تکلیف عبادتهاى یک مشرک و قبر پرست چیست؟

عنوان سوال: حج
متن سوال: اگر زمانی که حج اکبر انجام داده باشیم ( مشرک و قبر پرست:شیعه" بودیم) اکنون که موحد شده ایم تکلیف ما چیست؟ با تشکر/ جواب: اول به خاطر دیدار خانۀ خدا و توفیقی که نصیبتون شده به شما تبریک میگم

و اعتراف می کنم که قلباً نسبت به شما رشک میبرم چون متاسفانه هنوز چنین توفیقی نصیب بنده نشده و امیدوارم به جایی که خداوند اونجا رو «مَثَابَهً لِّلنَّاسِ وَأَمْناً» (بقره:۱۲۵) «مکانى براى بازگشت مردم و محل امن وآسایش» خوانده برسم، جایی که بزرگان خود را کوچک می بینند و پیر و جوان، غنی و فقیر همه باهم و در کنار هم به تکریم خدای خودشان مشغولند. و هزار بار احسنت بر اون شاعری که در وصف کعبه سردوه است:
                                دیدمش صد بار و تسکین دلم حاصل نشد … دیدن هرباره ام مشتاق دیگر باره شد
اما بپردازیم به سوال دوست موحدمون:
اول اینکه: خود سوال کننده به خودشان جواب میدهند چون وقتی شما می گویید: «قبلاً مشرک بوده ام» دیگر حج و عبادتی مطرح نیست، اصلاً مشرک ناپاک است و اجازۀ ورود به مسجد الحرام را ندارد.
«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ إِنَّمَا الْمُشْرِکُونَ نَجَسٌ فَلاَ یَقْرَبُواْ الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ (توبه:۲۸) «اى کسانى که ایمان آورده‏اید حقیقت این است که مشرکان ناپاکند پس نبایدبه مسجدالحرام نزدیک شوند.»
اگر سائل محترم شخصیت گذشته خود را مشرک و ناپاک میدانند پس با توجه به آیۀ صریح قرآن حج ایشان مقبول نیست و اصولاً برای مشرک مسئلۀ حج مطرح نمی شود.

ولی ان شاءالله حقیقت غیر از این است و به اعتقاد اهل سنت، عوام شیعه مشرک محسوب نمی شوند بلکه حکم آنها مانند حکم جاهلی است که حقیقت را نمی دانسته بنابراین در مسلمانی آنها شکی نیست لیکن مسلمانانی فریب خورده هستند.
و امیدواریم که حج دوستمان و عملی را که خالصاً برای خدا انجام داده و آنرا به نیت ادا کردن یک فرض دینی و شعائر الهی به جا آورده اند مقبول درگاه حضرت حق واقع گردد و این فرض از گردن ایشان ادا شده باشد.
رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم میفرمایند:« إِنَّمَا الأَعْمَالُ بِالنِّیَّاتِ ، وَإِنَّمَا لِکُلِّ امْرِئٍ مَا نَوَى ، فَمَنْ کَانَتْ هِجْرَتُهُ إِلَى دُنْیَا یُصِیبُهَا أَوْ إِلَى امْرَأَهٍ یَنْکِحُهَا فَهِجْرَتُهُ إِلَى مَا هَاجَرَ إِلَیْهِ» (اولین حدیث صحیح بخاری)
یعنی: «اعمال به نیت ها بستگی دارند و با هر کس، مطابق نیتش رفتار می شود. پس هر کس، به خاطر مقاصد دنیوی یا ازدواج با یک زن، هجرت نماید، پس به سوی آنها هجرت کرده (و نه به خاطر خدا) در نتیجه، دستاورد هجرت هر کس، همان چیزی است که به خاطر آن، هجرت نموده است».

این حدیث متفقٌ علیه جواب سوال دوست ما را میدهد و چون قصد ایشان به جا آوردن یکی از فرایض اسلام بوده است پس اگر به صورت تمام و کمال اعمال حج را ولو طبق فقه شیعه به جا آورده و با مال حلال و بدون داشتن بدهکار شاکی و … آن را به پایان رسانده است حج ایشان مقبول خواهد شد ان شاء الله.
و اعمال و ارکان حج بین شیعه و سنی تفاوت چندانی با هم ندارد تنها مسئلۀ طواف النساء و دو رکعت نماز طواف النساء است که آن هم در صحت حجشان خللی وارد نمی کند.(ان شاء الله)
* گذشته از اینها به دوستمون تبریک عرض میکنیم به خاطر این فوز المبین و دست کشیدن از خرافات و دین موروثیشان و در اینجا برای دیگر دوستان و همینطور برای خودمان دعا میکنیم و عاجزانه از خدا میخواهیم که خدایــــــــــــــا، رحیـــــــما
       

   «اهدِنَا الصِّرَاطَ المُستَقِیمَ *صِرَاطَ الَّذِینَ أَنعَمتَ عَلَیهِمْ غَیرِ المَغضُوبِ عَلَیهِمْ وَلاَ الضَّالِّینَ » آمیــن
                                                                                                                                                        التماس دعا

 

نویسنده: ابوبكر بن حسين (رحمه الله)

مقاله پیشنهادی

راز هستی من در این جهان چیست؟!

راز هستیِ من در این جهان چیست؟! برای چه اینجا آمده‌ام؟! پس از مرگ به …