روزه برای سلامتی انسان مفید است یا مضر؟

این نوشته سه بخش دارد و کمی طولانیست اما شما میتوانید بخش اول و دومم شبهه را نخوانید زیرا خلاصه سخن در بخش اول این است که گروهی  از دکترهای محقق، روزه را برای سلامتی مضر  و مرگ آور تشخیص داده اند و خلاصه حرف بخش دوم  این است که گروهی دیگر  از پزشکان محقق؛روزه را برای سلامتی مفید و حیاتی میدانند, اما بخش سوم را حتما بخوانید

بخش اول: خواننده ای از ما خواسته به این شبهه پاسخ دهیم:
متن شبهه:
گوشه ای از مضرات روزه برای سلامتی به قلم دکتر ویلیام جارویس
پروفسور دکتر ویلیام جارویس استاد بازنشته دانشکده پزشکی لوما لیندا(امریکا) ،متخصص سلامت عمومی و مدافع حقوق مصرف کنندگان در امریکا است.تخصص های او شامل بهداشت آب، سلامت عمومی، پیشگیری و واکسیناسون و تکنولوژی غذا است.دکتر جارویس از مخالفان سرسخت روزه نیز هست.متن زیر ترجمه ی مقاله ای از این نخبه پزشکی امریکا درباره مضرات روزه برای بدن است.(تخلیص شده)این مقاله به عنوان یکی از رفرنس ها در ویکی پدیا در بخش مضرات روزه(مدخل روزه) هم به کار رفته(رفرنس شماره ۱۰ در ویکیپدیای فارسی-توضیح روزه)
Fasting, William T. Jarvis, Ph.D

برخی پزشکان مذهبی برای توجیه و تراشیدن فواید علمی برای روزه، از روزه به عنوان پاکسازی بدن و یا درمان هر درد! یاد میکنند.از آن جمله می توان به هربرت شلتون نویسنده کتاب fit for life اشاره کرد که در سال ۱۹۸۱ منتشر شد و پر از اطلاعات علمی اشتباه بود.
برخلاف ادعاهای طرفداران، روزه بدن را پاکسازی نمی کند و باعث استراحت کبد نمی شود.ولی البته باعث انباشت سم در بدن و امراض کبد می شود! چون با فشار بر کلیه باعث انباشت ترشحات سمی مانند اوره می شود.
روزه می تواند برای سلامتی خطرناک باشد.به ویژه وقتی به دلایل مذهبی و سیاسی و بدون توجه به مسایل علمی و پزشکی اتخاذ شود.مثلا در رژیم روزه ای شلتون(که همانطور که قبلا اشاره شد پر از اشتباهات علمی هم بود)، شکل و مدت روزه برای افراد در سنین و شرایط گوناگون بدنی کاملا متفاوت بود.ولی در روزه های مذهبی و سیاسی همین مسائل هم رعایت نمی شود.
طرفداران روزه می گویند به دلیل روزه بسیاری از سموم از بدن خارج می شود.اما باید بدانید در مقابل شما در معرض  هپاتیت ، اختلالات کلیه ، بیماری های خون ، بیماری های قلبی ، ورم مفاصل بیماری های  اعصاب و روان  یا حتی سرطان — بسته بر شرایط ارثی و یا نقاط ضعف ساختاری بدن شما – قرار می گیرید.
تغییرات شیمیایی در خون در طول روزه میتواند تاثیرات خطرناکی بر سیستم بدن داشته باشد.از جمله احتمال مسمومیت‌های استامینوفنی که همراه با برخی داروها رخ میدهد. برهم خوردن تعادل گرمایی بدن، تشنگی مفرط، ضعف و نقصان مواد غذایی مورد نیاز بافت‌های بدن از جمله جنبه‌های منفی روزه‌گرفتن است. ایجاد حالات عصبی همراه با سردرد، بیخوابی و خستگی مفرط از دیگر عوارض روزه‌ داری است.

