(ن ۚ وَالْقَلَمِ وَمَا یَسْطُرُونَ ﴿١﴾ ؛ن، سوگند به قلم و آنچه مینویسند. (سوره القلم:۱)
شان و عظمت قلم و به تبع آن کتاب که خدای متعال بارها در قرآن کریم از آن نام می برد، خود گویای ارزشی است که کتاب و کتابت در نزد پروردگار جهان داراست. اسلام دین علم و دانش است و مسلمانان را به دانش اندوزی توصیه می کند، انسانهای دانا را با انسانهای نادان برابر نمی داند و درخواست پیامبر از خدا این است که علمش افزون شود. توصیه های ویژه رسول الله صلی الله علیه وسلم و شیفتگی مسلمانان به یاد گرفتن و یاد دادن باعث پیدایش دستاوردهای بزرگ مادی و معنوی بوده است.
با ظهور اسلام، کتابت وحی و پس از آن ضبط احکام و احادیث آغاز شد، و از قرن دوم هجری نگارش و ترجمه کتب در رشته های مختلف شروع شد. در پی تألیف و ترجمه کتب و به منظور حفظ و نگهداری میراث علمی و فرهنگی بشر اولین کتابخانه ها در ممالک اسلامی بوجود آمدند. تا جایی که در قرن چهارم و پنجم هجری کتابخانها های بزرگی در سراسر ممالک اسلامی وجود داشت. در واقع پیدایش کتابخانه از آغازین روزهای اسلام، دستاورد بزرگداشت علم و دانش میباشد.
در فرهنگ اسلامی شکوهمندی هایی است که جهان بشری را به شگفتی و سپاس وامی دارد. کتابهایی که اندیشمندان مسلمان نگاشته اند، کتابخانه هایی که مسلمانان بویژه خلفای مسلمان بنیان نهاده اند،از جلمه شکوهمندی هایی است که همگان را به تعظیم وا داشته است.
آنچه در این مقال شایان گفتگو است، همین توجه ویژه ای است که مسلمانان به کتابخانه ها داشته اند، کتابخانه در واقع، قلب هر مؤسسه آموزشی، پژوهشی و تربیتی است. قوت و ضعف تعلیم و تربیت و تحقیق در هر جامعه ای وابسته به قوت و ضعف مراکز علمی ـ آموزشی آن جامعه است و قوت و ضعف مراکز علمی آموزشی وابسته به قوت و ضعف آن مرکز ( یعنی کتابخانه ها) است.
از تتبع و استقراء در مدارک اسلامی چنین بر می آید که مسلمانان قدرت و قوت تحقیقات نجومی، فن آوریهای پزشکی، پژوهشهای علمی، تربیتی و دینی خود را در قرون طلایی تمدن اسلام مرهون شکوفایی و رونق مجموعه های بزرگ و میلیونی کتابخانه های خود هستند. مسلمانان بسیار سریع به جایگاه برتر کتابخانه ها بعنوان حافظان میراث علمی و فرهنگی بشر، و نقش آموزشی ـ پژوهشی و تربیتی آن در جامعه و مراکز تعلیم و تربیت پی بردند و با همتی تام و عزمی راسخ برای تشکیل و سازماندهی کتابخانه ها آستین همت بالا زدند.
اولین کتابخانه در اسلام
می توان گفت اولین کتابخانه مسلمانان در زمان حضرت معاویه رضی الله عنه توسط خود ایشان بنیان نهاده شده است. یوسف العش در کتاب خود می نویسد: «نخستین بیت الحکمه ( کتابخانه ای) که شناسایی آن برای ما ممکن هست متعلق به حضرت معاویه رضی الله عنه بوده است که پس از دست به دست شدن بین وارثان او به دست خالد بن یزید بن معاویه افتاد و خالد بن یزید اولین فرد در تاریخ اسلام است که کتابخانه ای عمومی تأسیس کرد[۱]
در واقع باید گفت که در زمان خلافت چهار خلیفه نخست، نمی توان از مجموعه کتابها به عنوان کتابخانه ها صحبتی به میان آورد. اما با ظهور سلسله اموی در دمشق و فتح ایران، بین النهرین و شمال آفریقا، دنیای فرهنگی اسلام وارد مرحله جدیدی شد، اولین قدم در این مهم ( کتابخانه) از طرف مؤسس این سلسله یعنی معاویه بن ابی سفیان رضی الله عنه برداشته شد.
