چرا پیامبرصلی الله علیه وسلم ،امامت علی رضی الله عنه را در مکه و یا عرفات به مردم معرفی نکرد؟!

توضیح سؤال: بسیاری از مردم که به همراه پیامبر به حج رفته بودند به مدینه باز نمی‌گشتند؛ بلکه بعضی که اهل شهر مکه بودند در همان شهر می‌ماندند و بعضی که اهل طائف بودند مستقیما به طائف می‌رفتند و بعضی دیگر که اهل یمن بوده به یمن می‌رفتند. [وهیچ‌کدام مسیر‌شان از غدیر خم نمی‌گذشت تا شاهد ابلاغ جانشینی علی از جانب رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلّم باشند.] پس اگر حضرت قصد این می‌داشتند که در روز غدیر امامت علی را اعلام کنند باید آن را در حجه‌الوداع ابلاغ می‌کردند. پس حال که حضرت این‌گونه نکردند و سخنی که مربوط به امامت علی بشود نفرمودند و هیچ کس نیز در این رابطه روایتی نه ضعیف و نه صحیح نقل نکرده است و حتی آن حضرت در خطبه خود نامی از علی هم به زبان نیاوردند در حالی که این مجمعی عمومی بود که همه حاجیان در آن حضور داشتند پس معلوم می‌شود که حضرت مأموور به ابلاغ امامت علی نبوده‌اند.
منهاج السنه النبویه، ج ۷، ص ۳۱۵ تا ۳۱۷٫

پاسخ شیعه ها :
۱ ـ رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلّم کاملا تابع وحی است
رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلّم کاملاً تابع وحی است، و چون آیه ابلاغ در غدیر نازل شده است او نیز مأمور است تا همان مکان و نه هیچ مکان دیگری به این امر اختصاص یابد. که در ادامه، روایات اهل سنت مبنی بر نزول آیه ابلاغ و اکمال در غدیر خم ذکر می‌گردد.
۲ ـ تمام فتنه‌ها از مدینه برخواهد خواست.
مشکلی که برای خلافت و امامت امیر المؤمنین علیه السّلام می‌تواند پیش آید بیش‌تر می‌تواند از ناحیه جمعیت مسلمان قریش و ساکنان مدینه ایجاد گردد (همان‌گونه که بعد از وفات پیامبر تجربه شد) و نه از ناحیه مسلمانان دور دست هم‌چون یمن و طائف و یا سایر دیار، از این رو خداوند پیامبر خویش را مأمور می‌سازد تا بیشترین تأکید و توجه مردم را در منطقه‌ای که تجمع مردم بیشتر به آنها معطوف است عملی سازد.
۳ ـ منی و عرفات و یا مکه نا مناسب برای معرفی امیر المؤمنین علیه السّلام
منی و عرفات و یا شهر مکه محلی است که تمام توجه مردم در ایام حضور در آن مکان، به عبادت و تضرع و انقطاع الی الله و اعمال مخصوص به آن مکان و زمان مبذول می‌گردد و هر گونه برنامه‌ای دیگر در آن سرزمین، یا توجه مردم به عبادت را متوجه خود می‌سازد و یا اهمیت ویژه آن امر را از بین می‌برد.
۴ ـ اعلام عمومی در مدینه بر آموزشی بودن حجه الوداع
از ابتدای امر و قبل از حرکت کاروان حجه الوداع در مدینه ندا داده شده بود که رسول خدا برای آموزش احکام و مناسک حج عازم مراسم حج هستند.
رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلّم به مؤذنان امر فرمود تا در تمامی شهرها و دیارها اعلام کنند که رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلّم در این سال (سال آخر عمر پیامبر) قصد حج دارند و منظور و غرض از این حج آموزش و تعلیم مناسک و اعمال حج است تا این مناسک برای همیشه بین مردم بماند …
إرشاد القلوب، ص ۳۲۸ ـ بحار الانوار،ج ۲۸، ص ۹۵ و ج ۳۷، ص ۱۱۵ و ج ۲۱، ص ۳۷۸، باب ۲۶٫
از این رو شاید بتوان این‌گونه گفت: که خدا و رسول او نخواسته‌اند هر‌گونه امری که از توجه مردم به آموختن و تعلیم مناسک و اعمال حج می‌گردد را در ایام حضور در مکه و عرفات و منی مطرح سازند.
۵ ـ تایید مناسبت غدیر در معرفی امیر المؤمنین به پیام تبریک دیگران
شرایط و ظروف زمانی و مکانی در غدیر به حدی مهیّا و مناسب بوده است که جمعیت حاضر در غدیر که جلو آمده و با امیر المؤمنین علیه السّلام بیعت کرده و دست داده و با کلماتی هم‌چون «بخ بخ لک یا بن ابی طالب!» تبریک گفته و در مرئی و منظر تمام حاضران در غدیر این اتفاق را به عنوان سندی ماند‌گار در تاریخ ثبت نمودند.