هنگامی که بدن با کمبود انرژی مواجه می‌شود بدن طی فرآیندی به نام کاتابولیسم شروع به شکستن ماهیچه‌ها و دیگر بافت‌های پروتئنی و تبدیل آن به انرژی می‌کند. این کاتابولیسم(در حالت روزه) در واقع نوعی «خود خوری» محسوب می‌شود که با تولید اوره و آمونیاک (به عنوان مواد فرعی) منجر به افزایش اسیدیته خون می‌شود. نتیجهٔ اسیدی شدن خون ضعف، خستگی شدید، کج‌خلقی، افسردگی، کاهش میل جنسی و احساس کسالت است.
روزه علاوه بر سمی کردن خون با مواد اسیدی، مانع از دفع کامل آنها از بدن نیز میشود. روزه باعث از دست رفتن سریع آب، پتاسیم و سدیم میشود. کاهش آب بدن منجر به کاهش حجم خون و در نتیجه کاهش فشار خون خواهد شد که به سرگیجه، احساس ضعف و یا غش منتهی میشود. کمبود شدید پتاسیم منجر به بهم خوردن ریتم ضربان قلبی میشود. این افت تپش قلب حتی ممکن است در مواردی به مرگ بینجامد. کسانی که روزه می‌گیرند ممکن است همچنین به کم‌خونی، ضعف ایمنی بدن، آسیب‌های کلیوی یا کبدی مبتلا گردند. همچنین آسیب‌های معده-روده‌ای یا نارسایی‌های گوارشی میتواند تا چند هفته یا چند ماه ادامه داشته باشد. روزه خصوصاً برای کودکان خطرناک است. از دست رفتن آب بیش از حد باعث  کاهش سطح هوشیاری و یبوست و سنگ کلیه نیز می شود.

اثرات جسمی روزه:

به جز مغز که بیشتر از هر ارگان دیگری در بدن نیاز دائمی به گلوکز دارد و کمبودش باعث آسیب به مغز می شود، پایین آمدن شدید قند خون در نتیجه روزه باعث می شود بدن برای تامین کالری مورد نیاز شروع به کاتوبولیسم  تجزیه بافت عضلانی و سایر پروتین های بدن کند.در هنگام روزه ، شکل کاتوبولیسم بدن تبدیل به “خود خواری” می شود که با ترکیب با سایر نتایج روزه مثل افزایش آمونیاک و اوره منجر به ضعف ، خستگی ، تحریک پذیری ، افسردگی ، میل جنسی کم ، و احساس بیماری می شود.
. روزه منجر به از دست دادن سریع آب ، سدیم و پتاسیم است. این کار سبب کاهش حجم خون می شود همچنین کم خونی، کاهش ایمنی بدن، پوکی استخوان ، صدمه به کلیه ، یا آسیب کبدی از عوارض دیگر روزه است.

روانشناسی روزه:
روزه از دید مذهبی ارتبط زیادی با “خود آزاری “دارد.مرتاضان اعتقاد دارند بزرگترین رشد و لذت روحی آزاد دادن و ضرر زدن به خود است.این موضوع به ضرورت ریشه ای ارتباط نزدیکی با فقدان اعتماد به نفس دارد.آنها از زجر و درد لذت می برند.مرتاض ها و افراد شدیدا مذهبی  وقتی اتفاق خوبی برایشان می افتد احساس بدی می کنند زیرا خود را لایق ان نمی دانند و احساس بی ارزش بودن می کنند.
یکی از این افراد می گوید: ” وقتی بیمار ویا ناراحت هستم تفکر می کنم.در هنگام شادی تنها غفلت وجود دارد، پس من شادی نمی خواهم.من فقط درد و رنج می خواهم!
در پایان به شدت توصیه می کنم از روزه طولانی بپرهیزید.به خصوص اگر روزه شما شامل آب نخوردن هم هست،بیش از ۶ ساعت آن را ادامه ندهید.ویا منتظر عواقب آن بر سلامتیان باشید.

