متن سوال: سلام مجدد .درآیه ی ۷ سوره بینّه: اِنَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوالْصّالِحاتِ اُولئِکَ هُمْ خَیْرُالْبَرِیَه) کسانیکه ایمان آوردند و عمل صالح انجام داده اند آنها بهترین مخلوقات هستند .مفسرین اهل سنت میگویند که وقتی این آیه نازل شد ازپیامبر پرسیدند مراد آیه چه کسانی هستند؟ پیامبرفرمود: شیعیان علی بن ابیطالب
و وقتیکه حضرت علی وارد مجلس میشد اصحاب پیامبر میگفتند خیر البریه آمد!! منبع الدرالمنثورسیوطی ج۴ص۳۷۹ متن عربیش هم چون لزوم داره برات میزارمش «وَالَّذی نَفْسی بِیَدِهِ اِنَّ هذا وَشیعَتَهُ لَهُمْ الْفائِزُونَ یَوْمَ الْقِیامَهِ، وَنَزَلَتْ ، اِنَّ الذَّینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوالصّالِحاتِ اُولئِکَ هُمْ خَیْرُالبَرِیَّهِ فَکانَ اَصْحابُ النَّبِیِ (ص) اِذا اَقْبَلَ عَلِیٌ (ع)قالُوا جاءَ خَیْرُالّبَرِیَّهِ. این سوال و اشکال را پاسخ بگویید!
پاسخ اهل سنت : جواب این است که این روایت موضوع است یعنی کاملا دروغ است بدون شک دروغ است رجوع کنید به کتاب (السلسله الضعیفه) شیخ آلبانی . در شرح این حدیث شیخ آلبانی میفرماید: قلت : وهذا مرسل ؛ محمد بن علی : هو أبو جعفر الباقر ؛ الثقه الفاضل ، المحتج به عند الشیخین وسائر الأئمه .
لکن السند إلیه هالک ؛ فإن أبا الجارود – واسمه زیاد بن المنذر – ؛ قال ابن معین ، وأبو داود :"کذاب" . وقال ابن حبان : "کان رافضیاً یضع الحدیث" .
شیخ آلبانی میگوید: این حدیث مرسل است و.منسوب به شیخ فاضل و ثقه جعفر صادق است! اما سند متصل به جعفر صادق ( راویان بعدی ) خیلی خراب است مثلا در سند حدیث ابوجارود است که اسمش ( زیاد منذر ) میباشد، و درباره اش ائمه حدیث ، اینطور اظهار نظر کرده اند :ابن معین میگوید اوبسیار دروغگو است ابی داوود هم همین را میگوید . ابن حبان میگوید اباجارود رافضی بود و حدیث جعل میکرد( پایان گفته آلبانی ) این حدیث به الفاظ دیگه هم روایت شده و همه جعلی هستند و هیچ راهی نیست که حدیث را درست بدانم
علاوه بر این از راه عقل هم میتوان بطلان این روایت را دریافت دلیل عقلی این است که شیعه از یک طرف میگوید الله از ترس انکار اصحاب آیه ای آشکار و صریح و با ذکر نام در حق علی نازل نکرد و از طرف دیگر میگوید رسول الله صراحتا فرمودند، منظور و مقصود این آیه علی است!و از طرف سوم شیعه میگوید حضرت علی که میامد اصحاب پیامبر میگفتند خیر البریه آمد یعنی معترف بودند که علی خیر البریه است و این لقب را الله به او داده است!! و از طرف چهارم شیعه میگوید که بلافاصله بعد از وفات پیامبر، شر البریه آمد موی خیر البریه را کشید و زنش را کشت و همان اصحاب از خیر البریه طرفداری نکردند بلکه پشتیبان شر البریه شدند و گفتند خوب کردی !!!!
دلیل نقلی هم بر رد این حدیث داریم عن أنس بن مالک قال : جاء رجل إلى رسول الله صلى الله علیه و سلم فقال یا خیر البریه فقال رسول الله صلى الله علیه و سلم ذاک إبراهیم علیه السلام رواه مسلم
حضرت انس میگوید مردی بنزد رسول الله آمد و گفت: یا خیر البریه! و حضرت محمد فرمودند: خیر البریه ابراهیم است این حدیث را علاوه بر مسلم ، ابی داوود و ترمذی و دیگران نیز با سند صحیح آنرا روایت کرده اند. پس این هم دلیل محکم دیگری بر جعلی بودن حدیث اباجارود کذاب است