رد برداشت شیعه از احادیث سنی (۱)

آیا به شهادت حدیث اهل سنت، حضرت ابی بن کعب گفته که توطئه ای برای خوردن حق علی در کار بوده؟
جواب شیعه :  چون انصار از این مسأله خبر دار شده بودند که عده‌ای از سران مهاجر توطئه‌های خطرناکی طراحی و نقشه‌های شومی برای غصب خلافت در سر می‌پرورانند، و مطمئن شدند که امامت به امیر مؤمنان علیه السلام نخواهد رسید، خواستند که به اعتقاد خودشان اسلام را از دست این عده نجات داده و خود اداره کشور اسلامی را به عهده بگیرند .
شواهدی بر این توطئه از کتب اهل سنت:
علمای اهل سنت گوشه‌هایی از قضیه را نقل کرده‌اند؛ چنانچه نسائی در سنن و ابن خزیمه در صحیحش می‌نویسند: أخبرنا محمد بن عُمَرَ بن عَلِیِّ بن مُقَدَّمٍ قال حدثنا یُوسُفُ بن یَعْقُوبَ قال أخبرنی التَّیْمِیُّ عن أبی مِجْلَزٍ عن قَیْسِ بنِ عُبَادٍ قال بَیْنَا أنا فی الْمَسْجِدِ فی الصَّفِّ الْمُقَدَّمِ فَجَبَذَنِی رَجُلٌ من خَلْفِی جَبْذَهً فَنَحَّانِی وَقَامَ مَقَامِی فَوَاللَّهِ ما عَقَلْتُ صَلَاتِی فلما انْصَرَفَ فإذا هو أُبَیُّ بن کَعْبٍ فقال یا فَتَى لَا یَسُؤْکَ الله إِنَّ هذا عَهْدٌ من النبی صلى الله علیه وسلم إِلَیْنَا أَنْ نَلِیَهُ ثُمَّ اسْتَقْبَلَ الْقِبْلَهَ فقال هَلَکَ أَهْلُ الْعُقَدِ وَرَبِّ الْکَعْبَهِ ثَلَاثًا ثُمَّ قال والله ما علیهم آسَى وَلَکِنْ آسَى على من أَضَلُّوا قلت یا أَبَا یَعْقُوبَ ما یَعْنِی بِأَهْلِ الْعُقَدِ قال الْأُمَرَاءُ .
المجتبى من السنن، أحمد بن شعیب أبو عبد الرحمن النسائی (متوفای۳۰۳ هـ)، ج ۲، ص ۸۸ ، ح۸۰۸، ناشر : مکتب المطبوعات الإسلامیه – حلب – 1406 – 1986، الطبعه : الثانیه، تحقیق : عبدالفتاح أبو غده .
صحیح ابن خزیمه، محمد بن إسحاق بن خزیمه أبو بکر السلمی النیسابوری (متوفای۳۱۱ هـ) ج ۳، ص ۳۳، ح۱۵۷۳، ناشر : المکتب الإسلامی – بیروت – 1390 – 1970، تحقیق : د. محمد مصطفى الأعظمی .
از قیس بن عباد روایت شده است که روزی در مسجد در صف اول نماز بودم ؛ شخصی آمده و من را کشید و خود جای من ایستاد ؛ قسم به خدا (از ناراحتی) چیزی از نماز خود نفهمیدم ؛ وقتی که نمازش به پایان رسید متوجه شدم که او ابی بن کعب است.
به من گفت: ای جوان، مبادا از این کار من اندوهگین شوی ؛ زیرا پیامبر از ما پیمان گرفته بود که همیشه در صف اول نماز جماعت باشیم.
سپس رو به قبله کرده و گفت: قسم به پروردگار کعبه که اهل پیمان هلاک شدند !!! و سه مرتبه این سخن را تکرار کرد . سپس گفت: قسم به خدا من برای ایشان اندوهگین نیستم ؛ برای کسانی که توسط ایشان گمراه شدند اندوهگینم .
از ابایعقوب پرسیدم مقصود وی از اهل پیمان چه کسانی است ؟
پاسخ داد : مقصود وی حاکمان است .
گروه پاسخ به شبهات

جواب اهل سنت:
اما از حدیث فوق هرگز ادعای شیعه ثابت نمیشود
چون اولا ابی بن کعب از بزرگان صحابه و از مقربین به عمر بن خطاب بوده
او به امر امیر المومنین عمر در رمضان، پیشنماز مردم، برای نماز تراویح شد.
یعنی همان نمازی که شیعه از آن متنفر است و آن را بدعت عمر مینامد ، بلکه شیعه از ابی بن کعب متنفر است.
حالا چرا گمان میکند که منظور این جمله ابی بن کعب، خودش؟!!! و عمر و ابو بکر هستند ؟
دوما: شیعه چرا این همه احادیث صریح و واضح و آشکار در مدح عمر و ابوبکر را در همه کتاب های ما نمیبیند؟
و در عوض، چرا در یک جمله غیر صریح، بدنبال مطلوب خود میگردد ؟!
ما سنی چرا باید احادیث صریح و آشکار و محکم خود در مدح ابوبکر و عمر را رها کنیم و تاویل آبکی شیعه از این حدیث را بپذیریم؟!
اما اگر شیعه این تاویل را برای فریب دادن شیعه ها عنوان میکند پس خطاب مردم ساده شیعه میگوییم:
که در زمان خلافت حضرت عثمان شکایاتی از والی ها به مدینه میرسید و گفته ابی بن کعب، اشاره ای است به این موضوع سر زبانهای آن روزها، و ربطی به خوردن حق علی و تاویلات و داستانهای هزار یکشب شیعه ندارد
در زندگانی ابی بن کعب ما هیچ نشانه ای دال بر مخالفت او با خلفای راشدین نداریم
بلکه بر عکس او هم مورد احترام بود و هم یکی از کارگزاران خلافت
اگر ما همینطور بیمارگونه به متون نگاه کنیم هرچی را میتوانیم بنفع خود تاویل کنیم!
و با کاربرد همین روش، شیعه در قران؛ با وجود آنکه نشانی از علی نیست, هزار آیه در مدح علی پیدا کرده!!

نویسنده: محمد باقر سجودی

مقاله پیشنهادی

راز هستی من در این جهان چیست؟!

راز هستیِ من در این جهان چیست؟! برای چه اینجا آمده‌ام؟! پس از مرگ به …