بخش دوم: جواب شبهه از نظر دکتران موافق و  متخصص: بنقل از سایت تازه های دنیای پزشکی
http://maddoctor.blogfa.com/post-353.aspx

سالها است دانشمندان به دنبال ریشه های علمی روزه می گردند و تاکنون موفق شده اند به نتایج حائز اهمیتی دست یابند که به فواید روزه تاکید می کند.
کاهش خطر بیماریهای قلبی
اوایل آوریل سال جاری گروهی از پژوهشگران موسسه قلب مرکز پزشکی “اینترمانتین” آمریکا با تحقیق بر روی ۲۳۰ نفر نشان دادند که روزه برای سلامت بدن مفید است و به خصوص روزه های دوره ای منظم خطر بروز بیماریهای قلبی عروقی را کاهش می دهند.
این محققان به منظور دستیابی به این نتایج برای داوطلبان ۲۴ ساعت روزه تجویز کردند که در این مدت تنها می توانستند آب بنوشند. پس از این ۲۴ ساعت، داوطلبان می توانستند به مدت ۲۴ ساعت رژیم غذایی عادی داشته باشند. نتایج این تحقیقات نشان داد که در دوره روزه هم سطوح کلسترول بد (LDL) و هم سطوح کلسترول خوب (HDL) بالا رفت.
 
این محققان در این خصوص توضیح دادند: “روزه موجب استرس و گرسنگی می شود. به همین دلیل ارگانیسم کلسترول بیشتری آزاد می کند و به جای گلوکز، اجازه استفاده از چربی بدن را به عنوان یک منبع انرژی می دهد. به این ترتیب تعداد سلولهای چربی کاهش می یابد. این جنبه مهم است چراکه منجر به کاهش چربی و کاهش احتمال توسعه مقاومت انسولینی یا دیابت می شود.”
 نتایج این تحقیقات تائید کرد که همچنین روزه اثراتی بر روی تولید بیشتر هورمون رشد (HGH) می گذارد و یک اثر حفاظتی در مورد ساختمان عضلانی و تعادل متابولیکی دارد.
 به طوریکه در مدت ۲۴ ساعت روزه، سطوح هورمون رشد به طور متوسط هزار و ۳۰۰ درصد در زنان و دو هزار درصد در مردان افزایش داشت. به گفته این محققان، روزه های دوره ای منظم می توانند سطوح پارامترهایی که منجر به افزایش خطر توسعه بیماریهای مزمن می شوند را کاهش دهد.
این بررسیها نشان داد افرادی که به طور مرتب روزه می گیرند نسبت به کسانی که روزه نمی گیرند ۵۸ درصد با خطر کمتری در بروز بیماریهای شریانی و قلبی مواجهند.
 
روزه حس بویایی را قوی می‌کند
 همزمان گروهی از دانشمندان آمریکایی دانشگاه کالیفرنیا در ساندیگو در بررسیهای خود نشان دادند که حس بویایی در زمان گرسنگی و روزه تقویت می شود.
 در این مکانیزم، یکسری از پالسهایی که سیستم عصبی را در پاسخ به رایحه ها تحریک می کنند به حس بویایی اجازه می دهند که برای کسب غذا تواناتر شوند.
 از سویی دیگر این سیستم می تواند در تحریک اشتها در سالمندان و افراد بی اشتها مورد استفاده قرار گیرد. “وانگ جینگ”، استاد زیست شناسی دانشگاه کالیفرنیا و سرپرست این تیم تحقیقاتی در این خصوص اظهار داشت: “بویایی کمک مهمی به درک کیفیت غذا می کند و عمیقاً بر روی غذاهایی که انتخاب می کنیم اثر می گذارد.”

