خاطرات یک مستبصر از ازدواج موقت و پیامدهای سوء آن …

الحمدالله الله…. و بعد تشکر برای کسانى که این قسمت از سایت را فراهم نمود برای ما تا ما هم نظرات خود را اعلام کنیم و بدرستی و یا اشتباه خود پی ببریم و مثل آن فرقه ای نباشیم که میگویند حرف و نظر فقط مربوط به ما میباشد که درحوزه ها درس خواندیم و باید از ما بدون تحقیق و سوال و یا دادن نظرتقلید کنید.
اما بعد درباره متعه نظرات بسیاری داده شده در همه فرقهای اسلامی، من تا جایی که توان داشتم تحقیق کردم و دریافتم که متعه عین زنا میباشدچه بسا بدتر زیرا که در لوا و زیر پرچم دین این امر صورت میگیرد و کارهایی که به اسم دین انجام میشود اگر تجاوز به حقوق کسی را داشته باشد ممکن است فرد یا گروهی را از دین متنفر و منزوی کند.

اما دلیل های ذیل مبنی بر تجویز یا تحریم متعه که تحقیق کردم را میاورم، باشدکه نا آگاهان طرفدار این عمل زشت به خود آمده وکمی تعقل کنند. کتاب کافی یکی ازبزرگترین کتب فقهی شیعیعان میباشدکه آنرا جز کتب اربعه میخوانند و بیشتر احکام خودرا ازین کتاب استخراج میکنند و چون صحبت به درازا نکشد در ارزش کتاب کافی نزد شیعیان به یک حدیث بسنده میکنیم:
علما شیعه معتقدندکه کتاب کافی برامام زمان (مهدی علیه السلام) عرضه شد و آن حضرت فرمود: الکافی کاف لشیعتنا «همین کتاب کافی شیعیان ما را بس و کافی است» مقدمه کافی صفحه هشت)
و باید گفت که تمام علمای شیعه از جمله مجلسی و صدوق و غیره راجع به کتاب کافی تحسین بسیارکرده اند ( نویسنده کتاب کافی شخصی است بنام ابی جعفرمحمد ابن یعقوب ابن اسحاق الکلینی الرازی) این کتاب شامل ۱۶۱۹۹حدیث میباشدکه علامه مجلسی در تالیف خود موسوم به «مراه العقول» فی شرح اخبار الرسول حدود۹۰۰۰ حدیث این کتاب را صحیح ندانسته و استاد محمد باقر بهبودی نیزفقط ۴۴۲۸ حدیث کافی را صحیح دانسته، تو خود بخوان حدیث این مجمل را.
دراین کتاب آمده: امام صادق علیه السلام فرمود: هرکه تعصب ورزد و یا برایش تعصب ورزند و او سکوت کند رشته ایمان را ازگردن گشوده است و نیز فرمود: هرکه تعصب بورزد خداوند روز قیامت او را با دستاری از آتش برانگیزد (اصول کافی ج۲ باب العصبیه ص۳۰۷و۳۰۸ . این حدیث اسنادش نیکو و صحیح میباشد و این را گفتیم تا بعد از روشن شدن حق در باب متعه کسی تعصب نورزد البته آنکسی که دلش مملو از آتش شهوت باشد بر تعصب خود اصرار خواهد کرد.

درابتدا به احادیثی در این زمینه میپردازیم سپس به زیان های متعه:

۱-شیخ الطایفه شیخ طوسی در استبصار میفرماید: عن زید بن علی عن آبائه عن علی ابن ابیطالب علیه السلام قال: حرم رسول الله صلی الله علیه وسلم لحوم الحمر الاهلیه و نکاح المتعه (زید ابن علی ازقول پدرانش علی ابن ابیطالب علیه السلام روایت کرده است که گفت: پیامبر صلی الله علیه وسلم گوشت خران اهلی و نکاح متعه را تحریم فرمودند.الاستبصارج۳/۱۴۲ شماره حدیث ۵-۵۱۱ چاپ سوم تهران.

