حکم تعویذات و شگون….؟

علامه آیت الله العظمی برقعی ( رحمه الله) در تفسیر آیه/۱۸ سوره یس می فرمایند: قَالُوا إِنَّا تَطَیَّرْنَا بِکُمْ ۖ لَئِن لَّمْ تَنتَهُوا لَنَرْجُمَنَّکُمْ و َلَیَمَسَّنَّکُم مِّنَّا عَذَابٌ أَلِیمٌ ﴿١٨﴾ ترجمه: مردم انطاکیه گفتند: ما فال بد می‌زنیم به شما، اگر خودداری نکنید و دست بر ندارید البته البته شما را سنگسار می‌کنیم و حتما به شما خواهد رسید از ما عذابی دردناک(۱۸).

نکات: فال بد را «تطیر» می‌گویند، قوم جاهل به هر چیزی فال می‌زنند و اگر چه چیز خوبی باشد که موجب رستگاری ایشانست، قوم انطاکیه به رسولان إلهی فال بد می‌زدند و خواستند آنان را بکشند، همان مردی که بنام حبیب بود و ایمان آورده بود به یاری رسولان إلهی برخاست. و مقصود از «طَائِرُکُم مَّعَکُمْ » این است که کفر و جهل شما که با شما می‌باشد باعث شومی و بدی است. و یکی از بیماریها فال بد است مانند نحوست سیزده نزده بسیاری از مردم و همچنین صدای کلاغ و خواندن جغد، کسانی که به فال بد عقیده دارند در معرض آن خود را گم می‌کنند و بر اثر فال بد راحتی را از کف می‌دهند، و حتی گاهی یک عمر در رنج روحی و نگرانیند مثلا دختری از اشراف اروپا که به نحوست سیزده معتقد بوده و روز سیزده به دنیا آمده بود چون بزرگ شد و فهمید تا آخر عمر ناراحت و وحشت داشت، فال بد ساخته خود انسان و یک آفت و یک نوع تلقین رنج آوری است که فکر مردم ضعیف و جاهل را تیره می‌کند، اسلام واقعیتی برای آن قائل نیست. رسول خدا صلی الله علیه وسلم فرموده : «الطیره شرک».

یعنی فال بد را مؤثر دانستن شرک به خدا است. و نیز فرموده : «من ردته الطیره عن حاجته فقد أشرک». یعنی کسی که فال بد او را از حاجتش باز دارد پس محققا مشرک شده. و علی علیه السلام فرموده : «الطیره لیست بحق». آری مردم پاره‌ای از حوادث بد که علل آن از خودشان است به حساب فال بد می‌گذارند، مانند اینکه روز ۱۳ شراب می‌خورند و مست می‌کنند و به زمین می‌خورند و دچار شکستگی استخوان می‌شوند و به حساب ۱۳ می‌گذارند. از حضرت صادق نقل شده که فرمود : «الطیره علی ما تجعلها إن شددتها تشددت و إن لم تجعلها شیئا لم تکن شیئا». و حضرت رسول خدا صلی الله علیه وسلم می‌فرماید : «إن الرقی و التمائم و التوله شرک»، یعنی طلسم‌ها و آنچه بر گردن اطفال بسته می‌شود و ورد محبت شرک است.

 

نویسنده: علامه البرقعی رحمه الله

مقاله پیشنهادی

بی‌تردید خدا خلف وعده نخواهد کرد

بی‌شک آیات قرآن دربردارنده‌ی (وعده‌های) گوناگون و متعددی است. وعده‌هایی که خداوند به بندگان مؤمن …