سؤالاتی که باعث هدایت شیعیان شد (۶)

 مدعیان تشیع، کسانی مانند مالک اشتر و عمار و محمد بن ابی بکر را بهترین یاران حضرت علیه السلام می دانند که در واقع مو به مو پیرو امامت بوده اند و جای بر جای پاهای علی علیه السلام می گذاشته اند، سوال اینجاست که چطور این سه نفر در جریان قتل حضرت عثمان رضی الله عنه در مقابل سه امام ایستاده اند؟! در مقابل حسن و حسین که جلوی درب منزل عثمان جهت دفاع ایستاده بودند و در واقع در برابر خود حضرت علی که دو فرزندش را آنجا قرار داده بود، پس در برابر سه معصوم ایستاده اند.

چنانچه بگوئید ما این موضوع و دفاع حسن و حسین از عثمان را قبول نداریم، باید گفت پس مردم در مقصر دانستن علی و شریک دانستن او در قتل عثمان به نوعی حق داشته اند و نمی توانید دائم به آنها خرده بگیرید که چرا حضرت علی را متهم می کرده اند، چون میدیده اند که علی در برابر مهاجمین کاری نمی کند(مهاجمینی که از اطرافیان و یاران نزدیک حضرت علی بوده اند و بعد نیز در خلافت وی به فرماندهی سپاهش منصوب شده اند!!) در ضمن وقتی همه میدیده اند که علیدر برابر قتل داماد رسول الله صلی الله علیه وسلم (داماد دو دختر) بی تفاوت است، پس نباید بر این مردم ایراد بگیرید که چرا در عاشورا به فریاد نوه رسول خدا نرسیده اند؟!! خوب وقتی می دیده اند قتل داماد و صحابه پیامبر اسلام عادی است، بنابراین در برابر قتل نوه او نیز بی تفاوت شده اند!

حضرت علی در جایی وقتی برای نبرد جمل حرکت می‌کنند حارث از ایشان می پرسد اگر آنها (عایشه و طلحه و زبیر) صلح نکردند چه می کنی؟ حضرت پاسخ می دهند: نبرد می کنیم. حارث با تعجب می‌پرسد: با ام‌المومنین و سیف الاسلام و طلحه الخیر؟ حضرت علی در پاسخ می فرماید: "ای حارث مسائل بر تو مشتبه شده است و بی گمان اشخاص، نمی توانند ملاک و معیار حق و باطل باشند بلکه اول حق را بشناس تا اهل آنرا بشناسی و نیز اول باطل را بشناس تا هر که را به سوی آن گام نهاد باز شناسی".[1] سوال اینجاست که چرا حضرت علی در پاسخ نمی گوید: على مع الحق و الحق مع على؟!! و چطور شخص پرسشگر از این حدیث بسیار مهم و معروف بی خبر بوده است؟!!

حضرت علی فرموده: افراد(یعنی ائمه، علماء، مجتهدان، آقا، ولی فقیه و….) ملاک حق نیستند، بلکه حق را خود ملاکی است که افراد با آن سنجیده می شوند. شما این حدیث را مرتب در بوق و کرنا می کنید که: من مات ولم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه، یعنی هر کسی بمیرد و امام زمان خودش را نشناسد، مرگ او به مرگ جاهلیت بوده است. اگر تحلیل و برداشت شما از این حدیث این است که بدانیم چه کسی امام و رهبر و خلیفه است تا ما از او بی چون و چرا پیروی کنیم آیا این تحلیل با آن حدیث حضرت علی از زمین تا آسمان در تضاد نیست؟ و اگر این حدیث را به شیوه زیر تحلیل کنیم آیا منطبق با قرآن و عقل و همین حدیث حضرت علی نیست؟یعنی اینکه هر کس باید رهبر و حاکم زمان خود را بشناسد که اگر او مطابق قرآن و سنت عمل می کند: (یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّـهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنکُمْ فَإِن تَنَازَعْتُمْ فِی شَیْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّـهِ وَالرَّسُولِ إِن کُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّـهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ ذَلِکَ خَیْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِیلًا) [نساء/۵۹] "ای اهل ایمان اطاعت کنید از فرمان خدا و اطاعت کنید از فرمان رسول خدا و فرماندارانتان، و چون در چیزی کارتان به گفتگو و نزاع کشد به حکم خدا(قرآن) و رسول (سنت) باز گردید اگر به خدا و روز قیامت ایمان دارید این کار(رجوع به حکم خدا و رسول، برای شما بهتر و خوش عاقبت تر خواهد بود") از او پیروی کند و اگر در برخی موارد با او اختلاف داشتیم کار را به قرآن و سنت ارجاع دهیم.
 پس با این تفاسیر هم اکنون امام زمان شما چه کسی است؟ و کجاست؟ و اصلا چه شکلی دارد؟ پس هم اکنون نیز همه شما به مرگ جاهلیت می میرید.[۲] در این حدیث، پیرامون فردی که باید امام زمان خود را بشناسند آمده: امام زمانه و زمانه یعنی زمان خودش، یعنی امامش در همان زمان خودش، یعنی امام زمانش، ولی مهدی شما امام آینده است نه امام حال و در زمان حال غائب و از نظرها پنهان است و امور مربوط به حاکم و امام را در دست اجرا ندارد، وگرنه چه نیازی به نائب بر حق و ولی فقیه داشت؟ ضمنا در اینجا یک تناقض وجود دارد، شما می گویید هر کس بمیرد و امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلی مرده، ولی در حدیث دیگری از قول امام زمانتان! می گویید هر کس ادعا کرد مرا دیده(و می شناسد) او دروغگو و کذاب است! خوب حالا ما با این تناقض چگونه امام زمان خودمان را بشناسیم؟ و اگر منظور شما احادیث امام زمان است که این احادیث بیشتر حول و حوش خمس دور می زند و ما فقرا را با آن کاری نیست، بهتر است بازاریهای عزیز به این احادیث عمل کنند.

