دلایل عقلى و نقلى در زنده نبودن امام زمان! (بخش اول)

اعتقاد به آمدن یک منجی نجات بخش تقریبا در تمامی ادیان وجود دارد و در اسلام نیز چنین اعتقادی رایج است …اما ویژگیهای این منجی چیست؟ و آیا او هم اینک زنده است؟ اینها سوالاتی است که میخواهیم به آنها پاسخ بدهیم ….بر اساس حدیث معتبری از پیامبر اسلام نقل است که ایشان فرموده اند ..مهدی از نسل من است نام او نام من و نام پدرش نام پدر من است …بنابر این هیچ مسلمانی منکر آمدن مهدی نیست اما تنها شیعیان هستند که معتقدند او هم اینک زنده است ! بعبارت دیگر مهدی در آخر الزمان بدنیا می آید و این سخن معقولی است و هیچ سوالی نیز بدنبال ندارد اما اینکه بگوییم او بدنیا آمده و هم اینک در این جهان زندگی میکند امری نامعقول و غیر ممکن است …
 

دلایل زنده نبودن امام زمان را میتوان به دو بخش عقلی و نقلی تقسیم کرد در بخش عقلی به دلایلی میپردازیم که وجود این فرد را در حال حاضر محال میداند و در بخش نقلی به بررسی های تاریخی در این مورد میپردازیم
دربخش نقلی باید به قرآن و احادیث و تاریخ اشاره کنیم …در قرآن هیچ آیه ای در مورد زنده بودن امام زمان نداریم و حتی آیه ای که مستقیما به آمدن این فرد اشاره کند نیز وجود ندارد …عجیب اینکه این پدیده مثلا استثنایی و عجیب که بر تر از همه معجزات خداوند است و اگر واقعیت داشت مهمترین معجزه خدا بود در قرآن نیامده است …. آیاتی که مورد استناد برای اثبات وجود امام زمان است اغلب معانی دیگری دارند بعبارت دیگر افرادی خواسته اند با جستجو در قرآن آیاتی را پیدا کنند تا حرفشان اثبات شود! اما هرگز در این راه موفق نبوده اند ..بعنوان مثال آیه معروف (وَنُرِ‌یدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْ‌ضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّهً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِ‌ثِینَ)﴿ قصص:۵﴾این آیه در بین آیاتی است که داستان موسی و فرعون را بیان میکند چرا که هم آیات قبل و هم آیات بعد آن به داستان موسی و فرعون مربوط میشود و مقصود خداوند هم این است که خداوند قوم مستضعف بنی اسرائیل را از ظلم فرعون نجات میدهد و نجات هم داد ..
حتی اگر بگوییم این آیه به قرن های بعدی هم اشاره دارد و میگوید همه مستضعفان عالم سر انجام بر مستکبران پیروز میشوند بازهم دلیلی بر زنده بودن الان امام زمان نیست ..این اتفاق خواهد افتاد پس از تولد ایشان ……یا آیه معروف (بَقِیَّتُ اللَّـهِ خَیْرٌ‌ لَّکُمْ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ وَمَا أَنَا عَلَیْکُم بِحَفِیظٍ ) هود: ٨۶﴾ .یعنی کارهایی را برای خدا انجام میدهید باقی می ماند …
آیات قبل و بعد این آیه هم هیچ ربطی به امام زمان نداشته و ندارد ..و اصولا بقیه الله یعنی باقیمانده برای خدا. حال چه کسی فهمیده که بقیه الله یعنی امام زمان ! آن بحث دیگری است. سایر آیات نیز که اصولا هیچ ارتباطی با این موضوع ندارند.
اما احادیث …حدیث معروف پیامبر که مهدی از نسل من است هیچ مشکلی را حل نمی کند چرا که نسل پیامبر منحصر به ۱۱ امام نیست تمام فرزندان امام حسن از نسل پیامبر و حضرت فاطمه هستند  در حالیکههیچکدام آنها امام نیستند! اگر امام زمان مثلا از نسل یکی از فرزندان امام حسن باشد حدیث معتبر است به همین ترتیب تمام فرزندان امام حسین تمام فرزندان امام باقر نه فقط امام جعفر صادق و تمام فرزندان امام کاظم نه فقط امام رضا و ….و شما براحتی میتوانید بگویید این نسل هم اینک در این جهان زندگی میکند ..نسلی که از آنها در زمانی نامعلوم مهدی متولد خواهد شد … 

 

