حضرت ابوهریره و انتقاد های مغرضانه شیعه ۲

شیعه میگوید :به طور کلی، شیعیان معتقد هستند که ابوهُریره احادیث بسیاری را جعل کرده و به پیامبر اسلام نسبت داده است. اما خود ابوهُریره در این مورد می گوید:«مردم می گویند ابو هُریره زیادی روایت نقل می کند ؛ قسم به کسی که جانم در دست اوست اگر هرچیزی را که از رسول خدا شنیده ام برای شما نقل کنم به من زباله پرت کرده و دیگر با من سخن نخواهید گفت!»7و۸- حلیه الأولیاء ج۱ ص۳۸۱
و یا در موقعیت دیگری گفته است:«من از رسول خدا پنج کیسه روایت حفظ کردم که از آن ها دو تا را ( برای شما)باز کردم؛ و اگر سومی را باز می کردم من را با سنگ هدف قرار می دادید.» حلیه الأولیاء ج۱ ص۳۸۱

پاسخ اهل سنت:
 تقوا که نباشد دروغ گفتن آسان است اما برماست که تضادات در گفته ترا ببینیم
اولا: از نظر شما شیعه ها، کتاب حلیه اولیاء را یک شیعه نوشته و این  را شما میگویید! اینهم ثبوت

و براستی چگونه ممکن است سنی هم ابوهریره را دروغگو بداند و هم احادیثی را که  ایشان نقل  کرده بی شک و تردید قبول کند؟؟؟ پس ای شیعه کمتر دروغ بگو! اما ابونعیم شیعه نبوده ولی در کتابش هرچی  که نوشته وحی منزل نیست  و خوب و بد را با هم گرد آورده است.و اما  دلایل پاک بودن حضرت ابوهریره از اتهامات:

۱- آدم را باید از دوستش شناخت اینکه شیعه قبول  دارد، ایشان شب روز  ملازم رسول الله بودند و طرد نشدند بهترین دلیل بر خوب بودن ایشان است
۲- خود شیعه در این متن پر از غرض، خودش قبول کرد که ابوهریره اهل روزه نفلی و اهل جهاد بوده است پس دیگر چی میگوید؟
۳- حدیث های علمی ای  که ابوهریره نقل کرده درست بودنش  امروز ثابت شده این خود دلیلی بر صداقت ایشان
مثلا این: http://www.islamtxt.net/content/article/597   و ده ها مثل این است
۴ =ابوهریره در زمان فتنه، در  رکاب معاویه، علیه علی بود اما یک حدیث در مدح معاویه و یزید و دیگران ندارد اما از زبان ایشان حدیث های در مدح علی و فاطمه و حسن و حسین بسیار داریم که بطور غیر مستقیم مذمت معاویه بحساب میاید.
مثلا این: http://www.islamtxt.net/content/question/1060
شاید بپرسید اگر اینطور است پس چرا در لشکر علی نبود و همراه معاویه بود که جواب را اینجا نوشته ایم:
http://www.islamtxt.net/content/question/691
۵- حدیث های که ابوهریره روایت کرده مشابه اش را اصحاب دیگر نیز  روایت کرده اند، پس این خود دلیلی دیگر است بر راستگو بودن ایشان.

شیعه میگوید: بر طبق نوشته مورخین اسلامی، حدود پنج هزار و سیصد و هفتاد و چهار حدیث از قول ابوهُریره روایت شده است. و این در حالی است که بنا بر تحقیق به عمل آورده شده، کل مدت مصاحبت او با پیامبر درحدود بیست و دو ماه ذکر بوده است.(اگر ابوهُریره در سال هفتم هجری مسلمان شده و با رسول اکرم همنشین گردیده باشد، با توجه به اینکه پیامبر اسلام در اواخر ماه صفر سال دهم هجری رحلت نموده است، مدت مصاحبت وی با پیامبر اسلام باید بیش از بیست و دو ماه باشد. حتی اگر آن دو ماهی را که ابوهُریره به جنگ موته رفته و از مصاحبت پیامبر محروم بوده است را هم از این مدت کم نماییم) و این بدان معناست که ابوهُریره برای هر روز همنشینی خود با پیامبر خدا حدود هشت روایت نقل کرده است. ابوهُریره که بنا به روایات اسلامی همواره در معیت پیامبر بوده و با او نیز غذا می خورده است، نقل هشت حدیث نبوی در ازای هر روز مصاحبت با رسول اکرم، نه تنها غیر عادی نیست بلکه شاید بتوان گفت که کم نیز هست.)

پاسخ اهل سنت:
اولا =پس قبول داری که  نقل اینهمه حدیث  در ۲۲ ماه عادی است. پس بدان که سال وفات رسول الله سال یازدهم است نه سال دهم  و دوما حضرت ابوهریره در محرم سال ۷ هجری در جنگ خیبر ایمان آوردند و یعنی ۵۰  ماه  ملازم رسول الله بودند و تو میگویی ۲۲ ماه!!! پس خیلی عادی است!! نقل این مقدار حدیث
دوما= و بدان! از این  نیز کمتر حدیث نقل کرده زیرا خیلی از احادیث مشابه هستند.
سوما= رفتن به جنگ موته دلیل است که ایشان اهل جهاد بوده اند  و جهاد بالاترین عمل در اسلام است.
چهارما=  صحابه زن و بچه داشتند ایشان مجرد و فقیر بود و به همین دلیل فارغ بال بود. و چیزی فکرش و وقتش را مشغول نمیکرد و همیشه با پیامبر بود.
پنجما =اکثر احادیث که  حضرت ابوهریره  روایت نموده توسط اصحاب دیگر نیز روایت شده یعنی احادیثش شاهد دارد.
شیشما = حضرت ابوهریره ۵۰ سال بعد از وفات رسول الله زنده بودند و  امیر المومنین ابوبکر  فقط دوسال  بعد از وفات پیامبر در قید حیات بودند! پس طبیعی است که ابوبکر احادیث کمتری از رسول الله نقل کند زیرا ایشان مثلا از رسول الله چی میگفت که دیگر صحابه نمیدانستند؟ اما ابوهریره و عایشه نسل سوم مسلمانان را نیز دیدند، نسلی  که پیامبر را ندیده بودند و تشنه شنیدن درباره رسول الله بودند.
                                …….ادامـــه دارد    
                                                                                                               

نویسنده: محمد باقر سجودی

مقاله پیشنهادی

راز هستی من در این جهان چیست؟!

راز هستیِ من در این جهان چیست؟! برای چه اینجا آمده‌ام؟! پس از مرگ به …