عده ای از شیعیان در قم وقتی خبر رحلت امام حسن عسکری را شنیدند و فهمیدند که جعفر می خواهد به جای او امام شود، به سمت سامرا به راه افتادند و گفتند می رویم تا از جعفر سوالاتی(در مورد علم غیب) بکنیم تا بدانیم آیا او واقعاً امام است یا نه؟ و اما سوال: شما که قائل به حدیث لوح جابر هستید که نام امامان تا مهدی در آن بوده و دائم هم بر این عقیده اید که جواز امامت به جز حسن و حسین که برادر بوده اند در بقیه فقط به فرزند امامان از نسل حسین می رسیده نه برادر، پس اهالی قم هم شیعه بوده اند و هم در مهد علم و دانش! پس از خبر رحلت امام حسن عسکری، باید فوراً امامت و ادعای جعفر را تکذیب می کردند و می گفتند ما طبق لوح جابر و طبق عقیده جواز امامت در فرزندان حسین، نمی توانیم امامت جعفر را بپذیریم، نه اینکه از قم به راه بیفتند و بخواهند سوالات عجیب(علم غیب) از جعفر بپرسند!.

علمای مدعی تشیع به روایات متعددی اشاره دارند و معتقدند طبق آنها پیامبر اسلام تصریح داشته که دین را از امامان بگیرید، سوال اینجاست که در زمان غیبت صغری نواب اربعه مجری این امر بوده اند و آیا در جایی پیامبر فرموده اند که دین خود را از نواب اربعه بگیرید؟!! پس چه لزومی برای پیروی از نواب وجود دارد؟!![۳]
— حسین بن روح نوبختی مدت ۴ سال در زندان به سر میبرده است، چطور امام زمان برای نجات این نایب خود کاری نکرده است؟ چطور خود این نایب کراماتی نداشته تا کاری کند؟ حلاج نیز ادعای نیابت امام زمان را داشته ولی شما او را کذاب دانسته و نیابتش را قبول ندارید ولی در داستانها میبینیم که همین آقای حلاج کرامات فراوانی داشته و هر بار که به زندان می افتاده توسط کراماتش نجات پیدا می کرده و از زندان بیرون میآمده است، ولی نایب بر حق امام زمان نمی توانسته کاری بکند و یا خود امام زمان برایش کاری نکرده است.
— اگر پاکی و کرامت علماء و مجتهدین شما و یا نواب اربعه، نشانه صداقت ایشان است، پس چرا شما ادعای نیابت منصور حلاج را قبول ندارید؟! و یا پاکی و عرفان مرتاضان هندی را ؟

مدعیان تشیع روایاتی دارند که چنانچه کسی قصد داشت برای امام زمان نامه ای بنویسد باید چکار کند؟ و مثلا باید آنرا در رودی بیندازد و غیره…..، در جمکران نیز چاهی هست که مردم نامه های خود را در آن می اندازند، نامه به حسین بن روح نوبختی نائب امام زمان!!! سوال اینجاست که چطور نائب مرده می تواند نامه را برای امام زنده ببرد؟!![۴]  لطفا نگوئید اینها خرافات است و حقیقت ندارد و اکنون نیز برچیده شده، چون اولا: علما و مراجع مدعی تشیع بطور جدی و از تلویزیون این مسئله را رد نمی کنند، ثانیا: اکثر مردم مذهبی و عوام ساده به این مسئله اعتقاد دارند و یا حداقل آنرا خرافات نمی دانند و تنها برایشان بی تفاوت است، ثالثا: این مورد نامه انداختن سالها به اجرا در آمده، پس چه اعتمادی به سایر عقاید شماست که فردا نگویید اینها نیز خرافات است؟(مانند سینه زنی برای حسین) پس لااقل باید معترف شوید که در مذهب بدون عیب و ایراد شما، خرافات نیز وجود دارد و آنچنان که در همه جا تبلیغ می کنید بدون عیب و ایراد و خرافات نیست.