راهکار جدید استاد ایرانی دانشگاه مونستر برای درمان آلزایمر با روزه داری
در سال ۲۰۰۹، علی گرجی استاد ایرانی دانشگاه مونستر آلمان با استفاده از روزه داری تحقیقاتی را برای درمان بیماریهایی چون آلزایمر، پارکینسون و سردردهای میگرنی انجام داد. بررسیهای این محقق ایرانی نشان داد که پس از ۱۲ تا ۱۴ ساعت روزه داری، آشامیدن باعث ایجاد امواج قوی در مغز می شود.
این امواج ۱۰ تا ۲۰ برابر امواج معمولی مغز است. تحقیقات اولیه این دانشمند نشان داد که گرسنگی و تشنگی طولانی باعث افزایش حساسیت پذیری قشر مغز می شود.
 گرجی با تاکید بر اینکه می توان با استفاده از این خاصیت در درمان مبتلایان به بیماریهای آلزایمر و پارکینسون اقدام کرد، اظهار داشت: “تحقیقات ما نشان داد که روزه داری در درمان و پیشگیری این بیماریها موثر است ضمن آنکه این موجها می تواند در مقاوم سازی سلولهای عصبی مغز در برابر سکته های مغزی موثر باشد.”
 استاد دانشگاه مونستر همچنین بر اثرات مثبت روزه داری در درمان سردردهای مزمن میگرنی تاکید کرد و ادامه داد: “نتایج این پژوهش نشان می دهد که روزه داری می تواند به عنوان یکی از روشهای موثر در درمان سردردهای میگرنی استفاده شود.”
 
روزه سلولهای سالم را در مقابل شیمی درمانی حفظ می کند
 در سال ۲۰۰۸ دانشمندان آمریکایی و ایتالیایی در تیم تحقیقاتی والتر لونگو از دانشگاه کالیفرنیا و بیمارستان “گاسلینی” در جنوا نشان دادند که گرفتن روزه می تواند به عنوان یک اسلحه موثر در مبارزه با کاهش وزن ناشی از شیمی درمانی در بیماران سرطانی به کار رود.
این دانشمندان نوعی الگوی جادویی را کشف کردند که سلولهای سالم در پی محدودیت کالری از خود نشان می دهند و به این ترتیب سلولهای سالم می توانند در مقابل صدماتی که در اثر شیمی درمانی به آنها وارد می کنند از خود دفاع کنند.
 این پژوهشگران در بررسیهای مشاهده کردند که سلولهای سالم در زمان روزه، تمام انرژیهای در دسترس را برای ادامه حیات خود مورد استفاده قرار می دهند و بنابراین در مقابل شیمی درمانی نسبت به سلولهای سرطانی از خود مقاومت بیشتری نشان می دهند.
به اعتقاد این دانشمندان، روزه می تواند سلولهای سالم را در حالت سکوت نگه دارد و به این ترتیب در دوره ای که سلولها در انتظار پایان یافتن روزه هستند، می توانند مقاومت خود را برای ادامه حیات افزایش دهند.
 این درحالی است که سلولهای سرطانی که طبیعت آنها به گونه ای است که نمی توانند انرژی ذخیره کنند در دوره روزه فعالیت و رشد آنها بسیار ضعیف می شود و چون تحت شیمی درمانی قرار دارند می توانند سریعتر نابود شوند، درحالی که سلامت سلولهای سالم همچنان حفظ می شود

بخش سوم
پاسخ اهل سنت:
ملاحظه فرمودید ظاهرا  دکترها در مورد روزه دو دسته هستند عد ای آنرا مفید و برخی مضر میدانند پس تکلیف ما که دکتر نیستیم ونمیتوانیم تحقیق کنیم چیست”
اگر اختلاف دکترها درباره آسپرین میبود، میتوانستیم براحتی از خیر آسپرین بگذریم و دارویی جایگزین را انتخاب کنیم اما موضوع اختلاف بر میگردد به دین و ایمان ما!
 یعنی اگر ثابت شود روزه مضر است پس ثابت میشود که اسلام ضرر دارد لذا ناچارا باید موضوع را روشن کنیم  اما چگونه؟؟!!
 ما که دکتر نیستیم ما که توان تحقیق و در آزمایشگاه را نداریم
اما نامید نیستیم هنوز راه حلی است خوشبختانه یا بقول ملحدین شور بختانه تعداد روزه گیرها میلونها نفر است و ما میتوانیم  با دقت به وضع ظاهری آنها تا حدودی ببینیم که کدام گروه راست میگویند :
درست است که ما نمیشناسیم موکول های تشکیل دهنده آب را  که اکسیژن و هیدروژن است یا نیست ، اما میدانیم آب نوشی برای سلامتی مفید است این را یک خر هم میداند !! پس اینطور نیست دکترها در گردنمان ریسمان بیاندازند و هر طرف که خواستند بکشند!
آی دکترها!! اختلاف کردید؟ کلمات قلمبه و سلمبه بکار میبرید؟ پس وقت اختلاف شما ما به اندازه توان جستجو میکنیم.
  اول شما ای مدعیان مضر بودن روزه بگویید که ضررش چیست؟