مدارک تاریخیِ روشنی در دست است که جمع آوری کتاب چه به صورت شخصی و چه به صورت عمومی از زمان حکومت بنی امیه شروع شده است. به گونه ای که اولین مدارک موجود در باره موجودیت کتابخانه در دنیای اسلامی که مشابه کتابخانه های عمومی امروز می باشد به زمان خالد بن یزید مربوط می باشد.»[2]
کتابخانه ها ونقش آموزشی آنها
کتابخانه ها همواره نقش بسزایی در امر آموزش داشته اند تا جایی که بیشتر کتابخانه های اسلامی، در سده های میانه، بنیادهای آموزشی و فرهنگی بودند که در کنار آموزش، کار کتابخانه های نوین را هم بر دوش می کشیدند. نمونه های بسیاری از کتابخانه هایی که کار آموزش در آنها انجام می گرفت وجود دارد.«در کاخ علی بن یحیای منجم (۲۷۵هـ) کتابخانه بزرگی بود به نام خزانه الحکمه که مردم از جاهای گوناگون برای مطالعه بدان روی می آوردند. حتی برای دانشجویانی که می خواستند در گوشهای از کتابخانه زندگی کنند تسهیلات و هزینههایی آماده شده بود و به آنان خوراک نیز داده می شد.
جعفر بن حمدان موصلی کتابخانهای سرشار داشت که هر کس میتوانست از آن بهره مند شود،حتی به دانشجویان تهیدست کمکهای مالی میکرد، و خود در آنجا به تدریس می نشست.
ابوعلی سوار کتابخانهای داشت که به دانشجویانش ماهانه مقرّری رسمی میپرداخت. و دیگر از کتابخانه بزرگ و زیبای بصره می توان نام برد که دانشجویان برای بهرهمند شدن از این کتابخانه شگفت انگیز به آنجا می آمدند و در درس استادی که همیشه علم کلام میآموخت شرکت می جستند و سرانجام در کتابخانه خزانه شاپور گفت و شنودها و مناظرههایی چهره میبست که ابو العلاء مصری از سرشناس ترین جهرههای آن بود.»[3]
فراوانی، شکوه و عظمت کتابخانه
شور و اشتیاق مسلمانان به علم و دانش و به تبع آن کتاب و کتابت و به پاس بزرگداشت منزلت کتاب، و جهت حفظ میراث علمی و فرهنگی بشر، آنان را بر آن داشت تا توجهی جدی و شایان به کتابخانه ها داشته باشند. از این روکتابخانه های بسیار و معظمی بنیان نهاده شد.
