شرح آیه: (یَرِثُنِی وَیَرِثُ مِنْ آلِ یَعْقُوبَ) سوره مریم/۶

علمای امامیه برای اثبات ادعای خود که انبیاء الله ارث می گذارند به آیات سوره مریم آیات ابتدای آن استناد می کنند که انشاء الله در این مقاله خطاء وبطلان استدلالشان را روشن می کنیم

خداوند تعالی در سوره مریم آیه ۶ می فرماید: (یَرِثُنِی وَیَرِثُ مِنْ آلِ یَعْقُوبَ ۖ وَاجْعَلْهُ رَبِّ رَضِیًّا ﴿۶﴾ علمای امامیه دائما به این آیه و آیه ای دیگر که می فرماید (وَوَرِثَ سُلَیْمَانُ دَاوُودَ) (النمل:۱۶) استناد می کنند و سعی دارند که اثبات کنند انبیاء علیهم السلام، زمین و یا اموال و یا گله ای از اسب و شتر و گوسفند ارث می گذارند و به این دلیل حق سیده فاطمه رضی الله عنها بوده که فدک را به عنوان ارث طلب کند و حدیثی که ابوبکر الصدیق رضی الله تعالی عنه روایت می کند که: (انبیاء ارث نمی گذارند هرچه از آنها باقی ماند صدقه است) باطل می شود.

اما برسی آیات و رد بر استدلال امامیه و اثبات خطایشان:
مقصود از آیات میراث علم ونبوت است ونه اموال و زمین:
۱.ابتدا بیاییم و آیات سوره مریم را دوباره بخوانیم (کهیعص (۱) ذِکْرُ رَحْمَهِ رَبِّکَ عَبْدَهُ زَکَرِیَّا (۲) إِذْ نَادَى رَبَّهُ نِدَاء خَفِیًّا (۳) قَالَ رَبِّ إِنِّی وَهَنَ الْعَظْمُ مِنِّی وَاشْتَعَلَ الرَّأْسُ شَیْبًا وَلَمْ أَکُن بِدُعَائِکَ رَبِّ شَقِیًّا (۴) وَإِنِّی خِفْتُ الْمَوَالِیَ مِن وَرَائِی وَکَانَتِ امْرَأَتِی عَاقِرًا فَهَبْ لِی مِن لَّدُنکَ وَلِیًّا (۵) یَرِثُنِی وَیَرِثُ مِنْ آلِ یَعْقُوبَ وَاجْعَلْهُ رَبِّ رَضِیًّا )
وآیه (یَرِثُنِی وَیَرِثُ مِنْ آلِ یَعْقُوبَ)آیه ۶ سوره مریم است اگر به آیه قبلی برگردیم که آیه ۵است متوجه می شویم که چرا زکریا علیه السلام از خداوند طلب فرزند می کند زکریا در آیه ۵ دعا می کند ( وَإِنِّی خِفْتُ الْمَوَالِیَ مِن وَرَائِی وَکَانَتِ امْرَأَتِی عَاقِرًا فَهَبْ لِی مِن لَّدُنکَ وَلِیًّا) معنی (و من پس از خویشتن از بستگانم بیمناکم و زنم نازاست پس از جانب خود ولى [و جانشینى] به من ببخش )
اگر بیشتر دقت کنیم منظور زکریا علیه السلام از اینکه می گوید ( وَإِنِّی خِفْتُ الْمَوَالِیَ مِن وَرَائِی )یعنی من بیمناکم که بعد از من چه کسی سرپرستی قوم بنی اسرائیل را به عهده می گیرد؟!
ونه اینکه دعا کند خدایا به من فرزند بده که گاو و گوسفند من را به ارث ببرد طبق ادعای امامیه !

بلکه تنها دلیل دعای زکریا که در زمان پیری و فرسودگی از خداوند طلب فرزند می کند این است که بعد از من چه کسی علم و نبوت و سرپرستی بنی اسرائیل را بر عهده می گیرد؟!
ودر آیه هم ذکر نشده که زکریا گفته باشد که من از اموالم بیم دارم که بی سرپرست بماند بلکه می گوید (موالی) ونه (اموال) که جمع مال است.

واگر به ادامه آیه دقت کنیم که می فرماید: (وَکَانَتِ امْرَأَتِی عَاقِرًا ) یعنی (وهمسرم عقیم است) پس آن کسی که عقیم است زن زکریا است ونه خود زکریا. زکریا سالم است واگر زکریا فقط یک فرزند می خواست که اموالش را به ارث ببرد می توانست برود و همسری دیگر اختیار کند مانند کاری که سیدنا ابراهیم علیه السلام انجام دادند .پس حاصل اینکه زکریا فرزندی نمی خواهد که اموالش را به ارث برد بلکه طلب او از خداوند این است که از طرف خودش (یعنی الله تعالی) فرزندی به عنوان سرپرستی برای بنی اسرائیل بعد زکریا به او بدهد.
در ادامه آیه ۵ وقسمت آخر آن زکریا در دعای خود می گوید: (فَهَبْ لِی مِن لَّدُنکَ وَلِیًّا ) ( پس از جانب خود ولى [و جانشینى] به من ببخش)
پس اگر زکریا می خواست که فرزندی داشته باشد که فقط و فقط اموال و زمین او را به ارث برد باید اینطور می گفت(فهب لی من لدنک ولدا ) .