برای آشنایی بیشتر با شیخ طوسی به کتب شیعیان مراجعه شود)
۲- همین حدیث دروسایل الشیعه شیخ حرعاملی ۱۴/۴۴۱ نیز آمده.
۳- ازامام صادق علیه السلام سوال شد آیا مسلمانان در زمان رسول الله صلی الله علیه وسلم متعه میکردند؟ فرمودند خیر. تهذیب۲/۱۸۹
۴- عبد الله سنان میگوید ازامام صادق علیه السلام درباره متعه پرسیدن فرمود: «لا تدنس نفسک بها» (نفس خود را با آن کثیف مگردان) بحارالانوار ۱۰۰/۳۱۸ (بحارالانوار اثر مجلسی رجوع شود به کتب شیعه در رابطه با آشنایی با مجلسی)
۵- از عمار روایت شد که گفت امام صادق علیه السلام فرمودند: قد حرمت علیکم المتعه (تحقیقا متعه برشما حرام شده است) فروع کافی ۲/۴۸ وسایل الشیعه ۱۴/۴۵۰ علاوه برآن امام صادق علیه السلام اصحاب خود را ازاین کار بر حذر میداشت و آنها را سرزنش میکرد و میفرمود: آیا یکی از شما خجالت نمیکشد که درجای پنهان و شرم آوری دیده شود آنگاه این کردار ناپسند او به حساب برادران ویاران صالح و نیکوکارش گذاشته شود؟
فروع کافی۲/۴۴ و وسایل الشیعه ۱۴/۴۵۰

۶- هنگامی که علی ابن یقطین از امام رضا علیه السلام درباره متعه پرسید جواب داد: تورا با متعه چه سروکاری است خداوند تورا از آن بی نیازکرده است فروع کافی ۲/۴۳ وسایل الشیعه ۱۴/۴۴۹
۷- وقتی عبدالله ابن عمیر به امام باقرعلیه السلام گفت: آیا خوشحال میشوی که همسران و دختران و خواهران و دختران عمویت اینکار را بکنند؟ یعنی متعه کنند «امام وقتی اینرا شنید چهره خودشان را برگردانید». فروع کافی۲/۴۲ تهذیب ۲/۱۸۶
۸- دراینجا ما ۲ آیه از قران کریم نیز میاوریم تا دلیل محکمی باشد بر تحریم متعه: آیه ۳۳ سوره نور (کسانیکه به ازدواج دسترسی ندارند باید صبر کنند و خودشان را پاک نهدارند تا وقتی که خداوند از فضل خود آنان را غنا بخشد )
آیه النسا ۲۵ (به علت طولانی بودن مطلب فقط قسمت آخر آیه را میاوریم که: شکیبایی و پاکدامنی پیشه کردن برایتان بهتراست) پس خداوند حکیم کسانی را که به علت کمبود امکانات به ازدواج دسترسی ندارند دستور به پاکدامنی و صبر داده و الا اگر متعه حلال بود چرا به آن دستور نداد تا بعدا که مشکلاتشان حل شد ازدواج دایم کنند؟

