وسوسه های شیطانی را چگونه از خود دور کنم؟

متن سوال:۱ – من یه مشکل خیلی خیلی بزرگ دارم.نمازهای فرضم رو کامل می خونم(هر ۵وقت) روزه می گیرم.قرآن می خونم ولی متاسفانه بعضی اوقات وسوسه های من رو راحت نمی ذارن.به مطالب و عکس و فیلم های غیر اخلاقی نگاه می کنم.ازبچگی با مسایل غیر اخلاقی آشنا شدم متاسفانه.نمی دونم چه حکمتی وجود داشت.پسر خاله ام تو ۴سالگی منو به این کار ترغیب کرد در حالی که من اونموقع نماز و آیه الکرسی حفظ بودم… بیش از ۱۰۰ بار توبه کردم.برای چند ماه خوبم ولی دوباره….به خدا بیرون از منزل به دختر مردم نگاه نمی کنم به مراسم غیر شرعی نمیرم.خونه مون از مسجد دوره.بعضی نمازارو میرم مسجد.دلم به حال خودم میسوزه.(شرایط ازدواج ندارم چون کار ندارم و مکانی که همسرم و من داشته باشیم.یه اتاق خصوصی) از شما راهنمایی می خواهم. آیا قضیه سحر و جادو در میانه(هرشب سوره های آخر رو می خونم)؟ راهنماییم کنید که چیکار کنم.می ترسم در این حالت بمیرم و تمام عمرم مورد غضب پروردگار باشم.خواهش می کنم مفصل راهنماییم کنید اگه کتاب لازمه بخونم برام بفرستید

 

پاسخ ما:حضرت پیامبر فرمود:[ والذی نفسی بیده لو لم تذنبوا لذهب الله بکم ولجاء بقوم یذنبون فیستغفرون الله فیغفر لهم ] (صحیح )قسم به ذاتی که نفس من بدست اوست اگر گناه نمیکردید الله شما را میبرد و قومی را میاورد که گناه کنند و بعدش از  الله آمرزش بطلبند و الله انها را بیامرزد و فرمود:[ لولا أنکم تذنبون لخلق الله خلقا یذنبون فیغفر لهم ] . ( صحیح ) وأخرجه مسلم

اگر شما گناه نمیکردید، الله مردمی را خلق میکرد که گناه کنند و پس آنها را میبخشد, البته منظور از این حدیث ها این نیست که ما را تشویق به گناه کنند، بلکه مقصود این است که یک حقیقت را بما گوشزد نمایند و آن اینکه ناممکن است انسان گناه نکند 

و پیامبر ما را راهنمایی میکند که بعد از گناه توبه  کنیم و استغفار بطلبیم

آری هرگناهی با استغفار پاک میشود و در این جنگ بین گناه و استغفار بلاخره استغفار پیروز میشود و انسان یا گناه را ترک میکند یا حداقل گناه کم و کم تر میشود 

در حدیث زیر هم  نکته عجیبی است، ببینید:قال النبی  صلى الله علیه وسلم: یجیء یوم القیامه ناس من المسلمین بذنوب أمثال الجبال فیغفرها الله لهم ویضعها على ‏ ‏الیهود ‏ ‏والنصارى- در روز قیامت انسانهای مسلمانی به پیشگاه عدل الهی پیش میشوند که گناهان آنها به اندازه کوههاست ، و پس الله آنها را میبخشد و  گناهان آنها را بر سر افرادی از یهود و نصارا میگذارد!!

این حدیث صحیح ظاهرا بشدت با آیه: ( أَلَّا تَزِرُ وَازِرَهٌ وِزْرَ أُخْرَى) النجم/۳۸- که هیچ کس بار گناه دیگری را بر دوش نمی‌گیرد، مخالف است. بلکه با همه اصول شناخته شده بشری مخالف است و با صفت عدل الهی در تضاد است، اما حدیث صحیح است 

پس راز کار در  چیست؟!! ، من  فلسفه این حدیث را ندانستم تا آنوقت که این خبر را شنیدم: در خبر آمده بود که اسراییل برای کشورهای عربی کانال های  مفت تلویزیونی  با تصویرهاو فیلم های  کاملا عریان درست میکند ! 

چرا ؟ چرایش را ننوشته، اما ما میدانیم چرا ! برای این کانالهای تلویزیونی میسازد که جوانان مسلمان را فاسد کند! پس در روز قیامت هم گناه  بعضی از مسلمانان متوجه اوست و کاری خلاف عدل الهی انجام نمیشود قصدم این است که بگوییم  ریشه بسیاری از مشکلات جوانانی مثل شما (که سعی وتلاش میکنید تا گناه نکنید و موفق نمیشوند)  برمیگردد به محیط  زندگی شما چرا باید در اینترنت هر کثافت کاریی آزاد و رایگان باشد؟!

 

مثال: وقتی که مهریه سنگین است، وقتیکه بزرگترها با رواج های بیهوده ازدواج را مشکل و ناممکن کرده اند، اگر انسانی با وجود کوشش به گناه بیافتد فقط همو مقصر نیست، بزرگترها هم خواه نخواه در گناه او شریکند! همانطور که بدن به غذا نیاز دارد، این بدن نیازهای دیگری نیز دارد البته دستور دین  برای جوانی  که قدرت  ازدواج ندارد، این است که صبر کند، ولی دستور برای جامعه این نیست که راه بندان درست کند و دستور برای بزرگترها  و حکومت ها این نیست که علاوه بر راهبندان، آتش اشتهای گرسنه را بدون آنکه غذایی در اختیارش دهند تیزتر نمایند!! 

