آیا مذهب شیعه قدیمی ترین مذاهب است؟

شبهه شیعه: جاى بسى شگفتى است که برادران اهل سنت مى گویند: گذشتگان صالح، به مذاهب اربعه متدین بوده اند گویا آنان مطلع نیستند که صالحانِ پیشین و شیعیان آل محمّد به مذهب ائمه (اهل بیت) و ثقل رسول اللّه (صلى الله علیه وآله) متدین بوده اند….

و از آن کوچک ترین انحرافى نیافته اند. آنها از زمان على و فاطمه(علیهما السلام) تا هم اکنون، مطابق این روش عمل مى کرده اند. مسلمانان در قرن هاى سه گانه نخستین، به هیچ کدام از این مذاهب متدین نبوده اند. این مذاهب کجا و مردم قرون اول و دوم و سوّم کجا! ـ که بهترین قرون به شمار مى روند ـ ; زیرا اشعرى، در سال ۲۷۰ هـ. ق تولد یافته و در حدود سال ۳۳۵ هـ. ق از دنیا رفته است; احمد بن حنبل، در سال ۱۶۴هـ. ق به دنیا آمده و در سال ۲۴۱هـ. ق از دنیا رفته است; شافعى در سال ۱۵۰هـ. ق متولد شده و در سال ۲۰۴هـ. ق وفات یافته است; مالک نیز در سال ۹۵هـ. ق(۱) قدم به این جهان گذارده و در سال ۱۷۹هـ. ق به سراى دیگر شتافته است; و ابوحنیفه، در سال ۸۰هـ. ق تولد یافته و در سال ۱۵۰هـ. ق به جهان باقى قدم گذارده است.
اما شیعه، از صدر اسلام، به مذهب ائمه اهل بیت(علیهم السلام) متدین بوده اند ـ که اهل بیت به آنچه در خانه است آشناترند ـ و غیر شیعه به مذهب و روش علماى صحابه و تابعین عمل مى کردند.
بنابراین چه دلیلى همه مسلمانان را ملزم مى سازد که پس از سه قرن اول، به مذاهب نامبرده عمل کنند، نه مذهب دیگرى که از پیش بدان عمل مى شده است؟! و چه چیز آنها را وادار مى سازد که از هم ردیفان کتاب خدا، سفیران پیامبر(صلى الله علیه وآله)، مخزن علوم وى، کشتى نجات، و باب حطه امت، عدول کنند؟!!

پاسخ اهل سنت:
اولا  ای شیعه این چه سخنیست که میگویی؟ با چه جراتی مدعی هستی که  مذهب شیعه کوچکترین انحرافی از روش علی ندارد؟!!
مذهب شیعه  از جدیدترین مذاهب است!!  و هیچ ربطی به  حضرت علی ندارد.
 مثلا حضرت علی ساکن مدینه بود و هیچ اختلافی در روش نماز خواندنش با عمر گزارش نشده است. و محال است که او دست باز نماز خوانده باشد و عمر با دست بسته، و بین آن دو سخنانی رد و بدل نشود، این در حالی است که اختلاف حضرت عثمان و حضرت علی در یک موضوع کوچک مربوط به حج را، تاریخ با دقت ثبت کرده است ( اینجا را بخوانید: http://www.islamtxt.net/content/question/384 )
اما ما  هیچ روایتی در این باره نداریم  که مسلمانان  صدر اسلام؛ در مدینه؛ در روش  قرار دادن دست در هنگام نماز با یک دیگر اختلافی داشتند،  پس  این دلیل است که مذهب شیعه  یک بدعت جدید است.

مثالی دیگر:
مذهب شیعه اذانی غیر از اذان اصلی دارد و خودشان هم اعتراف دارند که از بعضی از کلمات این اذان از زمان صفویه به دین افزوده شده است،  نه از زمان حضرت علی!!
 پس چرا شعار ساخته شده  در زمان صفوی را قدیمی ترین مذهب میدانند؟!! در حالیکه صفوی ها تقریبا ۵۰۰ سال پیش پدیدار شده بودند.
ای شیعه ها از مهم ترین شعار دین شما عزاداری و  سینه زنی  و قمه زنی و سالروز مرگ تولد و وفات گرفتن برای این و آن است این مذهب شماست و شما بهتر از ما میدانید که علی نه برای کسی جشن تولد گرفت و نه  هرگز  روز وفات پیامبر یا فاطمه را تعطیل رسمی اعلام نمود!!
پس شما به بر مذهبی هستید که علی از آن بیزار است موذن  علی ۵ بار در روز اذان میداد و  مردم در عصر خلافت او، روزانه  5 بار  برای اقامت نماز جماعت به مسجد میرفتند و شما آن را به سه بار در  روز تقلیل داده اید!!  و باز ادعای پیروی از علی را دارید!!!
علی عبادت گاهی غیر از مسجد را برسمیت نمیشناخت و شما مهدیه و حسنیه هم دارید!! و باز گمان میکنید که روش شما روش علی است!! آخ که چه گمان باطلی!! 
علی زیارتگاه های رنگارگی که شما بر سر قبور ساخته اید را برسمیت نمیشناخت و در سرزمین پهناوری که او ۵ سال بر آن حکم راند یک امام زاده و یا  قبر پیامبری یا  ولی صالحی  با گنبد طلایی یا نقره ای یا گِلی و خاکی نبود! هیچی نبود!! ولی حالا در هر شهر و روستای شیعه حتما قبری برای عبادت و زیارت تزیین داده شده است

علی خمس نمیگرفت و شما میگیرید  و صد کار دیگر شما  را میتوانم شاهد بیاورم. پس مذهب شما یک مذهب و یک بدعت جدید است و به علی ربطی ندارد! 
اما این ایراد شما (که چرا ما مردم را ملزم به پیروی از مذاهب اربعه ساخته شده در قرن سوم میکنیم ) یک ایراد نادرست است ایرادی است که بر یک فرض غلط بنا شده!
این ما نیستم که سنی ها را مجبور به پیروی از یکی از مذاهب اربعه سنی میکنیم بلکه این حکومت ایران است که هرکس که بگوید من مقلد یکی از ۴ مذهب نیستم او را بعنوان وهابی دستگیر کرده و پوستش را میکند !!

اما خود سنی ها چه پیرو مذاهب اربعه چه کسی که مستقیما از حدیث  اعمال مذهبی خود را میگیرد با هم به خوبی زندگی میکنند و دوش به دوش هم نماز میخوانند پس ما کسی را مجبور نمیکنیم که از مذهب  معینی پیروی کنند بلکه آنکس که علم ندارد خود بخود مجبور است از دانایی نقلید کند  بلکه امامان  مذهب ما از مردم میخواستند که علم بیاموزند و از همانجایی دین و احکام  را بگیرند که  علما گرفته اند  ولی  مردم خودشان میروند و از علما سوالات دینی را میپرسند زیرا این آسانترین راه است  و این مقاله نیز در همین باره است که در آن علت پدید آمدن ۴ مذهب سنی ها را با تفصیل بیشتری شرح داده ایم: http://www.islamtxt.net/content/question/394

                             

نویسنده: محمد باقر سجودی

مقاله پیشنهادی

راز هستی من در این جهان چیست؟!

راز هستیِ من در این جهان چیست؟! برای چه اینجا آمده‌ام؟! پس از مرگ به …