چرا به حضرت فاطمه ارثی نرسید، اما خانه ی پیامبر را حضرت عایشه به ارث برد؟

سوال:اگر پیامبران از خود ارث به نمی گذارند و به همین دلیل به حضرت فاطمه چیزی نرسیده، چراخانه ی پیامبر صلی الله علیه و سلم به حضرت عایشه رسید؟
 
پاسخ اهل سنت: خانه رسول الله به حضرت عایشه نرسید، اگر به ایشان ارث میرسید………. بعد از وفات باید بین ورثه تقسیم میشد که چنین نشد، بلکه خانه خالی باقی ماند… تا در زمان یکی از خلفای اموی؛ به بخاطر توسعه مسجد نبوی؛ خانه های پیامبر خراب شد و ضمیمه مسجد نبوی گردید و به کسی هم معاوضه داده نشد، چرا ؟ چونکه پیامبران ارث باقی نمیگزارند. اما اگر منظور سوال کننده این باشد که چرا عایشه بعد از وفات پیامبر خانه را تخلیه نکرد و همچنان ۴۷ سال آن را در قبضه خود داشت؟ جواب این است که زن وقتی در عده شوهر متوفای خود باشد حق ندارد شوهر کند اما حق دارد از خانه شوهر استفاده کند و مدت عده زنان معمولا ۴ ماه ده روز است و بعد از آن حق دارند ازدواج کنند (الَّذِینَ یتَوَفَّوْنَ مِنْکُمْ وَیذَرُونَ أَزْوَاجًا یتَرَبَّصْنَ بِأَنْفُسِهِنَّ أَرْبَعَهَ أَشْهُرٍ وَعَشْرًا فَإِذَا بَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَلَا جُنَاحَ عَلَیکُمْ فِیمَا فَعَلْنَ فِی أَنْفُسِهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِیرٌ) (البقره/۲۳۴) «و کسانی که از شما می‌میرند و همسرانی باقی می‌گذارند، باید چهار ماه و ده روز، انتظار بکشند (و عده نگه دارند)! و هنگامی که به آخر مدتشان رسیدند، گناهی بر شما نیست که هر چه می‌خواهند، در باره خودشان به طور شایسته انجام دهند (و با مرد دلخواه خود، ازدواج کنند). و خدا به آنچه عمل می‌کنید، آگاه است».

 اما امهات المومنات و از جمله عایشه مادام العمر در عده پیامبر بودند و حق عروسی نداشتند و گفتیم وقتی که زن در عده است باید در خانه شوهر باشد اینهم دلیل از قران در این رابطه: «»وَلَا أَنْ تَنْکِحُوا أَزْوَاجَهُ مِنْ بَعْدِهِ أَبَدًا إِنَّ ذَلِکُمْ کَانَ عِنْدَ اللَّهِ عَظِیمًا» (الأحزاب/۵۳) و شما حق ندارید هرگز همسران رسول الله را بعد از وفات ایشان، به همسری خود درآورید که این کار نزد خدا بزرگ است! پس به این دلیل ساده زنان پیامبر حق استفاده مادام العمر از خانه پیامبر را داشتند، اما این ملک شخصی آنها نشد و بعد از وفات همسران پیامبر، خانه به بیت المال بازگردانده شد.

نویسنده: محمد باقر سجودی

مقاله پیشنهادی

راز هستی من در این جهان چیست؟!

راز هستیِ من در این جهان چیست؟! برای چه اینجا آمده‌ام؟! پس از مرگ به …