خمس و متولیان مذهب شیعه! «۲»

*** سهم رسول خدا: در ابتدا لازم به ذکر است که توجه به این مهم داشته باشیم که شعار تمام انبیاء این است که در مقابل رسالت و ابلاغ وحی هیچگونه اجرت و مزدی از مردم نخواسته اند و نه گرفته اند.در اسلام و در سایر ادیان اگر امام و پیشوا و رهبر مردم  از طریق دسترنج مردم تغذیه کند…

هرگز نمی تواند حقایق را بازگو و بیان کند. بدین جهت است که خداوند می فرماید:«قُل لَّا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا» (بگو که من مزد رسالت از شما نمی‌خواهم) نکته قابل توجه این که در قرآن یازده مرتبه تکرار شده است از قول پیامبران که ما اجر رسالت  از مردم نمی خواهیم. حال سؤال این است که چگونه در آیه خمس سهمی برای پیامبر تعیین کرده است ؟  و آیا این سهم پیامبر با آن ۱۱ آیه در تناقض نیست؟
و آیا حقیقتی در آن است که کمتر کسی توجه به آن کرده است. تحقیق در آیات کتاب مبین مطلب را کاملاً روشن می کند.

پاسخ این است که سهم پیامبر در آیه خمس غنائم، حاصل دسترنج مردم نیست. بلکه مسلمانان برای جهاد فی سبیل الله  رفته اند و در حالتی که  دشمنان کشته شده یا گریخته اند و اموالی بدون مالک و بی صاحب بر جای مانده است . از این اموال است که، خداوند سهمی برای رسول تعیین فرموده است نه از دسترنج کاسب و زارع  و  ……….
پس آیه خمس فقط و فقط مربوط به غنایم داراب الحرب است و ربطی به ارباح  مکاسب و فاضل مؤونه ندارد.   و آنان که از طریق دین ارتزاق می کنند مصداق کلام  مولا علی هستندکه می فرماید  :  « اوساخ ایدی الناس»  از چرک دست مردم روزی می خورند  و این روش این سوء استفاده از دین بوده و مخالف کلام خدا و سنت پیامبر است.

*** هیچ کدام از امامان خمس دریافت نکرده اند .
همانطور که گفته شد پیامبر خدا  از هیچکس خمس دریافت نکرد و اصحاب آن حضرت همه روحشان از چنین (بدعتی) که در بین ما  رایج است آگاهی نداشته است در نهج البلاغه امام علی چنین مسئله ای مطرح نشده و فقط یک بار اشاره به خمس غنایم فرموده و امام علی نه خمس داد و نه خمس گرفت. امام حسن و امام حسین نه خمس دادند و نه خمس گرفتند.در کتاب صحیفه سجادیه امام زین العابدین هم چنین چیزی وجود ندارد که این دو کتاب در بین ما ایرانیان دارای ارزش و اعتبار خاصی است .نه در سنت و سیره پیامبر و نه ائمه و نه صحابه چنین چیزی وجود نداشته است.

مطرح شدن خمس به شکل امروزی
مؤسس این خمس در جامعه ما از زمان امام صادق به بعد است که یکی از وکلای ایشان در ایران به نام علی ابن مهز یار تحت عنوان این که من به دیدار امام  مشرّف  می شوم اگر کسی پیامی یا پولی  دارد بدهد ببرم خدمت امام.  و این فرد به نام امام بنیان این کار را نهاد و از مردم مبالغی سنگین دریافت کرد که او هم اکنون در اهواز دفن است.
هر کس مایل است در مورد اینگونه وکلا و رجال خمس خوار تحقیق کند به کتاب (خمس ) نوشته مرحوم حیدرعلی قلمداران مراجعه نماید. در کتاب وسایل الشیعه ۱۵ حدیث در مورد خمس ذکر شده است.
تعداد ۵ حدیث آن به طور کلی در مورد غنایم جنگ است که مورد قبول همه می باشد.
و تعداد ۵ حدیث آن هم تکراری است یعنی یک حدیث را از دو راوی یا دو منبع نقل کرده اند با اندکی تفاوت.
۵ حدیث هم در کتاب فوق وجود دارد که کاملاً به مجعول و مجهول است.

تمام راویان و همه کتابهایی که این احادیث را جمع آوری کرده اند در مقابل آن ۱۵ حدیث و  روایت، ۳۲ روایت در مورد بخشیده شدن آن بر شیعیان نقل کرده اند  که آنها را احادیث اباحه و تحلیل می نامند که از زمان ائمه، خمس را بر وکلا و شیعیان حلال کرده و بخشیده اند که اولادشان حلال زاده باشد. و این وکلا و نمایندگان برای منافع خودشان آن چه توانسته اند روایت ساخته اند و جمع آوری کرده و به نام حضرت صادق نشر داده اند .
به نقل تواریخ شیعه زمانی که موسی بن جعفر در زندان بود همین راویان و نواب، خمس کلانی را از مردم دریافت کردند و پس از وفات آن حضرت به امام رضا ندادند و گفتند موسی بن جعفر زنده است و غایب شده است.


یکی از روایت های مشهور آنها از حَکَم مؤذن بنی عبث است که آورده اند از حضرت صادق در مورد آیه و «وَاعْلَمُوا أَنَّمَا غَنِمْتُم» – سؤال کردند فرمودند: ( هی والله الافاده یوماً بیوم الا ان ابی جعل شیعه فی حل لیزکو  (لطیب ولادتهم )
ترجمه  : از حضرت سؤال کردند در مورد آیه «وَاعْلَمُوا أَنَّمَا غَنِمْتُم» که مقصود چیست؟  فرمودند   : «به خدا قسم مقصود آیه استفاده روز به روز است جز آن که پدرم بر شیعیان آن را بخشید که پاک باشند و اولادشان حلال زاده باشد.
 روایت جالب است اول قسم جلاله می خورد که قسم جلاله خوردن دلیل بر کذب آن است دوم می گوید استفاده روز به روز است که هم حساب سال را رد می کند و هم مخالف با قرآن است .  و سوم این که مگر امام می تواند حکم خدا را تعطیل کرده و ببخشد؟
قسمتی از حدیث با قسم جلاله و نیم دیگر بخشش را مطرح می کند . مگر حکم خدا تابع نظر افراد  است که بندگان بتوانند بر مبنای سلیقه خودشان آن را تغییر دهند؟

***خمس از دیدگاه سایر مسلمین
اکثر مسلمانان جهان، اهل سنت هستند یعنی از هر یکصد نفر حدوداً ۹۰ نفر آن اهل سنت هستند و ۱۰%  نفر شیعه و این گونه خمس منحصر به اقلیت شیعه است و ۹۰% جهان اسلام چنین خمسی را قبول ندارند چون مبنای اهل سنت از قراری که در کتب موجود است ماخوذ از سیره و سنت پیامبر است و اگر همه مسلمین به حکم قرآن به سنت پیامبر اقتدا می کردند دیگر اختلافی وجود نداشت  مضافاً  این که مذهب شیعه روش دینداری خود را از سنت پیامبر نگرفته است و  گرفتن این گونه خمس در سیره پیامبر وجود ندارد  و کذب محض است.

نویسنده: عبدالله

مقاله پیشنهادی

راز هستی من در این جهان چیست؟!

راز هستیِ من در این جهان چیست؟! برای چه اینجا آمده‌ام؟! پس از مرگ به …