پاسخ اهل سنت:
الله رحمت کند ابن تیمیه را …..براستی که به تنهایی امتی بود
این ایراد را نخستین بار، ابن تیمیه از شیعه ها پرسید:
(( اگر رسول الله میخواست علی را خلیفه اعلام کند بهترین مکان عرفات بود نه ۹ روز بعد در غیر خم))

و همه میدانیم که در خطبه عرفات رسول الله صلی الله علیه وسلم حتی اشاره ای هم بنام علی نکرد
شیعه به این ایراد ۵ پاسخ داده! پاسخ آخرینش اصلا ربطی به سوال ندارد و شیعه بیچاره فقط خواسته صفحه را پر کند.و فراموش نکنید که پر گویی توسط شیعه، وسیله ای است برای بیرون رفتن از تنگنا.

 اما ۴ جواب دیگرش را بررسی میکنیم.
در جواب اول گفته الله اینطور خواسته، اما بحث ما و شما این است که الله نخواسته اگر میخواست در عرفات میگفت پس جواب اولش بسیار زشت است و به این میماند که یک ملحد ازما بپرسد به چه دلیل میگویید قران کتاب الله است؟؟
و ما بگوییم الله اینطور خواسته.
او که ملحد است! او که الله را قبول ندارد!!
بر این قیاس ما که شیعه نیستیم !!ما که اصل حرف شما را قبول نداریم شما باید رفتار عجیب خدای خود را نیز
مشخص کنید که چرا مکان نامناسب را انتخاب کرد ؟ خدای شما غیر از الله ماست!!
درپاسخ دوم: گفته رسول الله صلی الله علیه وسلم برای این خلافت علی را، به اهل طایف ویمن و غیره ابلاغ نکرده ، چون اونها مهم نبودند، مهم مدینه بود!
در جواب میگویم: شما مدعی هستید که مرتدین در زمان ابوبکر به این خاطر شوریدند که دیدند ابوبکر بر خلاف آیه بلاغ و فرموده رسول صلی الله علیه وسلم در غدیر خم ،عمل کرده و خود به جای علی نشسته!
حالا اگر رسول الله بمردم یمن و طایف و اهل بادیه و مردم مکه نیز اینرا میگفت که غیر از علی خلیفه ای را قبول نکنید بنظر شما بهتر نبود؟ صد البته که بود ، پس اصلا قصه جانشینی علی دروغ است و الا مکیان و یمنیان و طایفیان و اهل بادیه نباید بیخبر میماندند…
اصلا این حرف چه معنی دارد که مردم مدینه مهم بودند نه دیگران ؟؟!!!
درست است که تهران مهم است اما این مانع نمیشود که خبر جانشینی علی خامنه ای؛ بعد از خمینی؛ در مشهد و و …
تبریزو اهواز هم اعلام شود اینکه رسول الله صلی الله علیه وسلم برای مشهدی ها و اصفهانی ها ( اهل طایف و مکه ) نگفته خود بهترین دلیل است که خطبه غدیر خم درباره امر عظیم خلافت نبوده است
در دلیل ۳ و ۴ شیعه میگوید که چون عرفات جای آموزش و عبادت بود پس رسول الله صلی الله علیه وسلم مناسب ندید جانشینی علی را در آنجا اعلان کند!!!
ای جاهلان! ای نادانان! آخر کدام آموزش مهمتر بود از آموزش امامت بعد از نبوت ؟؟ و پیش شما شناخت ولایت مهم ترین عبادات است !!
دوما اگر حج جای اینکارها نیست پس این برائت از مشرکین شما در حج برای چیست ؟ و پس چرا آرامش مردم را درمراسم حج بهم میزنید ؟
و با شعار های توخالی عبادت آنها در ایام حج خراب میکنید؟!!
حج جای این است که تو شعار سیاسی بدهی!! اما جای این نیست که جانشینی علی در خلال آن اعلام شود؟؟!!
ای شیعه آیا بهتر نبود بجای جواب دادن ساکت میشدی و آبروی خود را نمی ریختی ؟!
وجواب پنجم انها اصلا ربطی به سوال ما ندارد..

حالا ای خواننده شیعه:
تو میببینی علمای شیعه جوابی ندارند، پس آیا سزاور است از ترس چماق آنها همچنان به این عقیده منحط و غیر قابل دفاع چنگ بزنی ؟
آیا ترس از الله سزاوارتر است یا ترس از این موجوداتی که اگر الله نخواهد هیچ ضرری نمیتوانند به تو برسانند؟
و اگر تو تسلیم الله باشی الله از تو درمقابل اینها دفاع خواهد کرد :
إِنَّ اللَّهَ یُدَافِعُ عَنِ الَّذِینَ آمَنُوا إِنَّ اللَّهَ لَا یُحِبُّ کُلَّ خَوَّانٍ کَفُورٍ ﴿الحج: ٣٨﴾
«بدرستیکه الله از مومنان ( ىر مقابل دشمنانشان ) دفاع میکند و براستی که الله خائنان کافر را دوست ندارد»
ای برادر شیعه:
وقتی الله ترا در صورت ایمان، حمایت میکند و از تودفاع مینماید، پس سزاوار نیست که از ملایان خائن به قرآن ،ترسی بخود راه دهی بلکه سزاوار است که آنها ، از تو و از الله ی تو بترسند !!

 

نویسنده: سجودی

مقاله پیشنهادی

راز هستی من در این جهان چیست؟!

راز هستیِ من در این جهان چیست؟! برای چه اینجا آمده‌ام؟! پس از مرگ به …