خلاصه حرف شماها این بود که روزه منجر به امراض زیر میشود ( عین جملات دکترهای مخالف)  :
1 – روزه باعث  انباشت سم در بدن و امراض کبد می شود!
۲- باید بدانید در معرض  هپاتیت ، اختلالات کلیه ، بیماری های خون ، بیماری های قلبی ، ورم مفاصل بیماری های  اعصاب و روان  یا حتی سرطان — بسته بر شرایط ارثی و یا نقاط ضعف ساختاری بدن شما – قرار می گیرید.
۳ مسمومیت‌های استامینوفنی برهم خوردن تعادل گرمایی بدن، تشنگی مفرط، ضعف و نقصان مواد غذایی مورد نیاز بافت‌های بدن از جمله جنبه‌های منفی روزه‌گرفتن است.
۴- ایجاد حالات عصبی همراه با سردرد، بیخوابی و خستگی مفرط از دیگر عوارض روزه‌ داری است.

۵ – شکستن ماهیچه‌ها و دیگر بافت‌های پروتئنی
۶ – کج‌خلقی، افسردگی، کاهش میل جنسی و احساس کسالت است.
۷ سمی کردن خون با مواد اسیدی، مانع از دفع کامل آنها از بدن نیز میشود.
۸ – روزه باعث کاهش حجم خون و در نتیجه کاهش فشار خون خواهد شد که به سرگیجه، احساس ضعف و یا غش منتهی میشود.
۹- به بهم خوردن ریتم ضربان قلبی میشود. این افت تپش قلب حتی ممکن است در مواردی به مرگ بینجامد.
۱۰ کسانی که روزه می‌گیرند همچنین به کم‌خونی، ضعف ایمنی بدن، آسیب‌های کلیوی یا کبدی مبتلا گردند. همچنین آسیب‌های معده-روده‌ای یا نارسایی‌های گوارشی میتواند تا چند هفته یا چند ماه ادامه داشته باشد. روزه  کاهش سطح هوشیاری و یبوست و سنگ کلیه نیز می شود.
۱۱، پوکی استخوان ، از عوارض دیگر روزه است.


پاسخ ما :

حالا ببینیم که مردمی که در اطراف ما روزه گرفته اند زود مردند یا بیماریی کلیوی و یا کبدی و یا سنگ کلیه دارند یا سم بدن مسمومشان کرده؟ فشار خونشان پایین آمده؟ یا اوره خونشان زده بالا؟!! آیا هیپاتیت سرطان مرض قلب پوکی استخوان؟ غش کرده اند یا نه؟  وووووو  بسراغشان آمده است (چه خبره ؟ اینهمه بیماری )
خواننده گرامی بنده۴۰ سال است بلا انقطاع روزه میگیریم و هیچ نوع بیماری هم ندارم اصلا به دکتری هم برای کبد و کلیه مراجعه نکردم نه فشار خون نه نه غیره ذالک
مادرم که تقریبا ۹۰ سال داردو یقینا از ۹ سالگی روزه میگرفته  و  تا سن ۸۳ سالگی نیز  این کار را ترک نکرده (و حالا ۷ سال  بعلت پیری دکترها منعش کردند و نمیگیرد و قبل از پزشگان اسلام به او گفته بود که طاقت نداری ، نگیر) …. اما موضوع این است که یک مورد از این بیماری ها را در نوجوانی و جوانی و میان سالی و چیری نداشته ،
 مثال سوم پدرم است که تا ۷۹ سالگی که هیچ نوع بیمارییی از این دست نداشته بله البته در این سن هر دو کلیه اش از کار افتاده و بر اثر همین بیماری وفات یافت، اگر دکتری بگوید که علت خراب شدن کلیه پدرت روزه گیری بود میگویم پس روزه فایده دارد که انسان را ۸۰ سال سالم نگه میدارد و بعد مریض میکند