دکتر شلبی در کتاب خود «تاریخ آموزش در اسلام» مینویسد: «کتابخانهها آنچنان فراوان بودند که به سختی میتوان مسجد و یا بنیاد علمیای یافت که فاقد کتابخانه باشد. بدینسان گروههای مختلفی از طبقات اجتماعی گوناگون از این مجموعهها بهره میگرفتند و نیز کمتر مدرسهای در عراق، خراسان، سوریه و مصر پیدا میشد که کتابخانهای نداشته باشد،در واقع به سختی میتوان تک مدرسهای بدون مجموعه کتابخانه یافت.»[4]
توجه جدی مسلمانان به کتابخانهها باعث پیدایش ساختمانهایی سترگ و مستقل برای کتابخانهها شد.«مسلمانان به ساختن ساختمانهایی به عنوان کتابخانههای همگانی اهمیتی سترگ میدادند. برخی از کتابخانهها همانند کتابخانه شیراز، «کردوبا» (قرطبه) قاهره و بغداد در ساختمانهایی جداگانه قرار داشتند با اتاقهایی بسیار برای کاربردهای گوناگون و تالارهایی که جهت مطالعه و تحقیق و اتاقهایی جهت نسخه برداری از دست نوشتها و اتاقهایی برای برگزاری نشستها وانجمنهای ادبی، به گونهای که تمام اتاقها از ابزار آسایش وراحتی جهت مطالعه پر بود.»[5]
آدامز متز در کتاب خود می نویسد:«خواجه نظام الملک در نظامیه بغداد کتابخانه عظیمی را برای دانشجویان و روشنفکران تأسیس کرد که بودجه آن به «یک میلیون و ۵۴ هزار» فرانک طلا میرسید. خلیفه المستنصر بالله عباسی کتابخانه بزرگی برای ملل و نحل مختلف شرق در بغداد بنیان نهاد که صدها کتابدار وصدها هزار جلد نسخه خطی در آن موجود بود. کتابخانه خلیفه العزیز فاطمی یک میلیون و شصد هزار جلد کتاب داشت که در این کتابخانه وسایل گوناگون نجومی، نقشه کرات آسمانی، و یک نقشه بسیار بزرگ جهان نما روی پارچه ابریشمی کبود کشیده شده بود.»[6]
جهت ارایه تصویر مختصری از عظمت و شکوه کتابخانههای مسلمانان می توان نام و شمار کتابهای تعدادی از کتابخانههای بزرگ در تمدن اسلامی را به اختصار به شرح ذیل نام برد: [۷]
بیت الحکمه بغداد ۴۰۰۰۰۰۰ جلد
کتابخانه شاپور بغداد ۱۰۰۰۰ جلد
کتابخانه سلطنتی قاهره ۱۰۰۰۰۰۰ جلد
بیت الحکمه قرطبه ۴۰۰۰۰۰ جلد
کتابخانه دارالحکمه قاهره ۱۰۰۰۰۰ جلد
کتابخانه طرابلس شام ۳۰۰۰۰۰۰ جلد
کتابخانه مراغه ۴۰۰۰۰۰ جلد
و همچنین جهت ارائه تصویری بهتر و روشنتر از جایگاه کتابخانه در تفکر مسلمانان سلف میتوان حقیقت تاریخی ذیل را یاد آور شد، در بررسی تاریخ کتابخانههای مسلمانان حقایق وشگفتی های بسیاری مشاهده میشود. از جمله:«هنگامی که نوح بن منصور سامانی به صاحب بن عباد وزارت را پیشنهاد کرد نپذیرفت، یکی از دلایلش این بود که جابه جا کردن کتابخانهاش که نزدیک ۴۰۰ بار شتر بود دشوار مینمود. بدینسان او ماندن درکنار کتابهایش را بر وزارت ترجیح داد، وی اجازه استفاده آزادانه از کتابخانهاش رابه همگان داده بود و حتی برای آنهایی که از کتابخانه بیشتر استفاده می کردند، جوایزی تعیین کرده بود. و هنگام وفات، کتابخانه بزرگ خود را که بالغ بر ۲۰۶ هزار جلد کتاب بود به شهر ری بخشید.))[۸]
آنچه در این مختصر گفته شد قطراتی از اقیانوس شکوهمندی های اسلام است. این شکوه و عظمت و این توجه قابل تحسین مسلمین به کتابخانهها زمانی ما را بیشتر شگفت زده می نماید که بدانیم تمام این دستاوردها و سایر دستاوردهای علمی، هنری، فرهنگی و تربیتی مسلمانان درست در زمانی صورت می گیرد که طلیعه داران علم و تکنولوژی عصر حاضر در آن دوران در خواب قرون وسطایی خود بسر می بردند، بگونهای که نه تنها با مجموعه های میلیونی کتابخانهها کاملاً بیگانه بودند بکله حتی بسیاری از کتابهای علمی در گوشههای کلیسا به زنجیرها کشیده شده بود و اجازه استفاده عمومی از آنها نبود.
