آیا قرآن شفیع قرار دادن بزرگان را قبول دارد؟

شیعه میگوید بله و ودلایل مختلفی ذکر میکند که ما هم به همگی آنها جواب داده و میدهیم از جمله استدلال های آنها یکی هم این است:
ادعای شیعه:
خداوند خطاب به پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله وسلم می فرماید:
«وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوکَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا رَحِیمًا» النساء / ۶۴ .
و اگر آنان، هنگامى که به خود ستم مى‏کردند (و فرمانهاى خدا را زیر پا مى‏گذاردند)، به نزد تو مى‏آمدند و از خدا طلب آمرزش مى‏کردند و پیامبر هم براى آنها استغفار مى‏کرد خدا را توبه پذیر و مهربان مى‏یافتند .
این آیه صراحت دارد که آمدن به سراغ پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم و او را بر در درگاه خدا شفیع قرار دادن، و وساطت و استغفار آن حضرت براى گنهکاران نه تنها شرک نیست؛ بلکه سبب پذیرش توبه، و رحمت الهى نیز می‌شود.
اگر وساطت، دعا، استغفار و شفاعت خواستن از پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم شرک بود، چگونه امکان داشت که خداوند چنین دستورى را به گنهکاران بدهد !
به این نکته نیز باید توجه داشت که پیامبران و ائمه علیهم السلام آمرزنده گناه نیستند؛ بلکه آن‌ها فقط مى‏توانند از خدا طلب آمرزش کنند و از آن‌جایی که آن‌ها بندگان برگزیده خداوند هستند و در نزد خداوند آبرو دارند، خداوند شفاعت آنان را می‌پذیرد ولی آمرزنده حقیقی خداوند است.

پاسخ اهل سنت:
از اول این را بگوییم ما تا اینجا با شیعه اختلافی نداریم که از بزرگان و یا حتی آدم عادی یا کودکان تقاضا کنیم که برای ما دعا کنند و برای ما آمرزش بخواهند این کمک خواهی را هم قرآن تایید کرده هم سنت و هم عمل یاران پیامبر .
اما اختلاف ما با آنها این است که ما میگوییم که این بزرگ باید زنده باشد نه مرده.
دوما :شیعه در درک معنی آیه چند اشتباه عظیم مرتکب شده که بعضی را اینجا:  www.islamtxt.net/content/question/372
نوشتیم و حالا چون ادعا های دیگری را مطرح کرده اند، پس در پاسخ میگوییم:
این آیه درباره شفاعت نیست درباره عذر خواهی ظالم از مظلوم و رد مظالم است
آیه فوق به ظالمان هم عصر رسول و ظالمان در حق رسول پند داده که بروند از رسول الله عذرخواهی کنند تا رسول از آزاری که آنها درحقشان مرتکب شده بودند، بگذرد و از الله برایشان طلب مغفرت کند.

درست مثل برادران یوسف که علاوه بر نافرمانی الله، باعث آزار پدر و برادر هم شدند
لذا از پدر خواستند برایشان آمرزش بطلبد و پدر اگر هنوز ناراضی بود میگفت هرگز نمی طلبم اما یعقوب با اعلام این خبر که برایتان آمرزش میطلبم در حقیقت این را هم گفت که شما را بخشیدم.
آیه فوق دارد برای صدمین بار یک قانون طلایی اسلام (توبه پذیری الله) را بیان میکند
اما توبه شرایطی دارد و حلالیت طلبی از صاحب حق یک شرط مهم آن است
مثلا آنهایی که برادران یوسف وار، رسول الله را آزار دادند، اگر مثل پسران یعقوب میامدند که یا رسول الله برایمان آمرزش بطلب
این گفته به این معنی بود که آنها نیز مثل برادران یوسف از کار خود نادمند و توبه کرده اند و خواهان عفو و درگذری پدر گونه،از رسول الله هستند.
اما آیه هرگز تفسیر کننده کارهای نیست که شیعه انجام میدهد.
شیعه قبر و بارگاه میسازد و از مرده طلب شفاعت برای آمرزش میکند! و برای مرده گریه وزاری و عجز و لابه میکند و عوض آنکه الله را بستاید، روز و شب مرده را ؛بطمع کسب خیر از او؛ میستاید.
تصور کنید از ۱۱ برادر یوسف یکی از کار خود نادم نمیبود و پیش پدر نمیامد و از ایشان طلب بخشش؛ بخاطر آزار و اذیت؛ نمیکرد و از پدر نمیخواست که برایش آمرزش بطلبد
اما بعد از مرگ یعقوب همین پسر عاصی، شیعه وار میرفت سر قبر یعقوب که پدر غلط کردم که ترا آزار دادم ای پدر حالا که مردی مرا ببخش!! عوضش برای قبرت گنبد طلایی میسازم !!
آیا این کار عاقلانه و پسندیده است؟ از عالم شیعی بعید نیست که لجوجانه جواب دهد بله پسندیده است !!

از کسی که شاگرد مکتب محمد باقر مجلسی است چنین جوابی بعید نیست
این چنین مردم براستیکه (چون اصرار بر روش باطل دارند) مسخ شده اند و براستی که الله بر قلبشان مهر زده است!
ما به فردی که میرود سر قبر رسول الله و میگوید: (ای نبی الله شفیع من شو پیش الله چون تو آبرو داری من ندارم)

ما به این مرد بی آبرو میگوییم اگر پیش ارحم الراحمین آبرو و حیثیت نداری و لایق ترحم در نزد او نیستی،پیش اصغر الراحمین (در مقایسه با الله،اصغر الراحمین ) به طریق اولی بیشتر منفور هستی.
مادر که به تو رحم نکند دایه هرگز نمیکند دایه مهربانتر از مادر هرگز نمیشود، مخلوق مهربانتر از خالق هرگز نمیشود.
پس شفیع قرار دادن مرده، نه عاقلانه، و نه دستور دین است.

 

نویسنده: محمد باقر سجودی

مقاله پیشنهادی

راز هستی من در این جهان چیست؟!

راز هستیِ من در این جهان چیست؟! برای چه اینجا آمده‌ام؟! پس از مرگ به …