پس این فقط گناه جوان نیست بلکه گاهی اصلا گناهی متوجه  جوان نیست، البته گاهی البته مقصودم این نیست که باید  برای حفظ خود از گناه، سعی و  تلاش نکنید ، و چون پر کاهی بر امواج فساد باشید! نه هرگز! اما میخواستم صورت مساله برایتان  واضح تر باشد 

اما در سخت ترین شرایط نیز راهی هست برای مثال: 

– شما میتوانید بطریق مستقیم یا غیر مستقیم مشکل را با پدر یا بزرگتر  خود در میان بگذارید تا برای ازدواج به شما کمک کند 

– میتوانید به دنبال کار بگردید تا شاید آلله گشایشی باز کند 

– میتوانید انتظارات خود را کم کنید و از خانواده ای که به مادیات اهمیت نمیدهند دختر بگیرید و عروسی را خیلی ساده برگزار کنید و به یک اتاق در خانه پدر قانع باشید 

 – و از همه بالاتر دست بلند کنید و دعا کنید و مطمئن باشید که الله دعا را قبول میکند در آخر این دو حدیث را بشما هدیه میکنم: قال رسول الله صلى الله علیه وسلم : " إن ربکم حیی کریم یستحیی من عبده إذا رفع یدیه إلیه أن یردهما صفرا "

پیامبر فرمود: {پروردگار شما کریم و بخشنده ای خجالتی است ، از بنده خود خجالت میکشد وقتی که دست نیاز بسوی او بلند میکند ، رب حیا میکند که دستهایش را خالی برگرداند و چیزی در آن ننهد} پس از الله بخواهید بشما همسر بدهد.

و حدیث دوم : رَسُولَ اللهِ صلى الله علیه وسلم قَالَ:ثَلاَثَهٌ حَقٌّ عَلَى اللهِ عَزَّ وَجَلَّ عَوْنُهُمُ الْمُکَاتَبُ الَّذِى یُرِیدُ الأَدَاءَ وَالنَّاکِحُ الَّذِى یُرِیدُ الْعَفَافَ وَالْمُجَاهِدُ فِى سَبِیلِ اللهِ.سه گروه هستند که الله بر خود واجب کرده که به آنها کمک کند  1 برده ای که میخواهد با کار کردن آزادی خود را بخرد  2 و مردی که برای عفت و پاکدامنی اراده ازدواج داشته باشد  الله او را مدد میکند ۳  و مجاهد را هم الله کمک میکند.

سوال دوم : – ایا ارتباط اس ام اسی با کسی که می خواهی ازدواج کنی به شرط رعایت بعضی مسایل(به کار نبردن هر کلمه ای) جایز هست یا نه؟من دختری را پسندیده ام و با هم چند ماه صحبت کردم به صورت اس ام اسی و لی به خاطر رضای خداوندالان صحبت نمی کنیم.من فعلا شرایط ازدواج ندارم(پول ….)و نمی خوام از دستش بدم چون با ایمان و حجاب کاملی داره واز یک طرف هم می خام بیشتر بشناسمش ….نظر شما را می خواستم آیا رابطه قطع بمونه ؟ در ضمن ایشون چند سال ازمن بزرگتراست آیا از نظر شما اشکالی داره ازدواج ما؟

پاسخ ما: بله تماس اس ام اسی اشکال داره و اصلا جایز نیست! البته این را بدانید که الله هرگز چیزهای خوب را حرام نکرده، و هرچند  این تماس های دخترها و پسرها  بظاهر خوب است اما لطمه های بزرگی به هر دو طرف میزند ( یا به یکی از دو طرف)صحبت را بدرازا نمیکشانم و فقط یک ضرر را مینویسم: معمولا در روابط دختر و پسر در خارج از چهارچوب ازدواج، ولو که منحصر به نامه نگاری ساده باشد باز دو طرف ؛یا حداقل یک طرف؛ برایش حساب بزرگی را باز میکند و دارد و ندار و کار و  مدار زندگیش میشود دوست دخترش یا دوست پسرش!! 

اما خوب توجه کنید که  این نوع علایق روابطی  از  نوع تارعنکبوتی است یعنی  یک طرف براحتی آب خوردن میتواند آن را از بین ببرد و در آن صورت  بطرف دیگر لطمه بزرگی وارد میشود، یا نه! هر دو طرف خواهان ازدواج هستنند اما بزرگترها مخالفت میکنند باز این ناکامی بسیار آزار دهنده است .و گذشته از این، با حلوا حلوا دهان  و کام آدم شیرین نمیشود، پس  اگر طلبکار هستید بروید خواستگاری! 

و اما ازدواج با کسی که با شما اختلاف سنی دارد، اشکال شرعی ندارد، اما در زمانه ما که ازدواج دوم و تعدد رواج ندارد ، اینکار عاقبت خوبی ندارد وارد تفاصیل نمیشوم زیرا که سخن را بدرازا میکشاند! 

نویسنده: محمد باقر سجودی

مقاله پیشنهادی

راز هستی من در این جهان چیست؟!

راز هستیِ من در این جهان چیست؟! برای چه اینجا آمده‌ام؟! پس از مرگ به …