اما سوگمندانه حوادث بسیاری باعث سقوط تمدن و فرهنگ اسلامی شد و با افول تمدن و فرهنگ در سرزمینهای اسلامی کتابخانهها نیز در غروب غمناکی فرو رفتند. حملات وحشیانه مغول و تاتار، یورش غربیان به کتابخانهها، بی همتی و بی علاقگی حکام داخلی و به تبع آن مردم پس از حملات وحشیانه مغولها و تاتارها سبب شد تا بسیاری از کتابخانهها به اصطبل!! تبدیل شوند، بسیاری توسط سر بازان به غارت بروند و بسیاری توسط دلالان طمعکار کتاب خریداری شوند و این سقوطی بود که خیزشی بدنبال نداشت.در بررسی تطبیقی اوضاع کنونی کتابخانههای اسلامی و غربی به وضوح میتوان به عدم خیزش کتابخانههای اسلامی و رشد همه جانبه کتابخانههای غیر اسلامی پیبرد.
نگاهی کوتاه به وضعیت کتابخانههای غیر اسلامی
به عنوان نمونه، فقط به بررسی وضعیت کتابخانههای یک کشور اکتفاء می نمائیم( آنهم به صورت آماری و مختصر.)
کشور روسیه با داشتن ۳۶۰ هزار کتابخانه دارای مجموعهای از بزرگترین کتابخانههای دنیا و بخصوص آسیاست. از مجموعه ۳۶۰ هزار کتابخانه یاد شده، ۱۲۸هزار آن بصورت کتابخانه عمومی در معرض استفاده عموم مردم است.
کتابخانه لنین،با مجموعه ۳۶ میلیونی! خود در صدر کتابخانه های روسیه قرار دارد. مجموعه این کتابخانه به ۲۴۷ زبان! می باشد که ۲۵ میلیون آن به زبان روسی و بقیه به زبانهای دیگر است. بطور مثال این کتابخانه در حدود ۲۰ هزار جلد کتاب در باره ادبیات ایران است!. روزانه به طور تقریبی ۷۰۰۰ نفر مراجعه کننده روسی و غیر روسی دارد و سالانه بیش از ۱۲میلیون جلد کتاب به امانت می دهد. علاوه بر کتابخانه لنین می توان از کتابخانه لنینگراد با مجموعه ۲۸ میلیونی آن نام برد.
همچنین کتابخانه ملی علم و صنعت روسیه با مجموعه ۱۰ میلیونی و کتابخانه آخوندوف با مجموعه ۵/۴ میلیونی در حال سرویس دهی به دنیای اطلاعاتی و پژوهشی خود هستند.
از دیگر کشورها میتوان کتابخانه ملی چین، فرانسه، آلمان، بریتانیا و آمریکا و سایر کشورها را نام برد که هر کدام از آنها دارای مجموعه های ۲۰ الی ۳۰ میلیونی هستند. علاوه بر این کتابخانه کنگره آمریکا دارای ۸۰ میلیون جلد! مواد کتابی و غیر کتابی است که در حال حاضر پیشگام عرضه کتابداری نوین به جهان میباشد.
با این تفصیل به خوبی می توان پی برد که: اگر مسلمانان قدرت و قوت تحقیقات، پژوهشها و فن آوریهای خود را در گذشته مرهون کتابخانههای بزرگ خود بودهاند، امروزه غربیها نیز قدرت و قوت تحقیقات علمی و نو آوریهای صنعتی خود را مرهون کتابخانه های عظیم و باشکوه خود هستند.