حال میپردازیم به نظریات کسانی که متعه را حلال میدانند کیانند و دلایلشان:
۱-میگویند سوره نسا آیه ۳۴ را به حلالیت متعه تفسیر کردند و بعد از مباحثات فراوان اهل مناظره گفتند در این آیه حلالیت متعه برای همیشه نیست و برای یک زمان خاصی بود( البته متعه ۲ بار در زمان رسول الله صلی الله علیه وسلم حلال و حرام گردید و بالاخره در روز خیبر برای همیشه حرام شد. رجوع شود به استناد احادیث بالا) ولیکن در این رابطه شیعیان جدا دست به کار خطیری زده و حدیثی را از کتاب کافی نقل میکنند که برای اینکه متعه را حلال بدانند قایل به تحریف قرآن شدند و در خیلی جای دیگر نیز در رابطه با مسایل دیگر قایل به تحریف قرآن هستند. متن حدیث در رابطه با تحریف قرآن من باب متعه این چنین آمده: از ابن ابی عمیر روایت میکند: آیه ۳۴ نساء اینطور نازل شده: «فما استمتعتم به منهن الی اجل مسمی فاتوهن اجورهن فریضه» (فروع کافی ج۵ ص ۴۴۹ حدیث سوم) حال آنکه در قرآن لفظ «الی اجل مسمی» نیست که راوی اصرار دارد که قرآن امروزی تحریف شده و در حدود ۶۰ حدیث نیز آورده در باب های مختلف که قرآن تحریف شده و اینکه امام علی قرانی نوشت و بر مردم عرضه داشت ولی مردم قبول نکردند و اینجور حرفا تا میرسد که علی آن قرآن را از مردم پنهان داشت و الان دست امام زمان(مهدی علیه السلام) است و به وقت ظهور آشکارش میکند در حالیکه قرآن میگوید: (إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ) «الحجر/۹» ]بى‌تردید، ما این قرآن را به تدریج نازل کرده‌ایم، و قطعاً نگهبان آن خواهیم بود[

و نیز برای اثبات حلیت متعه به احادیثی نیز متوسل شده اند.از جمله:
۱-از امام صادق پرسیده شده که آیا متعه ثواب دارد؟ فرمود: اگر مقصودش رضای خداباشد دربرابرهرکلمه ای که با او صحبت میکند یک نیکی برایش نوشته میشود و هرباریکه به اونزدیک شود خداوند گناهی را از او میبخشد و هرگاه غسل کند به اندازه قطرات آبی که بربدنش ریخته خداوند گناهانشان را می آمرزد.(من لا یحضره الفقیه۳/۳۶۶ )
۲-پیامبر خدا صلی الله علیه وسلم فرمود: کسیکه یک مرتبه با زن مسلمان متعه کند گویا هفتاد مرتبه خانه کعبه را زیارت کرده و همچنین گفته: کسیکه یکبار صیغه کند ازغضب خدای جبار درامان میباشد و کسیکه دوبار صیغه کند با ابرار محشورمیشود و کسیکه سه بار کند در بهشت دوشادوش من خواهد بود (من لا یحضره الفقیه ۳/۳۶۶)
۳- آقای فتح کاشانی در تفسیر منهج الصادقین از پیامبر روایت میکند: فرمودند کسیکه یک مرتبه صیغه کند به مقام امام حسین و دوبار به مقام امام حسن و اگر سه بار صیغه کند به به درجه مولی علی علیه السلام و اگر چهار بار متعه کند به درجه من میرسد
۴- این را هم بدانید برای زن صیغه شونده شرط نیست که به سن بلوغ رسیده باسد یا نه حتی دخترده ساله یا حتی شیرخواره را هم میتوان در این مذهب صیغه کرد. فی المثال در کتاب تحریرالوسیله چلد سوم با ترچمه فارسی مساله ۱۲ امام خمینی میگوید: نزدیکی با زوجه قبل ازتمام شدن نه سال جایز نیست ولی میتوان سایر لذتها مانند لمس نمودن با شهوت و بغل گرفتن و لای ران گذاشتن (تفخیذ)حتی در شیرخوارجایز است و اشکالی ندارد.(دفترانتشارات الاسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
براستی که از گفتن بقیه احادیث شرم دارم و آیا واقعا این قدر صیغه صواب دارد که یکبار و دوبار و غیره اش به مقامهای امامان و چهار بارش به مقام رسول الله صلی الله علیه وسلم میرسد؟ پناه میبرم به الله از این گفتار شنیع . آیا مقام امام و رسول الله صلی الله علیه وسلم تا این حد است که کسی با انجام این فعل قبیح و شرم اور به این درجات برسد؟ اعوذ باالله من هذه افتری

