود که شفا میابد ولی او خیال میکند بخاطر نذرش بوده پس گوسفند میکشد بوسیله بخاطر نذر مجبور به خیرات میشود .پس الله نذر کننده را بخیل نامیده
این نظر الله درباره کسی است که برای الله نذر میکند ولی باز او را بخیل مینامد پس وای بحال کسی که برای غیر الله نذر میکند.

ولی خودمونیم پادشاه بخیل ها همون کسی است که نفت که ریخت میگوید این را نذر امام رضا کردم یا الله شیعه را هدایت کن که تو اگر به آنها کمک نکنی میبنم که شیطان دارد میبردشان بسوی جهنم جاویدان.

 

نویسنده: محمد باقر سجودی

مقاله پیشنهادی

راز هستی من در این جهان چیست؟!

راز هستیِ من در این جهان چیست؟! برای چه اینجا آمده‌ام؟! پس از مرگ به …