مسلما منظور دکتران مخالف این است که هر کس روزه بگیرد بلافاصله دچار این بیماری ها میشود نه بعد از ۶۰ سال و این همان حرفی است که میخواهم بگویم:
 در زندگی عملی ابدا چنین چیزی دیده نشده که پسرم مثلا ۵ سال روزه گرفته و دچار یکی از این بیماری ها شده باشد و شما نیز به اطرافتان نگاه کنید خیلی ساده در میابید که حرف مخالفان غلط است اگر روزه واقعا این ضرر ها را میداشت بتجربه مردم در میافتند و سالم ماندن  برای هرکسی مهم است

و بعد…
این پزشکان محترم بما تحقیقی نشان بدهند که در فلان جا بعد از ماه رمضان بر روی روزه اسلامی انجام داده باشد یا فلان وزارت بهداشت در فلان کشور این آمار را داده باشد و در همه دنیا حکومت بدست دین گریزهاست در تونس  و ترکیه که حتی حجاب ممنوع بود و  علنی بمردم میگفتند روزه نگیرید تا چرخ اقتصاد کشور معطل نشود اما نمیگفتند وزارت بهداشت ما تحقیق کرده که روزه  ضرر دارد! کو؟ کجاست؟ یک تحقیق درباره روزه اسلامی؟

نکته مهم و جالب
همانطور که شیعه ها برای اثبات مهدی خود میگویند سنی ها هم به مهدی عقیده دارند
ملحدان نیز برای اثبات بد بودن روزه ما، روزه مرتاضان را شاهد میاورند یعنی چه بسا دکترانی که میگویند روزه ضرر دارد مقصودشان روزه های غیر اسلامی و اعتصاب های سیاسی غذا  باشد که مثلا روزه  24 ساعت است یا ۵ روز است و وسطش آب میخورند یا ۴۰ روز است با یک دانه خرما!! آنها حتما ضرر دارند اما در جهان غرب نام همه  اینها (روزه) است روزه ما که از صبح تا شب است نیز در فرهنگ غربی نامش روزه است و آن  بابایی که ۴ روز غذا نمیخورد هم اسم کارش روزه است حالا دکتر میگوید روزه بد است و مقصودش همان روزه کفار است ولی ملحد داخلی با غرض ورزی؛ دانسته یا نادانسته؛  از حرفهای آن دکتر ثابت میکند که روزه ما بد است!! که این خیانت آشکار در نقل خبر است
بعد خود آزاری مرتاض های هندی  چه ربطی دارد به روزه ما؟ روزه ما یک  نه فقط خوشحالی و شادی در فقط افطار دارد که  علاوه بر آن غذا لذیذ میشود یعنی شادی مضاعف است  و اصلا خود آزاری نیست اگر این خود آزاری است پس فرستادن بچه ها به مدرسه هم خود آزاری میباشد ( بدون سختی شادی و راحتی نیست )

نکته  مهم  دیگر
یک راه دیگر برای شناخت این که کدام گروه راست میگویند ، این است که مساله را از جنبه هایی دیگر ببینیم و این دیدن از زاویه های دیگر خیلی آسان است مثلا یکی را من مینویسم :
شرکتهای بیمه عمر به دین شما کاری ندارند و دنبال غرض ورزی نیستند اونها بطور طبیعی برایشان ثابت شده که احتمال مرگ  پیرمرد ۷۰ ساله  خیلی بیشتر از احتمال مردن کودک ۷ ساله است لذا اگر کودک را ببری برای بیمه عمر، پول ماهانه کمی از شما مطالبه میکنند اما اگر مرد ۷۰ ساله را ببری ماهانه هنگفتی میخواهند تا ضرر نکنند  بر همین دید آنها میدانند کسانی که دور شکمشان بزرگتر است زودتر میمیرند پس بر اساس هر سانت یا اینچ بزرگتر بودن دور کمر، پول بیشتری مطالبه میکنند ( برایشان فرقی ندارد که مرد ۴۰ ساله است یا ۶۰ ساله ؛ چرا؟ چون دیدیده که مردان شکم گندذه زودتر میمیرند پس نتیجه اینکه چاقی باعث بیماری های گوناگون  و سبب مرگ زودرس است
این حقیقت اثبات شد
 