کتابخانهها در عصر الکترونیک
آنچه شایان توجه است وضعیت کتابخانهها درعصر الکترونیک میباشد.«موج انقلاب اطلاعاتی که در چند دهه دیگر به کمال خواهد رسید به زودی تحولی شگرف در تمام شؤون زندگی ایجاد میکند و این امری است اجتناب ناپذیر. آنچه مهم است انطباق با چنین شرایط ویژه پیشرفت تکنولوژی واطلاعاتی است. کتابخانهها در عصر الکترونیک مفهوم امروزی خود را از دست خواهند داد، نظام ارتباطی بیکاغذ بر دنیا حاکم خواهد شد، و سلطه کامپیوتر و ارتباطات از راه دور همه جا را تحت پوشش خود قرار خواهد داد.»[9]
استفاده از نوارهای مغناطیسی برای ثبت و ظبط اطلاعات منجر به کنار گذاشتن کاغذ خواهد شد. کتاب الکترونیکی ،کتاب مرجع الکترونیکی، کتابخانه الکترونیکی قابل حمل، جای مشابههای خود را در وضع فعلی خواهد گرفت.»[10]
کتابخانهها به عنوان ابزاری در خدمت علم و تکنولوژی و معارف بشری همواره باید خود را پابه پای چنین پیشرفتهائی بکشانند و الا محکوم به زوال و فنا خواهند ماند. «در برابرتحول سریع تکنولوژی اطلاعات،بعید به نظر میرسد که کتابخانه به عنوان نهادی بتواند پایداری کند،کتابخانه هایی می توانند به بقای خود ادامه دهند که خواستار تلاش و پویایی باشند و بخواهند با واقعیات خود را تطبیق دهند.»[11]
در این شرایط حساس و در عالم وابستگی تکنولوژی و صنعتی و به ویژه اطلاعاتی ،شایسته است بار دیگر با همتی تام و با عزمی راسخ به سازماندهی کتابخانههای مساجد ،مدارس و دانشگاههای اسلامی بپردازیم، شاید در سایه همت و تلاش و با توکل به قدرت خداوند بتوانیم شمهای از دستاورهای گذشته خود را کسب نماییم و بار دیگر شکوهمندیهایی بیافرینیم که مسلمانان سلف آفریدند، از این رو پیشنهاد می شود:
۱- در جهت رشد و شکوفایی مجموعه کتابخانه خود کوشا باشیم، به گونهای که مجموعه شایسته و قابل توجهی برای مساجد، مدارس و دانشگاههای خود فراهم آوریم.
۲- مجموعه ها را بر اساس یکی از طبقه بندیهای رایج در دنیا سازماندهی نمائیم. بخصوص کتابخانههای مساجد ومدارس، که بدون سازماندهی و به شیوهای ابتدایی و در واقع بدون هیچ گونه شیوهای اداره می شوند.
۳- در جهت کامپیوتریزه کردن مجموعه خود و همگام شدن با امکانات اطلاع رسانی روز گامهای اساسی وحساب شدهای برداریم.
امید که کتابخانهها بتوانند جایگاه خود را در جوامع اسلامی ما بیابند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
[۱]-عش،یوسف ، کتابخانه های عمومی و نیمه عمومی عربی در قرون وسطی ، ترجمه اسد الله علوی ص، : ۳۶
[۲]-مکی السباعی، محمد، نفش کتابخانه های مساجد در فرهنگ و تمدن اسلامی، ترجمه علی شکویی،ص: ۱۲
[۳]- شلبی، احمد، تاریخ آموزش در اسلام، ترجمه محمد حسین ساکت، ص: ۱۲۳
[۴]- همان،ص: ۱۵۲
[۵]- همان ص: ۱۵۲
[۶]- متز، آدامز، زندگی مسلمانان در قرون وسطی، ترجمه علی مظاهری ص: ۲۳۹
[۷]- زیدان،جرجی ، تاریخ تمدن اسلام، ترجمه علی جواهر کلام، ص: ۶۳۷
[۸]- مکی السباعی، محمد ، نقش کتابخانه های مساجد در فرهنگ و تمدن اسلامی، ترجمه علی شکویی،ص: ۱۴۵
[۹]- لنکستر، ف،ویلفرد، کتابخانه ها و کتابداران در عصر الکترونیک، ترجمه اسدالله آزاد، ص: ۴۴
[۱۰]- همان،ص: ۹۰
[۱۱]- همان،ص: ۲۰۰