اما اینکه مهدی فقط فرزند امام حسن عسکری است بسیار عجیب است …اولا نام پدر مهدی در اینصورت حسن است نه عبد الله و این بر خلاف گفته پیامبر است ..و دیگر اینکه اصولا امام حسن عسکری عقیم بودند و فرزندی نداشتند ..لذا پس از وفات ایشان مایملکشان بین برادرشان جعفر و مادرشان تقسیم شد و هیچ سهمی برای مهدی باقی نماند!
میدانید شیعیان که از طریق امام حسن عسکری منتظر تولد مهدی بودند ناگهان با وفات ایشان شوکه شدند و امامت را در خطر دیدند لذا بیش از بیست فرقه شیعی پس از این رحلت بوجود آمد گروهی گفتند امام حسن عسکری نمرده و زنده است گروهی گفتند امام هادی همچنان امام است گروهی جعفر برادر امام را امام بعدی دانستند و …اما در این میان ۴ مرد زرنگ هم پیداشدند افرادی که در بین شیعیان نفوذ داشتند و فرصت خوبی برای جمع مال و ثروت به دستشان آمده بود …آنها داستان عجیبی را سر هم کردند …امام حسن عسکری فرزندی داشته اما کسی او را ندیده است ولی ما او را دیده ایم و بعد در برابر این سوال که او کجاست جواب دادند او در سرداب خانه مخفی شده است! و هنگامیکه برای دیدن او به سرداب رفتند این داستان اینگونه تکمیل شد که او از سرداب غیب شده است …
نواب اربعه شک داشتند که آیا این داستان دروغین را میتوان در باور ساده لوحان جا انداخت یا نه؟ اما گذشت زمان به آنها کمک کرد و عده ای این داستان تخیلی را باور کردند اما آنها هرگز تصور نمی کردند که صدها سال بعد نیز انسانهایی هستند که هنوز هم این داستان را باتور میکنند و هر روز چندین بار دعای فرج میخوانند و به خداوند میگویند عجله کن و امام زمان گم شده در سرداب را بفرست که مادیگر طاقت نداریم !
اما خداوند تا بحال هیچ توجهی به این در خواست آنها نکرده است! اما اینکه چرا نواب اربعه ! چنین افسانه ای را ساختند کاملا روشن است آنها مامور وصول خمس و دریافت پول از شیعیان بودند و اگر به تاریخ رجوع کنید این چهار نفر جز پول جمع کردن کار دیگری انجام نمی دانند! آنها به مردم میگفتند خمس و زکات را بدهید و ما آنرا به امام زمان میدهیم …البته برای اینکه گرفتار نشوند هم چاره ای اندیشیدند مثلا میگفتند ما خمس و زکات را زیر درخت میگزاریم و امام زمان می آید و بر میدارد و هنگامیکه مردم از آنها رسید میخواستند میگفتند که امام زمان فرموده نباید کسی خط مرا ببیند!چون معلوم بود که اگر چهار خط متفاوت را میدیدند به دروغ بودن آن پی میبردند!
و البته برای اینکه مردم موضوع را قدری جدی بگیرندگفتند حتی نام امام زمان را نیاورید که دنیا بهم ریزد نبادا بگویید محمد ابن حسن! فقط بگویید حجت یا ولی عصر! و نام امام زمان را بصورت حروف جدا از هم نوشتند م ح م د! و این شاهکار هنری هنوز هم در کشور ما رعایت میشود اما کسی نمی پرسد که گفتن محمد ابن حسن باعث چه تحولی در جهان میشود؟؟؟!!!
بهرحال این سریال چند قسمتی است …قسمت اول دلایل نقلی بود که تا حدی به آن پرداختیم اگر عمری بود تا قبل از ظهور امام زمان ! قسمت دوم که دلایل عقلی است مطرح میشود و در بخش سوم هم میرویم سراغ مدرک و نگاهی به کتابها می اندازیم و این موضوع را با دقت بیشتری بررسی میکنیم …یادم امد که بچه های مدرسه روزی یکبار یا بیشتر دعای فرج میخوانند و در تمام مساجد و در همه مجالس و مراسم این دعا حرف اول را می زند و بعد از هر اذان هم پخش میشود ..حال معلوم نیست خدایی که خودش امام زمان را غیب کرده چرا او را نمی آورد ؟ و اگر دلش نمی خواهد بیاورد ما چکاره بیدیم ؟

 