حال همینک میپردازیم به برخی مفاسد صیغه(متعه):
۱-باز گذاشتن این راه خطرناک(متعه) وسیله ای قرارگرفته که آدمهای پست و شهوت پرست همواره برای ارضای خواهشهای نفسانی خویش درجستجوی زنان اوباشی مانند خود هستند و چه بسا خانواده های شریف و متدینی نیز فریب میخورند و بنام دین مورد حمله و سواستفاده دینی قرار میگیرند.
۲-کانون خانواده از هم پاشیده میشودچه بسا زنی که ببیند شوهرش تن به اینکار داده چه احساسی به او دست میدهد؟
۳-حتی در متعه ارث نیست و اگرفرزندی هم بدنیا آید به مرد ملحق میشود و این فرزند بدون وجود مادر پرورش می یابد و چه بسا از تربیت درستی هم برخوردار نشود . به نقل از روزنامه همشهری دوشنبه ۴ ابان ۱۳۸۳ صفحه ۶ شماره ۳۵۳۶ امده است: سازمان ثبت احوال کشور ازافزایش ۲۰۰ درصدی ازدواج موقت طی ۶ماهه اول امسال نسبت به ۶ماهه اول سال گذشته خبرداد.بر اساس این گزارش به تعداد۵۴۷ مورد در اول امسال رسید. بالا رفتن امارازدواج موقت پیامدهایی به همراه دارد که مهمترین آن بر جای ماندن کودکان بی هویت است.( عینا از روی روزنامه همشهری میباشد
در همین روزنامه همشهری اینبار در شماره ۳۵۴۹ صفحه ۱۶ در شهر دوشنبه ۱۸ ابان ۱۳۸۳ توضیحات مفصلی راجب به متعه آمده که دراینجا سرتیتر آنرا میاوریم: ثبت ازدواج موقت با۲۹۹هزار تومان مردان متاهل مشتاق ترند
کودکان بی هویت امار طلاق ۶۰هزارمطلقه درسال خوانندگان عزیز خودتان با سند مشاهده کردید این تحقیق مرا و امیدوارم حدیث اول را که راجع به تعصب بود را در اول این گزارش فراموش نکرده باشید و همچنین به خاطر داشته باشید که متعه باعث میشود دیگرکسی علاقه ای به ازدواج دایم و تشکیل خانواده ای با کانون گرم ندهد و مدام به بهانه عدم توان ازدواج مشغول به این کار باشد که این خود علاوه بر گسترش بیماری های فراوان جنسی بسیار خطرناک میباشد. در آخر میخواهم یک خاطره نیز بگویم:
روزی به یکی از مردان فامیل خودم که بسیار بسیار انسان متدین و مذهبی و طرفدار مذهب امامیه ( شیعه اثنی عشریه) میباشد ( چون خودم تا ۱۸ سالگی شیعه بودم و تمامی افراد خانواده ام هم اکنون شیعه هستند) گفتم اگه ممکن این دختر خود را با عقد موقت من در بیارین که هم من و هم دخترشما توانایی ازدواج را الان نداریم باعث ثواب میشود(لازم به ذکراست که خواهرشان هم مطلقه بودن و مادرشان هم همچنین و خواهرشان۲۷ساله بودن و خیلی جوان) ولی اگر بدانید چشمتان روز بد نبیند که شما خود آن صحنه عصبانیت را مجسم کنید. والله که من آنروز قصد ثواب این کار را داشتم زیرا تا آن موقع این کار را جایز میشمردم ولی از آنروز فهمیدم اینها فقط اینکار را با ناموس دیگران جایز میدانند نه با ناموس خود را.

    پایان

نویسنده: عبدالله

مقاله پیشنهادی

راز هستی من در این جهان چیست؟!

راز هستیِ من در این جهان چیست؟! برای چه اینجا آمده‌ام؟! پس از مرگ به …