—جناب آیت الله ناصری در اصفهان پیرامون دیدار و ظهور مهدی گفته بود حتی جناب آیت الله بهجت که بسیار کهنسال است گفته که من نیز ان شاءالله زنده ام و ظهور مهدی را می بینم پس طبق این گفته جناب بهجت شما جوانان و حتی پیرمردها باید بسیار امیدوار باشید که ظهور مهدی را ببینید!! سوال اینجاست که همه می دانند پس از این سخنان جناب بهجت فوت شدند و مهدی هم ظهور نکرد!! چرا هر چند وقت یکبار سر مردم را شیره می مالید؟!!! چرا عوام را فریب داده و در انتظاری بیهوده نگه می دارید؟!![۵]

— علمای مدعی تشیع، این آیه را در حق امام زمان می دانند که پیشوای مردم جهان و وارث زمین خواهد شد،( وَنُرِیدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّهً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ)[القصص/۵] "و خواستیم بر کسانى که در آن سرزمین فرو دست‏شده بودند منت نهیم و آنان را پیشوایان (مردم) گردانیم و ایشان را وارث (زمین) کنیم".
این سوال پیش می آید که آیا امام زمان مستضعف و ضعیف است؟ بطور حتم شما ایشان را نه از نظر مادی و نه از نظر معنوی مستضعف نمی دانید، شما قائل به ولایت تکوینی امام زمان بر جهان و به خصوص ایران هستید، کسی که انواع کرامات یا معجزات و علم غیب و غیره…. را دارد و در جاهای مختلف به فریاد پیروانش می رسد و مانند آفتابی از پشت ابر به همه کمک می کند که نمی توان گفت مستضعف است. پس چرا با آیات قرآن بازی می کنید؟ در ضمن آیات قبل و بعد از این آیه پیرامون حضرت موسی علیه السلام و فرعون است، پس چرا در بررسی های خود به این موارد توجهی نمی کنید؟ شما همیشه یک آیه یا حتی قسمتی از یک آیه را به نفع خود بیرون می کشید و تازه همان قسمت را نیز به زور حدیث و روایت به نفع خود تفسیر می کنید، وگرنه در همین آیه نیز صحبتی از امام زمان شما نیست(و همینطور در آیات دیگر)

————————————————————————
پی نوشت:
[۱]- تاریخ الیعقوبی۲-۲۱۰(البته نه اینکه طلحه و زبیر و ام المومنین عایشه باطل بوده باشند و مشخص است که ایشان خدمات فراوانی برای اسلام انجام داده اند، ولی منظور این است که ملاک حق و باطل و جدا کننده آنها یعنی فرقان در واقع همان قرآن و سنت هستند نه وجود خود اشخاص که منجر به فردپرستی و غلو شوند، افرادی که معصوم نیستند و طبق اجتهاد خودشان امکان خطا دارند. در بدترین حالت حتی اگر تصمیمی بر سر خشم گرفته شده به خاطر طبیعتی بشری بوده و انشاء الله، خداوند از گناه همه در می گذرد. و مگر نه اینکه حضرت علی بر جسد همه کشته شدگان می گرید و بر همه نماز می خواند و آنها را با جسد لشکریان خود در یکجا به خاک می سپارد و حضرت عایشه را با عزت و احترام به مدینه باز  می گرداند و . . .
[۲]- همانطور که اجداد شما از این دنیا رفتند و ظهور امام زمان را جز در خواب ندیدند، شما نیز متاسفانه به همان سرنوشت دچار می شوید و تنها هدف امثال من بیداری شما از این خواب گران و از این فریب و انتظار بیهوده می باشد، انتظاری که به مرگ ختم می شود. برای تحقیق پیرامون مهدی به کتبی چون غائب همیشه غائب نوشته اینجانب و بررسی علمی در احادیث مهدی نوشته علامه برقعی و مهدی موعود یا مهدی موهوم؟ نوشته دکتر عبدالرحیم ملازاده و عجیب ترین دروغ تاریخ نوشته عثمان الخمیس مراجعه کنید.
[۳]-  تازه به عقیده خود شیعه حتی این نواب معصوم نیز نبوده اند، پس امکان خطا از ایشان می رفته است.
[۴]- البته در عصر جدید ایمیل و وسائل پیشرفته ارتباطی وجود دارد ولی ظاهرا امام زمان همان روش قدیمی را بهتر می پسندد!! و حتی به هنگام ظهور نیز با اسب و شمشیر جهاد می کند!!! احتمالا مردم در هنگام ظهور باید به چادر بروند و با اسب و الاغ مسافرت کنند و از چاه آب بکشند که البته اینها برای بعضی از آخوندهای راحت طلب کمی سخت خواهد بود.
[۵]- دلیلش روشن است: اول از همه حماقت و جهالت و باور به وجود امام زمان و اما دلیل مهم دیگر حفظ حکومت و سیاست توسط نائبان امام زمان و فقیهان است.

نویسنده: علی حسین امیری

مقاله پیشنهادی

راز هستی من در این جهان چیست؟!

راز هستیِ من در این جهان چیست؟! برای چه اینجا آمده‌ام؟! پس از مرگ به …