اگر فاطمه سید نساء است پس چرا قرآن مریم را سید نساء می نامد و از فاطمه یادی نمیکند؟

متن سوال: قرآن  میفرمایىد:حضرت مریم(علیهاالسلام) سرور زنان عالم است ولی  شما سنی ها و شیعه ها بر خلاف نص صریح و واضح قرآن حضرت فاطمه سرور زنان جهان میدانید چرا؟ گذشته از این، پس چرا نام حضرت مریم(علیهاالسلام) در قرآن آمده؛ ولى نام حضرت فاطمه در قرآن ذکر نشده است؟ دلیل این امر را شرح دهید؟؟ ممنونم

پاسخ شیعه ::
نام اهل بیت پیامبر اکرم (صلى الله علیهم إجمعین) از جمله حضرت فاطمه(علیهاالسلام) به جهت مصالحى، به صراحت در قرآن کریم نیامده است. از جمله اینکه به احتمال قریب به یقین، اگر نام اهل بیت و حضرت فاطمه(علیهاالسلام)در قرآن کریم به صراحت مى‏آمد، نااهلان، قرآن را تحریف کرده و به سبب دشمنى با آن حضرت و همسرش حضرت على(علیه السلام) و حذف نام ایشان از قرآن، در قرآن دست مى بردند؛ ولى اگر با ذکر اوصاف گفته شود، دیگر افراد نااهل دست به تحریف آیات قرآن نزده و حقیقت و شخصیت اهل بیت(علیهم السلام) نیز براى حق جویان روشن مى شود
و صرف آمدن نام اشخاص در قرآن، نشانه فضیلت آنان نیست؛ زیرا در قرآن کریم، نام افراد ستمکار و مشرک مانند: فرعون، ابولهب و… نیز آمده است.

پاسخ اهل سنت به عالم شیعه :
قبل از پاسخ به  خود سوال ، اجازه بدهید جواب شیعه را نقد کنیم:
ملای  شیعه چون نمیتواند نبود نام فاطمه در قران را پاسخگو باشد سعی میکند از ارزش مساله کم کنید یعنی تلاش دارد ثابت کند که بودن نام شخصی در قرآن برایش ارزش نمیاورد و فرعون را مثال میدهد!!
این همان دشمنی کور است! آی عالم شیعه، ای بیچاره! خجالت بکش! آیا مریم را با فرعون مقایسه میکنی فرعون به بدی یاد شده و مریم به نیکی، یعنی فرق به این سادگی را نمیبینی حقا که چشم بصیرت را  الله از تو گرفته است
دوما  بهانه از این  بدتر نمیشود که میگویی اگر نامشان میامد قران را تحریف میکردند!!! این جوابت صد عیب دارد بدترین عیبش این است که  گمان میکنی  قرآن روزنامه شرق است و الله بمثابه سردبیر  روزنامه شرق است  که از ترس سانسور دولت  خامنه ای هرچیز را در روزنامه  نمینویسد و خود سانسوری میکند ! این چه حرفی است ؟!!

پاسخ اهل سنت به سوال کننده:
آری  در کتب اهل سنت، روایات متعددی با سند صحیح آمده است که فاطمه رضی الله عنها سرور زنان بهشت است 
مثلا این حدیث صحیح :
 خیر نساء العالمین أربع : مریم بنت عمران و خدیجه بنت خویلد و فاطمه بنت محمد و آسیه امرأه فرعون
 بهترین زنان عالم ۴ نفرند: مریم دختر عمران، خدیجه دختر خویلد، فاطمه دختر محمد و آسیه زن فرعون.
اما  در حدیث دیگری آمده که رسول الله فرمودند: " سیدات نساء أهل الجنه بعد مریم بنت عمران : فاطمه و خدیجه و آسیه امرأه فرعون "
سروران زنان در بهشت بعد از مریم، فاطمه و خدیجه و آسیه هستند.
الطبرانی ( ۱۲۱۷۹ ) بسنده عن کریب عن ابن عباس مرفوعا  و إسناده صحیح
 پس مشکل حل شد یعنی  حضرت فاطمه درجه اش بعد از حضرت  مریم است، وحتی حدیث اول هم منافاتی با قرآن ندارد زیرا الله میفرماید:
وَإِذْ قَالَتِ الْمَلَائِکَهُ یا مَرْیمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاکِ وَطَهَّرَکِ وَاصْطَفَاکِ عَلَى نِسَاءِ الْعَالَمِینَ«آل عمران/۴۲» و (به یاد آورید) هنگامی را که فرشتگان گفتند: «ای مریم! خدا تو را برگزیده و پاک ساخته؛ و بر تمام زنان جهان، برتری داده است.

و احادیث و روایات  ما، این مقام را از  مریم نگرفته  پس منافاتی با قران ندارد.
برای سبیل مثال  بر اساس احادیثی میفهمییم که ابوبکر بهترین فرد این امت است،
و حدیثی هم داریم که ابوبکر و عمر در بهشت سرور هستند و حدیثی هم درباره افضلیت خلفای راشدین داریم  اینها با هم منافاتی ندارند آن ۴ نفر خیر امت هستند
در بین آنها ابوبکر و عمر بهترند  و در بین ابوبکر و عمر  ابوبکر افضلتر است
همین مثال برای   حضرت مریم و آسیه و فاطمه و خدیجه  است، پس احادیث اهل سنت تضادی با آیه قران ندارند
البته شیعه ها چون در حق حضرت فاطمه غلو کردند و  بدون برو و برگشت، فاطمه را بسیار بهتر از  مریم و معصوم  میدانند لذا با أیه مشکل دارند و جوابشان همانطور که دیدید نوعی هذیان گویی  بود.

 

نویسنده: محمد باقر سجودی

مقاله پیشنهادی

راز هستی من در این جهان چیست؟!

راز هستیِ من در این جهان چیست؟! برای چه اینجا آمده‌ام؟! پس از مرگ به …