دلایل عقلی زنده نبودن امام زمان بسیار واضح است و هر وجدان با انصافی براحتی آنرا میپذیرد …در اینجا با دو فرض روبرو هستیم یا امام زمان را باید موجودی غیر طبیعی و مافوق بشری تصور کنیم یا اینکه او را مانند سایر امامان و پیامبر اسلام فرض کنیم ...
اگر امام زمان را موجودی مافوق بشری تصور کنیم بنابر این او دارای توانایی های ویژه ای میشود مثلا کسی که دیده نمیشود یا حداقل میتواند خودش را غیب کند یا میتواند از نقطه ای به نقطه دیگر طی الارض کند یا اینکه غذایش از آسمان نازل میشود و …..در این صورت حساب ایشان از همه جداست هیچیک از امامان اینگونه نبوده اند همه آنها غذا میخوردند در بین مردم دیده میشدند به زندان می افتادند زن و بچه داشتند دارای شغل بودند و کار میکردند تنها تفاوت آنها با دیگران تقوای آنها بود که آنها را بر دیگران برتری میداد حتی پیامبر نیز زندگی عادی داشت و تنها تفاوت او استفاده از وحی بود قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ‌ مِّثْلُکُمْ یُوحَىٰ إِلَیَّ ﴿الکهف: ١١٠﴾ ای پیامبر بگو من هم مانند شما بشر هستم فقط به من وحی میشود ..
بنابر این این فرض از بنیان باطل است و هرگز خداوند چنین مشیتی نداشته است و در مورد کسی از آن استفاده نشده است علاوه بر آن عالمان شیعه نیز چنین اعتقادی ندارند آنها میگویند امام زمان در این جهان مانند افراد عادی زندگی میکند اما ما ایشان را نمی شناسیم لذا ممکن است او را ببینیم اما نمی فهمیم او امام زمان بوده است و حکایت های گونانی که از افراد مختلف نقل میشود حاکی از مرئی بودن ایشان است بعنوان مثال ساختن مسجد جمکران در قم پس از نقل این حکایت که فردی امام زمان را در بیابانهای قم دیده و ایشان گفته که در آن محل مسجد بسازید بوجود آمده است همینطور حکایتهایی که میگوید امام زمان در کربلا یا نجف دیده شده است بنابر این فرض فضایی بودن ایشان مردود و باطل است
 اما فرض دوم اینکه امام زمان موجودی عادی است مثل بقیه اما افراد او را نمی شناسند و فقط کسانی که به مقامات عالی روحی و معنوی برسند میتوانند ایشان را بشناسند و با او گفتگو کنند اگر این سخن را باور کنیم آنوقت باید به مجموعه ای از سوالات بی انتها پاسخ دهیم ..هر سوال سوال دیگری را بدنبال می آورد و ما را به بن بست عجیبی می رساند ..مثلا ایشان کجا زندگی میکند؟ خوب اگر در کره زمین باشد ایشان باید در یک کشوری زندگی کند یا در قاره آسیا یا اروپا یا آمریکا یا آفریقا و استرالیا …ایشان باید خانه ای داشته باشد و وسایلی برای زندگی ..پس امام زمان دارای یک خانه است و قطعا نیاز به یخچال و قالی و تلویزیون و تلفن و …..دارد حتی اگر هیچکدام آنها را نداشته باشد حد اقل به آب و برق نیاز دارد …و برای خرید خانه نیاز به شناسنامه دارد و برای پرداخت پول آب و برق و خرید غذا و لباس نیاز به پول دارد ..حال او چگونه ناشناس می ماند؟ شناسنامه او چه اسمی دارد ..مثلا محمد فرزند حسن ..! یا نه شناسنامه جعلی دارد ! آنوقت امام زمانی که شناسنامه جعل میکند چه امامی است؟ ادامه دهیم ….او مخارجش را چگونه تامین میکند؟ کار میکند؟ در چه محلی و چه شغلی؟ و ممکن است قرنها ناشناس کار کند؟
 چه کار دولتی چه آزاد ! بهرحال دوستان و همکارانی پیدا میکند که او را می شناسند آیا زن دارد؟ اگر انسان عادی است مثا سایر امامان به زن نیاز دارد و قطعا صاحب فرزند یا فرزندانی است …حال همسر ایشان که عمر معمولی دارد پس از حداکثر صد سال مرده است بنابر این ایشان از هشتصد سال پیش یا از هزار سال پیش تا بحال زنان متعددی داشته که فوت کرده اند ! آنوقت پدر زن و مادر زن ایشان ..برادر زن و خواهر زن و با جناق ایشان چگونه او را نشناخته اند؟ آنها از خود نپرسیده اند که این فرد چرا پیر نمیشود؟ و این خبر آیا میشود پنهان بماند؟ مثلا ایشان به آنها بگوید این راز را فاش نکنید ..حال تعداد کسانی که این راز را میدانند بسیار زیاد میشود ….فرزندان ایشان نمی پرسند چرا پدر ما پیر نمیشود؟ آنوقت او باید الان شاهد زندگی نتیجه های نتیجه و نبیره و ندیده و ..باشد در حالیکه خودش زنده است!
در دنیایی که لاله و لادن معروفیت جهانی دارند ..یک پیر مرد روستایی نود ساله در دور افتاده ترین روستاها بسرعت معروف میشود ..اینتر پل یا پلیس بین اللمل کوچکترین حرکتی را شناسایی میکند و صدام برای مخفی شدن در یک کشور وضع دشواری دارد و بن لادن در تعقیب جهانیان است و ….چگونه این فرد را نه کسی میبیند و نه میشناسد ؟؟؟ البته این سوالات پایان ندارد او چگونه مسافرت میرود ؟ با گذرنامه یا بدون آن؟ اگر گذرنامه داشته باشد که شناسایی میشود و اگر ندارد چگونه سفر میکند ؟ با هواپیما میرود یا کشتی یا قطار ؟ یا نه ایشان در یک جزیره در وسط اقیانوس ارام زندگی میکند جایی که هیچکس نیست او تنها ست ..پس دیگر در جمکران نباید دیده شود به کربلا نمی تواند بیاید و ….و آنوقت امام زمان داخل یک جزیره متروک چه فایده ای بحال شیعیان دارد؟ بقیه این ماجرا را در فرصتی دیگر خواهم نوشت …….

 

نویسنده: عبدالله

مقاله پیشنهادی

راز هستی من در این جهان چیست؟!

راز هستیِ من در این جهان چیست؟! برای چه اینجا آمده‌ام؟! پس از مرگ به …