دوست شیعه ای می نویسد: این متنی که این نویسنده پر کار شما آقای سجودی نوشته سرشار از مشکلات است البته حرجی نیست کار زیاد مانع از مطالعه می شه.
جواب : اگر پرکاری مانع مطالعه و سبب اشتباهات است پس قبول بفرمایید که وزیر پرکار شاه سلطان حسین یعنی جناب محمد باقر مجلسی که در کنار کار دولتی، صدها کتاب نوشت ( آنهم نه کتاب عادی… که کتب حدیث تالیف کرد!! ) قبول بفرمایید که هزاران هزار اشتباه دارد ، بنابراین به اعتراف خودتان و با قاعده ای که خودتان وضع کردید مذهبتان اشتباه است زیرا قسمتی از دینتان را ازنوشته های محمد باقر مجلسی گرفته اید!!
دنباله اشکال: پسر خوب اگه کمی نجوم بلد باشی وقتی یک طرف کره زمین روزه طرف دیگه شبه ممکنه اون طرف که شبه ماه دیده بشه و این طرف که روزه هیچ اثر از ماه نباشه.
جواب:
درسته اما ساعاتی بعد، آنطرف هم شب میشه پس حداکثر باید ساعات محدودی بین روزه مسلمانان فرق باشه بر حسب افق، (مثل فرق نماز جمعه) نه اینکه فرق افق را بهانه کنید و در روزشنبه، نماز جمعه را بخوانید و تاریخ را یک روز تمام به عقب بیاندازید
وانگهی،عربستان و ایران شبشان مشترک است
از این گذشته، یک نفر در بندر عباس یا جزیره ابوموسی (که چسبیده به امارات است) چرا باید هنگامیکه یکی از اهالی شارجه ماه نو را دید، روزه نگیرد اما یک تبریزی دید روزه میگیرد؟!! پس کارتان سیاسی است.
دنباله نامه : اصلا تفاوت افق اگه زیاد باشه محاله اول ماه در آنها یکی باشه.
جواب:
به چه دلیلی محاله؟ چرا محاله؟ برای اینکه به اشتباه خود پی ببرید از شما میخواهم مرز بین افق ها را مشخص کنید یعنی بمن بگویید اگر کسی در تهران ماه نو دید تا چه گستره ای باید مردم روزه بگیرند؟ این مرز کجاست؟ قم، اراک، اصفهان ؟ کجا؟ شما بر اساس شرع نمیتوانید مرز افق تهران را معلوم کنید، پس بر اساس زور معلوم کرده اید!! چرا باید مرز تحت حکمرانی خامنه ای، مرز روزه داری است ؟!
دنباله نامه: اگه سری به مساجد شیعیان بزنین می بینین که بسیار از آنها اول نماز می خوانند بعد افطار می کنند.
جواب :
یعنی همانی که ما گفتیم و عیب شمردیم یعنی اولا ۱۵ دقیقه دیرتر اذان میگویند، دوما تا اذان تمام نشده نمیخورند و سوما بعضی ها نماز جماعت میخوانند بعد میخورند
ببینید من نگفتم شیعه نماز جماعت ندارد من عیبی را گفتم که در شیعه دیده ام حالا اگر بعضی ها اول غذای مختصری میخورند و بعد نماز میخوانند کارشان خوب است خطاب من به آن دسته بزرگتری بود که چنین نمیکنند
باور کنید هدفم از نوشتن مقاله( اشتباهات شیعه در رمضان) کمک به مومنان شیعه بود تا خود را آزار ندهند و درست روزه بگیرند
دنباله نامه: اکثر مواردی که به عنوان اشتباه نوشتید کاش کمی تامل می کردید. البته از آنجا که هدف وسیله را توجیه می کند مشکلی نیست آدم می تونه چند دروغ را به گروهی نسبت بده شاید یکیش درست در آمد.
جواب :
کلی فرمودید! ای کاش دروغ را نشان میدادید از یاد نبرید که من خود روزگاری شیعه ای معتقد و پایبند به نماز و روزه بودم و با اسم حقیقی مینویسم ! آیا از خویشاوندان خود خجالت نباید بکشم ؟ پس چگونه ممکن است که دروغ نوشته باشم؟ تازه همه اشتباهات را هم ننوشتم مثلا این اشتباه که شیعه غسل جنابت نکردن، قبل از اذان صبح را از مبطلات روزه میداند این را ننوشته بودم، در حالیکه این فتوا غلط است!
دنباله نامه: من با اینکه آدم معمولی هستم ولی کاملا آماده بحث در عقاید شیعه و سنی هستم. خوشحال می شوم اگر فرصت داشتید مستقیم درباره مسائل اساسی شیعه و سنی بحث کنیم به نظر من اصل اعتقادات حل نشود، پرداختن به این جزئیات بازی کردن است.
جواب : برای مناظره در هر باره آماده ام به بخش گفتگو تشریف بیاورید و درباره اعتقادات ما هم زیادتر نوشتیم و حرفتان درست است
ادامه نامه: نکته بعدی اینکه می شه تمام اختلاف فتوا هایی که شما هم بین فقهایتان دارید حمل بر اشتباه کرد. مثلا حنفی نظری و مالکی غیر آن یعنی سنی اشتباه کرده است؟ اگر به نظر فقه شیعه در سفر نباید روزه گرفت و به نظر شما می شه یعنی اشتباه شیعه است به چه دلیل شاید اشتباه شما باشد. یا سن بلوغ و دیگر موارد اختلاف فقهی شیعه و سنی
جواب
بله مسلما نمیتوان گفت که فتوا های علمای اهل سنت همه درست هستند، آنها با هم اختلاف دارند ولی آزادانه با هم بحث و گفتگو میکنند، اما اشتباهات شیعه ریشه ای است مثل همین که سفر روزه را باطل میکند یا دختر نابالغ باید روزه بگیرد
و بعد توجه کنید که ما در اول آن مقاله مورد اعتراض شما، نوشته بودیم و اساس آن نوشته را بر این گذاشته بودیم که شیعه هایی هستند که میدانند فقه شان دروغ است اما طریقه درست را نمیدانند این مقاله برای اونها بود
اما اگر میخواهید ثابت کنید که روزه از ۹ سالگی واجب است نه از بلوغ و دلیل میخواهید میتوانیم بحث کنیم منتهی فرض مقاله این بود که مردم شیعه به علمای خود بی اعتماد شدند و خواستیم طریقه اهل سنت را نشان دهیم اگر میخواهید فقه شیعه را با فقه سنی مقارنه کنید ! بسم الله!
ادامه نامه: اینکه شب قدر در ده روز آخر جستجو شود اگر ماه بیست و نه باشد احتمال اینکه شب نوزده هم باشد نیست؟به نظر کمی ریاضی بخونین بد نیست.
جواب
بنظر میاید ریاضی شما ضعیف است به دودلیل :
دلیل اول اینکه اگر حتی ماه ۲۹ روز باشد باز شب نوزدهم در دهه آخر نیست
و دوما ما میگوییم دهه اول و دهه دوم و دهه سوم وقتی دهه اول ده روز باشد دهه دوم از یازدهم شروع میشود و دهه سوم از بیست و یکم شروع میشود پس دهه سوم از ۲۱ شروع میشود و اگر ماه ۲۹ روز باشد باز اشکالی ندارد زیرا رسول الله فرمودند که شب قدر، در شب های فرد دهه آخر قرار دارد پس باز اشکالی پیش نمیاید
و در خیلی از حدیث ها لفظ (دهه آخر) آمده پس اشکال حل است