و در ادامه اینکه از آیات و سنن انبیاء الله بوده که از خداوند طلب می کردند که رسولان وانبیاء ای برای بشر بفرستند همانطور که سیدنا ابراهیم دعا کردند و در سوره بقره می خوانیم آیه ۱۲۹
( رَبَّنَا وَابْعَثْ فِیهِمْ رَسُولاً مِّنْهُمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِکَ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَهَ وَیُزَکِّیهِمْ إِنَّکَ أَنتَ العَزِیزُ الحَکِیمُ " البقره ۱۲۹ )
(پروردگارا در میان آنان فرستاده‏اى از خودشان برانگیز تا آیات تو را بر آنان بخواند و کتاب و حکمت به آنان بیاموزد و پاکیزه‏شان کند زیرا که تو خود شکست‏ناپذیر حکیمى )

مسئله بعدی اینکه اگر منظور از آیه (یرثنی ویرث من آل یعقوب )وراثت اموال وزمین و چهار¬پایان باشد پس چرا خداوند وقتی که دعای زکریا را برآورده می کند و یحیی علیه السلام را به او روزی میدهد یحیی را مخاطب قرار داده و می فرماید: (" یَا یَحْیَى خُذِ الْکِتَابَ بِقُوَّهٍ وَآتَیْنَاهُ الْحُکْمَ صَبِیًّا ) یعنی (ای یحیی این کتاب یعنی تورات را بگیر و در میان مردم با احکام آن حکم کن وبا آن اجتهاد کن و مردم را به معروف دعوت کن ونهی کن از منکرات) پس اگر منظور طبق اعتقاد امامیه ارث بردن مال وزمین بوده باید خداوند می فرمود که (ای یحیی تو انتخاب شدی که زمین ومال و دام پدرت را به ارث ببری از آنها بخوبی محافظت کن)!!اصلا چنین چیزی با عقل سازگار نیست.
نکته دیگر اینکه همانطور که خداوند در قرآن می فرماید:(فَنَادَتْهُ الْمَلآئِکَهُ وَهُوَ قَائِمٌ یُصَلِّی فِی الْمِحْرَابِ أَنَّ اللّهَ یُبَشِّرُکَ بِیَحْیَى مُصَدِّقًا بِکَلِمَهٍ مِّنَ اللّهِ وَسَیِّدًا وَحَصُورًا وَنَبِیًّا مِّنَ الصَّالِحِینَ ) آل عمران ۳۹
یحیی علیه السلام (حصورا) خلق شده است یعنی ایشان ازدواج نکرده وفرزندی هم بعد خود بجای نگذاشتند پس اگر طبق ادعای امامیه مقصود از اینکه خداوند یحیی را به زکریا بخشید به عنوان فرزند برای ارث بردن از اموال بوده پس بعد یحیی که فرزندی ندارد چه کسی آن اموال را به ارث می برد؟؟

نکته بسیار مهم از کتب شیعه که کل عقایدشان را باطل می کند و آن روایتی است که کلینی در کافی آورده آقای کلینی در کتاب خود کافی باب مستقلی قرار داده با عنوان(ان نساء لا یرثن من العقار شیئاً)(زنان از زمین ارث نمی برند)و از ابی جعفر روایت کرده که می گوید زنان از زمین ارث نمی برند .فروع کافی جلد ۷ وطوسی در تهذیب جلد۹ صفحه ۲۵۴ از میسره روایت می کند که از ابی عبدالله پرسیدم آیا زنان از زمین ارث می برند ؟فرمود خیر
پس طبق کتب امامیه اصلا حق سیده فاطمه نبوده که طلب ارث کند

نکته آخر اینکه کلینی در کافی بابی زده است با عنوان(باب ان الارض کلها لامام) جلد۱ص۴۷۶ می گوید کل زمین برای امام است و می گوید هر چه از رسول الله صلی الله علیه وسلم باقی ماند از آن امام است پس علی رضی الله عنه باید طلب ارث و زمین کند ونه فاطمه زیرا امام طبق ادعای شیعه علی است ونه فاطمه و خودشان هم روایت می کنند که تمام زمین برای امام است.
نتیجه اینکه منظور از آیات سوره مریم ارث بردن از زمین واموال نیست
وزکریا علیه السلام از خداوند می خواهد بعد او سرپرستی برای بنی اسرائیل قرار دهد ونه فرزندی که اموال زکریا را به ارث برد
از کتب خود امامیه زنان از زمین ارث نمی برند
وزمین تمامش برای امام است وهرچه از رسول الله صلی الله علیه وسلم باقی می ماند از آن امام است و فاطمه رضی الله عنها حق طلب ارث نداشته اند طبق روایات امامیه.

                                                                                                         

 

نویسنده: الهاشمی الحسنی

مقاله پیشنهادی

راز هستی من در این جهان چیست؟!

راز هستیِ من در این جهان چیست؟! برای چه اینجا آمده‌ام؟! پس از مرگ به …