ولی  حالا دکترها در مورد روزه اختلاف دارند که مرگ زود رس میاورد یا  مرگ دیر رس !!
پس ما نگاه میکنیم که روزه باعث چاقی میشود یا لاغری ؟ به این ترتیب میتوانیم دکتران حق گو را بشناسیم
تحقیق در دانشگاه های ایران توسط دانشجویان پزشکی ثابت کرد که در رمضان وزن روزه گیرها عموما بین ۵ تا ۷کیلو کاهش میابد  و به  تحقیق نیاز  نیست خودتان را در اول و آخر رمضان وزن کنید !!
مثل این راه های غیر مستقیم زیادی وجود دارد

و حرف آخر درباره روزه

علمای دین معمولا نوعی انحصار طلبی دارند خوششان نمیاید غیر متخصصان، در حوزه آنها وارد شوند ولی وقتی از همین علما میپرسی که من مریضم وکلیه ام درد میکند روزه بگیرم یا نه؟ میگوید از دکترت بپرس اگر گفت نگیر ؛ نگیر بلکه اگر گفت نگیر و بگیری برای سلامتیت ضرر دارد و حرفش را گوش نکنی گناه کار میشوی
پس این جار جنجال برای چیست؟ وقتی که اسلام به مریض حق داده روزه نگیرد و داوری و حرف آخر  را هم بر عهده پزشکان نهاده، پس این هیاهو برای چه؟
اما جناب دکتر تو ثابت کن ضرر دارد تا ما روزه نگیریم اولش خودم نمیگیرم! اما شما در بین خود اختلاف دارید و ۹۹ در صد از شما میگوید که روزه فایده دارد و تجربه هم حرف آنها را اثبات میکند نه ادعای آن یک درصد  را

یک نتیجه گیری مهم
ما در بین اختلاف علما هم میتوانیم به این روش عمل کنیم مثلا شیعه میگوید ابوبکر و عایشه آدم های خیلی بدی بودند و سنی میگوید این دو شخصیت از بهترین انسانها بودند حالا برای شناحت حقیقت، راه غیر مستقیمی را انتخاب میکنیم
یعنی راه شرکت بیمه عمر را !!
به این صورت که میرویم در زندگی پیامبر نگاه میکنیم میبینیم که سنی و شیعه هر دو قبول دارند که ایشان از ما خواستند با زنهای دین دار عروسی کنیم و از خانواده های خوب همسر انتخاب نماییم و رفیقان ما از بین آدمهای خوب باشد، با دانستن این حقیقت نتیجه میگیریم که محال است رسول الله خودشان بر خلاف این دستور خود عمل کرده باشند پس حرف شیعه دروغ و حرف سنی راست است
البته چون دیوار حاشا بلند است شیعه فورا از بین پیامبران جرجیس یادش میاید و میگوید زن لوط و زن نوح هم بود بد بودند اما یادش نمیاید که آن دو زن را الله  با کشتن و عذاب آسمانی طلاق داد و و وجود نحسشان را از انبیاء خود دور کرد در حالیکه پیامبر در اتاق عایشه و سر بر دامان عایشه وفات یافت.
پس ای مومنان پیدا کردن حقیقت آسان است فقط کافیست کمی اندیشه کنید!

مقاله پیشنهادی

راز هستی من در این جهان چیست؟!

راز هستیِ من در این جهان چیست؟! برای چه اینجا آمده‌ام؟! پس از مرگ به …